100 %

Dick, Philip K. - Planeta, která neexistovala (I), (II)

V USA vydaný soubor 27 povídek u nás vyšel ve dvou samostatných knihách, pojmenovaných podle jedné z povídek. Knížky jsou zařazeny do jednotné obálkové série Dickových knih, tedy v lesklém tvrdším paperbacku se sci-fi grafikou. Jakmile začnete číst, stanete se obyvateli alternativní verze Země, kterou autor pojmenoval Terra. Terrané, obyčejní lidé běžné planety, zažívají v Dickových povídkách neobyčejná dobrodružství. Nepočítejte však s tím, že to bude nějaká limonádová story z budoucnosti. Asi nejtypičtějším znakem všech povídek je beznaděj. Lidstvo tu není vykresleno jako příliš dobrá parta, spíše naopak. Planetu, na které jsme vznikli, jsme dokázali zničit, vysát, zlikvidovat. Pátrání po mimozemských, mimoterranských, územích nejsou zrovna úspěšná a lidé, terrané, se chovají jako utržení ze řetězu.

Dick ve svých raných povídkách, kterými začínal kariéru, nebudí zrovna optimistický dojem. Většina z nich je z blízké i mírně vzdálené, ale v obou případech dosti ponuré budoucnosti, která se ukazuje jako poměrně reálná. Když si uvědomíte, že povídky byly napsané v padesátých letech, leccos Dick předpověděl nebo aspoň naznačil, jak by se mohl život na naší matičce Zemi vyvíjet. Ale nebojte, nemusíte hledat nějaké moralistické řeči, nějaká kázání, co máme a co nemáme dělat, jak se chováme špatně k přírodě, k sobě samým, jak pohrdáme vším, co jsme dostali.

Dick temně popisuje život na zdevastované planetě, každá z jeho kratších povídek otevírá okno do vzdálených časů i míst a k pěkně tvrdému a nečekanému konci se svezete na pořádné vlně napětí. Spousta malých brilantních dílek by se mohla tvářit jako černohumorná hříčka, ale možná vás trochu zmrazí, jak blízko se vás dotýká. Z několika malých příkladů si určitě vyberete sami....vzpomenete si na Japonsko, kde se vyrábí roboti podobné člověku jako o život? Co byste řekli tomu, že budete potkávat takové roboty na cestě do práce a nepoznáte, jestli jsou to ještě lidé nebo už roboti? A co třeba tohle - naučíte se cestovat v čase. Nakonec na to někdo přijde. Jenže co se stane, když lehce pozměníte minulost? Kam se to potom vlastně vrátíte? Tak dobře, cestovat budeme ve svém čase, ale opustíme rodnou planetu a podíváme se do vesmírných dálek. Fakt jsme v kosmu sami nebo je nás tu víc? A opravdu jsme takoví páni tvorstva, že ani nepoznáme, co jsou jiní obyvatelé zač a jaké s námi mají plány? A až tuhle planetu zničíme nadobro, kam půjdeme? Pod zemí je místa dost, jenže dokážeme přežít bez Slunce? Mohli bychom ještě malinko přitvrdit. Dejme tomu, že už nebudeme vládnout. Roboti, ti malí plechoví tvorové, vládnou nám. Jak je to vůbec možné? Jsme schopní s tímto ponížením žít? No asi jsme si to zasloužili, protože lidstvo se ve všech povídkách k sobě chová fakt hnusně. Tak takových otázek a velmi zvláštních temných odpovědí najdete v obou svazcích hodně. Na povídkách je znát, že padesátá i pozdější léta byla značně ovlivněna studenou válkou, která navíc vyvolala značně urychlený vývoj různých zbraní a válečných taktik. Všechny tyhle obavy, strach z vývoje, z lidí a jejich činů, se v krátkých příbězích projevují víc než dost. Nad některými se ale i zasmějete, jen nevím, jestli to nebude trochu studený smích.

A pár bonusů navíc. Na začátku první knihy si přečtete malý úvod, ze kterého se dozvíte pár pravdivých informací ze skutečného života Phillipa K. Dicka, především pak o vzniku prvních povídek, které odstartovaly tvorbu poněkud rozsáhlejších románů, které jsou vlastně takovými většími povídkami. A aby toho nebylo málo, na konci obou děl je seznam uveřejněných povídek, rok jejich prvního vydání a časopis, ve kterém byly otištěny. Pokud navíc byly jinak pojmenovány, dozvíte se právě tento originální název. Oba díly dohromady čítají necelých 600 stran (přesněji 270 a 301), ale nudit se rozhodně nebudete.

Jedna malá otázka na závěr: Víte, odkud skutečně lidstvo pochází a kdo doopravdy napsal Písmo svaté?

24.05.2008
anmiki