85 %

Děněžkinová, Irina - Dej mi!

Osobitou sondu do života mladé generace současného Ruska nabízí čtenáři povídkový soubor "Dej mi!", kterým se na literární scénu ve svých jednadvaceti letech uvedla jekatěrinburgská absolventka oboru žurnalistiky Irina Děněžkinová.

Děj příběhů o mladých teenagerech je situován do velkoměstského prostředí St.-Petěrburgu. Plejáda povídkových postav - univerzitních a středoškolských studentů, punkerů i drsných rapperů - je podrobena situacím milostných vzplanutí i ochladnutí, neopětovaných citů, zklamání a osamocení. (V povídce "Rotvajler Ljocha" dovede hluboká citová deprivace přiopilou Lidku až k pokusu o sebevraždu.) Tito vesměs dospívající lidé s vehemencí nasávají atmosféru klubových koncertů a bouřlivých párty, naplno se oddávají alkoholovému i drogovému opojení, nevázanému sexuálnímu chování (nezřídka s patrnou absencí jakýchkoliv citů) i nejrůznějším formám násilí až bezohledné brutality.

Suverénní Volkovovou v povídce "Dej mi!" vede zarputilá touha žít svůj život naplno, uniknout fádní každodenní realitě ke snaze vytěžit maximum z krátkodobých známostí s dobře situovanými pány. "Já jsem chtěla pivo a sex v neomezeném množství," neskrývá svůj jednoznačný postoj ke světu i další z postav této povídky. "Takový život je snazší, i když druhým přidělává starosti," nechává se v obdobném duchu slyšet také Saša v povídce "Song for Lovers". Zdá se tedy, jako by na samotný okraj tohoto teenegerovského světa byly vyhoštěny postavy typu podivína Deni, toužícího uniknout z prostoru nesnesitelné všednosti a světa "maminčiných mazánků" zpět do krutého, přesto však opravdového světa válečného konfliktu v Čečensku (povídka "Dej mi!"), i zásadového romantika Zajdy, bolestně zasaženého milostným zklamáním (povídka "Moje nádherná En").

Světa dospělých se Děněžkinová dotýká jen letmo, většinou v rámci celkového dokreslení konkrétní situace. Dospělí "hrdinové" ustupují do pozadí i v povídce "Valeročka", jejíž děj se odehrává na dětském táboře pro podnikové děti. "Lýdie je nenáviděla a bála se jich jako psů - kopneš ho a on tě hned kousne. ... No a teď měla před sebou další turnus. Předem věděla, že jsou to úplně ty samé děti jako předtím - drzé, hrubé a vulgární." A tak vychovatelka Lýdie, jejíž pedagogické ideály vzaly za své bezprostředně po přímém kontaktů s drsnou realitou dětského světa, rezignovaně poskytuje svým svěřencům maximální volnost a do děje zasahuje jen výjimečně ve chvíli, kdy se maximálně vypjatá situace již nedá přehlížet.

Svými povídkami Děněžkinová míří i do zcela odlišných sfér. V povídce "Smrt a chat" se tak např. objevuje mystická postava smrti - tajemné návštěvy s kosou, která dychtivě usedá k počítači a chvilkově zcela propadá kouzlu chatování.

Nelze přehlédnout ani morbidní, hororové prvky, které nabývají na síle např. v povídce "Vasja". Atmosférou světa "zelených chlápků", konzumujících nejen nevábný odpad z kotejnerů panelákového sídliště, ale i těla svých obětí - utýraných bezdomovců a znásilněných bezdomovkyň, se autorka dotýká oblasti dětského folklóru. Veškeré pokusy desetiletého školáka Vasji přesvědčit kohokoliv o existenci těchto bizarních bytostí vyznívají zoufale marně. A tak se nikdo nedovídá ani o promyšlené lsti, kterou Vasja zelená monstra definitivně likviduje. Vědomí úspěchu se pro malého špinavého chlapce, syna bezcitných alkoholiků a oběti nejen domácí, ale i drastické dětské šikany, stává spolu s telefonáty na placené erotické linky jediným prostředkem, jak se vyrovnat s příkořími, kterých se mu od nejbližšího okolí opakovaně dostává.

V povídce "Postscriptum" dává Děněžkinová prostor morbidním fantaziím hlavní postavy, která si ve své mysli přehrává katastrofické scénáře svého vlastního zavraždění, údajně plánovaného jejím partnerem.

Z mnoha detailů je patrno, že se autorka pohybuje v prostředí, se kterým je dobře obeznámena. Syrové fyziologické líčení pitek, sexuálních scén a projevů násilí umocňuje užití vulgarizmů, nadávek, oblíbených anglicizmů a slangových tvarů běžně užívaných v mluvě teenagerů. Autorka se v žádném případě nestaví nad popisované a nepředkládá čtenáři žádná hodnotící stanoviska. Na mnoha místech jsou texty povídek proloženy úryvky populárních písní současných ruských i zahraničních interpretů.

Průnik Děněžkinové na domácí literární scénu vyvolal řadu rozporuplných kritických ohlasů. Výrazně negativní literární kritiky odkazují daný pokus coby pubertální a pornografickou prózu (aktuální především pro nenáročného čtenáře) do světa "šoubyznysu". Mladé autorce je vytýkána dětská naivita, stereotypnost a mělkost postav, absence hlubšího kulturního podtextu, fádnost monologů a jiné "nešvary". Přesto je řada kritiků jednoznačně přesvědčena o jejím mimořádném talentu, o čemž jistě také svědčí fakt, že knížka byla přeložena do více než třiceti jazyků.

Titulem "Dej mi!" se českému čtenáři prezentuje nejnovější typ současné ruské prózy, jehož nejtypičtějšími představiteli je právě Děněžkinová a také řada jejích vrstevníků. Próza, která ignoruje poslední zbytky literární tradice. Maximální otevřenost, se kterou autorka přistupuje ke světu svých hrdinů, i univerzálnost problémů, které mají tito mladí lidé sami se sebou i světem kolem nich, bude nepochybně čtenářsky přitažlivá nejen pro představitele mladších generací. Výzvou pro překladatele se jistě stane také nový titul mladé autorky "Geroji mojego vremeni", který v letošním roce vydalo nakladatelství Něva v St.-Petěrburgu.

24.10.2005
Olga Pelánová