100 %

Čtvrtek, Václav - Jak ševci zvedli vojnu pro červenou sukni

Také se Vám stejně jako Vašim dětem rozzářily oči při znělce večerníčku? Také jste čekali, až se Stázině roztočí červená sukně, byli jste zvědaví, co udělá správce Kolomajzna, co zase vyvedou vodníci Česílko a Čepeček s vílou Andulkou? Stejně jako švec Kuba jste se zlobili na vodníka Kebuleho a báli jste se císařpána? Potom si nenechte na pultech knihkupectví ujít nově vyšlou knihu Václava Čtvrtka Jak ševci zvedli vojnu pro červenou sukni. Jak napovídá podtitul tentokrát tak trochu z pohledu Kuby.

Spisovatel pro děti, autor povídek, pohádkových příběhů, her a románů Václav Čtvrtek si získal popularitu hlavně svými pohádkovými knihami, inspirovanými fantazií lidových pověstí. Děti si jeho loupežníky, ševce, hajné, vojáky, vodníky a čerty vskutku zamilovaly a není divu, postavičky jednají jasně a opravdově, děti lehce rozliší hodné od těch zlých.

Pohádkový příběh o ševci Kubovi a jeho milé Stázině si snad ani neumíme představit bez barevných ilustrací Miloslava Jágra, malíře, tvůrce kreslených filmů, scénického výtvarníka a keramika. Jágr svou tvorbou promlouval k dětem v mnoha knížkách, které nejen ilustroval, ale i psal. Stejně jako Václav Čtvrtek volí Miloslav Jágr jazyk (tentokrát malířský), kterému děti rozumějí, nalézají v něm vtip, kouzlo a potěšení.

Snad ani nepřekvapí, že na Mezinárodním festivalu v Nice získal Miloslav Jágr Zlatou stuhu a Stříbrného orla právě za ilustrace ke knize Jak ševci zvedli vojnu pro červenou sukni Václava Čtvrtka.

Než švec Kuba a jaho milá Stázina ke štěstí přijdou, musí překonat mnohé nástrahy a nebezpečí, něž se jim podaří přemoci úklady správce Kolomajzny, který jejich lásce nejen nepřeje, ale sám by o Stázinu stál. Lehké pořízení není ani s vrtošivým císařpánem.

Vše začne když si jičínský kníže s kněžnou přijedou do Vídně pro pochvalu od císařepána a správcovství nad Jičínem svěří Kolomajznovi. Tomu "povyroste krk v límci" a když náhodou potká u cesty Stázinu, chce jí hned za ženu. Na její červenou sukni si ale myslí i švec Kuba. Když se Kolomajzna dozví, že mu Kuba chodí za nevěstou, naverbuje ho na vojnu. A tak Kuba šije císařpánovi ve Vídni lakované střevíce "na parádu", myslí na Stázinu a stýská si. Kolomajzna zatím chystá v Jičíně svatbu se Stázinou a tak Kuba vzkáže kamarádům ševcům, aby zvedli vojnu proti císařpánovi. Čím dřív tím líp. To, co šlo nejdřív po jičínských babách, se rychle rozneslo a stalo skutečností. Císařpán brzy táhl na Jičín. Vodník Kebule nemá na práci nic jiného, než Kubovi a jeho přátelům všemožně škodit. Naštěstí má Kuba na své straně hodné vodníky Česílka a Čepečka s vílou Andulkou.

Jak to nakonec dopadne? Dostane se Stázina Kubovi za ženu? A bude pořádná ševcovská svatba? Nechte se překvapit. Ale nezapomeňte: "...takový je pevný zákon: pro lidi jsou první věci lidské, pro vodníky věci vodnické a pro víly věci vílí."

Kniha Jak ševci zvedli vojnu pro červenou sukni je vlastně v pořadí druhá. První, stejnojmennou, ale s podtitulem Stázina, vydalo také v roce 2008 nakladatelství Fragment. I když obě jsou o tom, jak ševci zvedli vojnu pro červenou sukni, Stázinina kniha vypráví o tom, jak Kubu naverbovali do Vídně a "jak to všechno začalo", druhá s podtitulem Kuba je vlastně pokračováním příběhu, který končí ševcovskou svatbou, sice bez faráře a svíček, ale zato upřímnější.

Srozumitelný text, psaný větším formátem písma je rámovaný drobými barevnými ilustracemi, což určitě potěší nejen čtoucího prvňáčka, ale i jeho krátkozrakou babičku.

15.03.2009
Jana Spálenková