90 %

Dick, Philip K. - Muž z vysokého zámku

Philip K. Dick byl věru podivným broukem. Manželek vyzkoušel snad více než psychotropních látek. Z jeho knih sáknou fóbie, neurózy, nábožné třeštění a nakonec i ty drogy. Začínají odprostřed a končí v nikde. Na každém pak záleží, co si z nich odnese. Podivný Dick se stal podivně úspěšným inspirátorem filmových tvůrců, z jeho povídek se rodí filmové epopeje, ze 20 stran textu 2 hodiny filmu. V případě prorocké alternativy Muže z Vysokého zámku čtenáři pochopili, že se jedná o cosi výjimečného a jako jedinou Dickovu knihu ji ocenili v roce 1963 Hugem.

Dick je skvělý vypravěč, po jeho slovech vyvstávají před očima situace, místnosti, charaktery, dialogy jako byste sami slyšeli. Zároveň dokáže být znepokojivě nejasný. Kladné postavy se vlečou se svými životními zátěžemi, motají se v kruzích, dobývají se do otevřených dveří, nejisté a chybující. Nejasné je, kdo je hlavní postavou, kdo jen prochází textem a jen mimoděk interaguje a kdo bude v závěru nositelem rozuzlení či spíše jeho náznaků. Dick tká síť osudů a postav a proplétá ji se sítí idejí a významů.

Na začátku je Robert Childan, luxusní starožitník dodávající zejména japonským vládcům; pan Tagomi, představitel Obchodní mise na pacifickém pobřeží; Frank Frink, židovský uprchlík vyrábějící padělky žádaných starožitností; Juliana, jeho manželka žijící ve Státech skalistých hor; švédský obchodník s formami na vstřikování plastů, který není tím, kým se zdá. Vlastně, on skoro nikdo není tím, kým se zdá. Lidé se proměňují: Zapšklí Taliáni, kteří jsou vítězi války, ale žádný Árijec to nebere vážně, třtina Childan, furiant Frink, neurotická Juliana a všechny ty figurky proplétající se německými vyslanectvími a expoziturami San Francisca, stejně jako všichni ti papaláši Říše proplétající se vrcholnou politikou po smrti vůdce Borrmanna.

A je to venku, ve světě muže z Vysokého zámku Spojenci prohráli, poválečné tribunály soudily britské výsadkáře, holocaust postihl nejen Židy a Slovany, ale i celou Afriku (to bylo ale fiasko). V troskách poražených Států vznikly tři subjekty: původní název si ponechal nejvýchodnější útvar pod nepřímou vládou Němců, na západě jsou Státy Pacifického Pobřeží pod kuratelou císařského Japonska a uprostřed živoří Státy Skalistých Hor - nezajímavé, nebohaté, nevýznamné.

A přece právě v nich, kdesi u Cheyenee tajemný a dobře chráněný Hawthorn Abendsen napsal knihu o tom, jak Joe Zangara v prvním roce Rooseveltovy vlády minul, Roosevelt potom vyvedl Státy z krize a válka dopadla jinak - Německo a Japonsko byly poraženy. Kobylka zalehla ztěžka, čím zakázanější, tím úspěšnější a populárnější. Čtou ji všichni, ať už proklínají Německo, tiše schvalují vládu Japonska nebo halasně oslavují nacismus a korporativní stát. Kolik je názorů na totalitu? Mnoho, ne každému se daří, ne každému se nedaří a ne každému by se dařilo lépe. Život.

Frink vyvolává skrze Childana aféru s replikami, Tagomiho zlobí nevhodné chování, velvyslanec Reiss zuří, protože jeho kompetence se překrývají s zástupcem SD Brunem Kreuzem vom Merre. Zapamatujme si, že posledně zmiňovaný v roce 1943 odhalil česko-britský plán atentátu na Heydricha. Za politickou zmínku ještě stojí národní procitnutí Roberta Childana. Hříčkou osudu je na něm nyní závislý výrobce šperků Frink. Šperky mají "wu", ale pro Japonce nemají sběratelskou hodnotu, i když následují tao. Childan se vzbouří proti tomu, aby byly použity jako vzory laciných odlévaných talismanů pro japonská území v jižní Asii a Americe. Je pyšný na americkou práci! Podivné, jak by byl dnes každý umělec rád, kdyby se mu podařilo udat svou práci jako vzorek pro masovou produkci! Jak jinaký je Západ za pár desetiletí!

V knize je masově použito jediné: I-ťing, Kniha proměn. Polovinou knihy chrastí stonky řebříčků a tou druhou cinkají trojice starých mincí s čtverhranným otvorem. Na desítkách stran se rozebírají hexagramy, trigramy, silné a slabé čáry, jin a jang. Protože v jednotě je pravda, vnitřní pravda. Pravda rozčílí jako smrt, ale hůře se hledá. Všechno intrikování a snažení mocných je nakonec jen tancem stínů na zástěně - vlněním Máji.

Původně jsem se domníval, že jsem si tuto knihu vyzvedl ze sběratelské vášně, abych měl všechny Dickovy tituly v jednotné vazbě, ale nakonec jsem usoudil, že je v tom jiný, hlubší smysl. Skoro se nebojím napsat, že záměr. Jako u všech knih, které "byly sepsány", i zde lze očekávat a vpravdě se dostavila synchronicitní souvislost. Ostatně, počkejte si na recenzi Novotného Valhaly. [Všimněte si toho etymologického rozdílu: Byly sepsány znamená, že se tak muselo stát - vyšší moc oznamovala svůj záměr nebo projevila své přání zjevit pravdu. Napsal znamená - dělník klávesnice zasedl ke stroji, aby vydobyl svou skývu a udržel rod svůj při životě.]

Vydalo Argo v roce 2007.

Zajímavé odkazy: