85 %

Day, Malcolm - 100 postav klasické mytologie

Každý z nás už jistě slyšel nebo četl něco o řecké nebo římské mytologii, na základní škole se seznámil s Odysseem, trojskou Helenou nebo se v hodinách českého jazyka učil správně skloňovat Zeus bez Dia. Legendy a mýty provázejí lidstvo od počátku, jejich působení je tak silné, že přetrvaly v povědomí lidí dodnes. Jejich "pozůstatky" nacházíme v umění všech epoch, odkazují na ně moderní spisovatelé. Ale ruku na srdce. Vyznáte se v nepřeberném množství bohů, bohyň, titánů a hrdinů? Víte jakou úlohu hráli v životě Řeků a Římanů? Proč byli uctíváni nebo naopak zatracováni a vyslovení jejich jména se rovnalo pohromě? A jak se vyznat v božském rodokmenu?

Nakladatelství Metafora vydalo novou knihu Malcolma Daye 100 postav klasické mytologie (v originále 100 Characters from Classical Mythology: Discover the Fascinating Stories of the Greek and Roman Deities), která zábavnou a nenásilnou formou seznamuje čtenáře s mytologií starého Řecka a Říma. Malcom Day,za oceánem oblíbený autor knih o náboženství a starověké historii, autor v nedávné době vydané knihy Pokladnice svatých (v anglickém originále jako A Treasury of Saints: 100 Saints, Their Lives and Times), má pro svou práci ten nejlepší odborný základ - univerzitní teologické vzdělání.

Knihu do češtiny přeložil bohatým jazykem Karel Kopička, což zaručuje její výjimečnou čtivost. Určitě nečekejte žádné suchopárné výčty a nudné seznamy obyvatel Olympu. V úvodu autor připomene význam mýtů v životě lidí starověku, seznámí nás s filozofem Platónem a básníkem Hesiodem, ale pak už se začítáme do strhujících příběhů, ve kterých nechybí prolínání lásky a nenávisti, života a smrti, hrdinských činů a odplaty. Každá postava je představena krátkým životopisem, dozvídáme se o jejím zrození, skutcích, které vykonala a symbolech, jejichž je nositelkou, či o jejím patronátu. Neuniknou nám pikantnosti z božského života, Apollónova násilnost spáchaná na těhotné manželce Koronidě, otázka neposkvrněnosti Hestiiných kněžek nebo kanibalismus na hostině lýdského krále Tantala. Dokonce ani otázka incestu nebyla oslavovaným a uctívaným cizí.

Nemusíme se bát "ztracení se" v božském světě, v závěru knihy nalezneme přehledně uspořádaný rejstřík jmen.

Výklad oživují obrázky děl všech uměleckých směrů, prostor je dán malbám, freskám, rytinám, ale i zobrazení na užitkové keramice. Kniha je poutavá už obálkou se zachycením Ikarova pádu a Aeneova útěku z Troje. Nevýhodou může být snad jen nepříliš pevná vazba knihy.

V záhlaví každé stránky je vyobrazen ve světle zelené barvě přehledný rodokmen postavy, je vysvětleno, zda se jedná o boha, bohyni, titána či hrdinu. Tak získáme ucelený přehled mytologických bytostí, skrytých lidským očím nejen na Olympu, v chrámech, ale i v sopečných pahorcích, v moři nebo v podsvětí. Je uvedena také dvojznačnost pojmenování bohů u Řeků a Římanů (například Hermes - Merkur, Hefaistos - Vulkán). Autor se nebránil uvést v textu i nejistá pojetí výkladu osudů jednotlivých bytostí, se kterými si ani moderní historická věda neví rady.

Božský svět těsně sousedil se světem lidským, působil na něho. Proto nás autor ve druhé části seznámí s héroi antické doby.Řeckému hrdinovi a vůdci Argonautů se za pomoci kouzelnice Médei podaří získat zlaté rouno, Odysseus po strastiplné cestě z Trojské války skončí v náručí milované Pénelopé. Staneme se svědky Oidipovy otcovraždy a svatby s vlastní matkou, ale i Ikarova pádu do mořských vod.

Metafora, Praha 2008, 160 s.

18.04.2008
Jana Spálenková