90 %

Crichton, Michael - Kmen Andromeda

Jurský park, Koule, Kongo, Pojídači mrtvých - to jsou všechno názvy světových bestsellerů a velkých hollywoodských filmů, které mají jednoho společného jmenovatele - amerického spisovatele Michaela Crichtona. Tento na Harvardu vystudovaný medik se nikdy ke své lékařské profesy nedostal, protože ho úspěch na poli literatury tak nadchl, že se rozhodl tomuto umění věnovat celý svůj život.

Dílo, které mu přineslo celosvětový úspěch, a přesvědčilo ho o správnosti svého rozhodnutí, byl román "Kmen Andromeda" (orig. The Andromeda Strain, 1969). Příběh o nebezpečné nákaze dovlečené do USA jejich vesmírným programem, byl jasnou předzvěstí, jakým směrem se Crichton v literatuře vydá. Stejně jako je například Jules Verne považován za literárního popularizátora techniky, A. Christie či A. C. Doyle zase precizní logiky, Michaelu Crichtonovi bych přisoudil hlavní roli jako propagátora vědy a technologií v beletrii. Ne jinak je tomu i v příběhu mimozemské nákazy, nazvaném podle jeho zdroje s kódovým heslem kmen Andromeda. Děj knihy se odehrává v polovině šedesátých let v pouštní arizonské osadě Piedmont a na tajné výzkumné stanici s krycím jménem Wildfire v Nevadě. Díky tajnému vojenskému vesmírnému programu na sbírání dat o možných organických zdrojích nezemského původu dopadne na osadu Piedmont jedné zimní noci porouchaný sběrný satelit Scoop. Armáda vyšle na jeho vyhledání speciální vojenské družstvo, které má zbloudilý satelit nenápadně vyzvednout a odvést zpátky na vojenskou základnu Vandenberg. Poslední, co se družstvo odvysílá, je zpráva o množství mrtvých těl, a pak i ono umlkne. Katastrofický scénář pak potvrdí rychle provedený přelet špionážního letadla na osadou. Velitelství nezbývá než vyhlásit nejvyšší poplach a okamžitě spustit program Wildfire. Ten byl vytvořen za velkých finančních nákladů pro tento jediný účel - najít, prozkoumat a zlikvidovat biologické ohrožení USA dotažené z hlubin vesmíru.

Hrdiny příběhu je pětice špičkových vědců na poli biologie a lékařství, kteří uzavřeni v nejdokonaleji hermeticky uzavřené podzemní stanici v Nevadě mají za úkol tři věci - detekovat, prozkoumat a najít způsob likvidace smrtícího zdroje z kódovým názvem kmen Andromeda. Pokud selžou a virus se začne nekontrolovatelně šířit, počítač neprodleně celou stanici uzavře, a spolu s celým personálem a vybavením ji zničí termonukleárním výbuchem. Za úspěchem knihy a vlastně celé autorovi tvorby vidím dva hlavní činitele: zaprvé je to skvělé umění skloubit suchopárné vědecké pojednání s napínavým thrillerovým příběhem, a za druhé jeho dokonalá manipulace s naší představivostí, abych tak řekl umění uvěřitelnosti.

Stejně jako u většiny svých děl, i zde Crichton nejprve několik let sbíral odborné materiály z vyhlédnuté vědecké oblasti. Stačí se podívat na konce jeho knih, které často obsahují stránky a stránky bibliografických zdrojů použitých v knize.Tyto vědomosti pak aplikoval do příběhu, který se z poloviny podobá vědecké práci. Opravdu kniha je naplněná termíny, které 99% procent čtenářů pravděpodobně nikdy neslyšela, a přiznejme ani už nikdy asi neuslyší. Jsou to věci, které sice řídí náš často pohodlný život, ale o jehož zdrojích nemáme ani potuchy. A zde nastupuje vypravěčská genialita Crichtona, všechnu tuto vědu šikovně zabalit do napínavého hávu příběhu, od kterého se čtenář nedokáže odtrhnout. Používá zde všech prvků k tomu potřebných - napětí , smrt, zrada atd. (Netřeba snad psát, že v příběhu se spustí odpočítávání jaderné nálože.) Zde už je to pak jen krůček k tomu druhému činiteli, tedy uvěřitelnosti. V tom je autor opravdu mistr. Předmluva, doslov plný citací, čísel vědeckých spisů a dokumentů, či diagramy v textu, to všechno ve čtenáři vzbuzuje pocit neoddiskutovatelné autenticity. Opravdu tato pohroma postihla Ameriku? Každý rok se odtajňují hromady vládních dokumentů, které potvrzují, že svět před x lety byl na pokraji katastrofy, tak proč by se nemohlo udát i toto, že? Samozřejmě autor pracuje pouze s fikcí, nikdy veřejně neprohlásil, že vláda projekt Wildfire skutečně provozuje, nebo že na ostrově u Kostariky opravdu nějaký bláznivý miliardář skutečně dokázal klonovat dinosaury. Ale v tom je kouzlo příběhů Michaela Crichtona. Většinu jeho děl řadím do kategorie knih, které nezaklapnu, dokud je nedočtu. A podle popularity, a miliónů dolarů na Crichtonově kontě z prodaných výtisků, v tom asi nejme na tomto světě sám. Michael Crichton není žádný novodobý Hemingway, ale příběhy umí psát znamenitě.

02.10.2006