80 %

Dick, Philip K. - Božská invaze

Pojďte a vypravte se s námi do říše velkých skutků, do světa kde se Bůh a Philip K. Dick znova připravují na tentokrát už opravdu poslední střetnutí se silami zla! V bílém rohu ringu následkem pobytu v umělé děloze lehce retardovaný Emanuel Asher, zvaný Manny. V černém rohu ringu neskutečný smraďoch Beliál. Elias Tate v roli proroka Eliáše, Herb Asher jako Josef a Rybys Rommeyová v roli Marie.

S jistým odstupem se dá říci, že Dick byl opravdovým specialistou na vstupy do stále stejné řeky. Kolikrát už jen zde byla recenzována jeho parafráze Nového zákona? Kolikrát ještě bude? Na jednu stranu výbuchy imaginace, přívaly nápadů, zdroje pro filmový průmysl na století dopředu, na stranu druhou depresivní ruminace, opakovaní na hranici autistických automatizovaných pohybů. Přesto je s podivem, nakolik odlišné náladové vyznění mají všechny ty "poslední bitvy". Oproti zcela vnitřnímu horečnatému, drogovému třeštění Valisu či hravému zenovému kóanu Převtělení Timothyho Archera máme v Božské invazi návrat syna božího pojat jako akční příběh na poli fyzickém i duchovním. Pole fyzické si představit umíme, proto ostatně sci-fi čteme, avšak také poloha teologická obsahuje několik velice podnětných nápadů, odlišných od námětů z předchozích (a následujících) zpracování.

Dick mne snad ponoukne přečíst Joyce! Škoda, že Plačky nad Finneganem nejsou přeloženy do češtiny. Joyce v nich používá řečopásky a obdobu televize, což je na knihu psanou v rozmezí let 1922 až 1939 slušný výkon. Jednou o tom napíšu článek. Dokážu, že Plačky nad Finneganem jsou vlastně informační báze založená na systémech počítačové paměti, které existovaly až sto let po Joyceovi. Že Joyce byl napojený na kosmické vědomí... Gróóféé!

Jediným drogovým excesem (mimo snění v hibernaci) je neexistující a potom existující Linda Foxová. Motiv hudby znějící v podvědomí a ukazující na pravou realitu je s ohledem na Ubika další obecný rys Dickovy tvorby. Vlastně se svým způsobem jedná o prematrix. Příjemný a snesitelný svět je závoj, pravá realita je peklo.

V knize je několik vln náboženského zapálení a zchladnutí. Stále mne udivuje ta nenávist dřímající v blahobytných kalifornských šede- a sedmdesátnících, v lidech, kteří žili naprosto svobodně a bohatě, a přesto mleli dookola o nenávisti a o porobě absolutní mocí. Ta touha chudáčků přinucených bohatstvím a blahobytem být "cool" a "v poho". A oni přitom chtěli úpět pod jhem, dodržovat stovky nesmyslných regulí, zažívat tu rozkoš býti dobytkem, stádem, které se automaticky může chovat jako zvěř a můžou za to ti druzí oni, ale ne oni sami. Být svině, které roztrhají každého, na koho mocná ruka ukáže, potom ji olízat a před spaním na ni hořekovat. Ale on jim blahobyt liberalizoval církev, ba i komunistické režimy, svět se nezhroutil záhadnými katastrofami předpovídanými spasiteli všehomíra, a vůbec všechny jistoty přežvykování za ostnatým drátem zmizely a zbyly jen havajské košile a jistota, že smažky nejsou oběti systému, ale lůzři. Docela obyčejní lůzři, žádní vyvolení, žádní moudří, jen další plastová ucha ve stádu bez ohradníku.

Sledování neúplného Boha, který si poručil zapomenout nám má ztrpčovat Zina, ta jež ví. Roztomilá holčička, věkem tak k prvňáčkovi Mannymu, která nás bude blažit rozumy: Budu vědět za tebe, dokud se nerozpomeneš. Nicméně posíleni studiem teologických esejů rabi Nachmana ihned zvíme, o koho se jedná, a budeme se potutelně usmívat Emanuelovu tápání. I když několik zaváhání mohu klidně přiznat, to když dojde na svět královny víl. Ó, já malověrný!

Velice zajímavá je stavba příběhu, která střídá kapitoly retrospektivně vykládající neposkvrněné početí a příchod Eliáše s kapitolami popisujícími současné tápání všemocného, který dosud neprozřel. Do toho vstupuje Bible jako barevně kódovaný hologram či Tóra ve verzích pro různé věky, verzích pro jednotlivé duše, Tóra bez interpunkce, s chybějícími a zkomolenými písmeny, která způsobují rozpad zákonů na pozitivní a negativní. (To by si zasloužilo algebraické zpracování! Hle jak elegantní sejmutí degenerací! Nejedná se zde, ve středověké esoterice o předzvěst supersymetrických teorií?) Práce s knihou jako s hypertextovým médiem je zde zkrátka dovedena do takové krajnosti, že čínské verše čitelné ve dvou směrech se mohou jít zahrabat.

Všechen ten domnělý boj o bytí samotného bytí; boj o existenci a podle pravidel je jen zástěrkou pro dětskou hru. ... Poflakuješ se po místech plných mizérie a slibuješ lidem spásu, které se jim nedostane. Všechny tvoje sliby zkrachovaly, což je dobře, protože jsi většinou všem sliboval, že je prokleješ. Nakonec se tedy ukazuje, že ani autor by nechtěl být členem báječné zbožně žijící spodiny šikanované věrozvěsty. I on vidí, že smyslem boží existence je boj, vítězství a moc. Jako upgrade tohoto pojetí víry pojímá tuto knihu. Teologickým výkladem role přímluvce stojícího u mostu o šířce ostří nože, který vede přes propast pekel. V alternativním světě víl však přichází průvodní myšlenka, že opravdový život je jen boj proti zvůli, překonávání překážek, alias dobrý život je jen ten, ve kterém můžete manipulovat lidmi, říkat jim, co dělají špatně, nutit je dělat, co nechtěli a děkovat vám za to.

Konečné střetnutí se tak v průběhu stran odsouvá, posouvá a přesunuje do jiných souvislostí. Když už se potom zdá, že zápletkou bude úplně jiný boj, okovy povolí: "Já se nesázím," sdělil mu. "Nehraji hry. Jsem silný a požírám slabé." Ďábel se skrývá v detailu, v negativním hodnocení a v širokém přehledu středověkých pojetí. Kolik jen otázek se dá vyvodit z toho, že ďábel napodobuje boží stvoření! Znamená to, že některé části světa jsou podvržené? Nebo že je v některých chvílích podvržený celý svět? Nebo že je více světů, z nichž skutečný je jediný a zbylé nikoliv? Existuje v podstatě jediný výchozí svět, který se mění tím, že ho lidé vidí rozdílně?

Ke konci Dick velkoryse přitlačil na produkci světů. Různými oklikami tak vytančil z klasických klišé i z trapných poplatností době, aby v konečném důsledku zachránil Ashera, splnil mu jeho sen, boží sliby a ještě vystřihl vcelku nadčasový závěr. Bitva je vedena o každou duši zvlášť. Každý má možnost zvolit. Nikdo nemusí vědět, že volí.

Vydalo Argo v roce 2008.

Zajímavé odkazy: