75 %

Dick, Philip K. - Rádio Svobodný Albemuth

Dochází k invazi z Albemutu, kterému říkáme Fomalhaut. Světelné bytosti vstupují do vyvolených. Vyvolené vybírá Valisystem A (Rozsáhlý aktivní živoucí inteligentní systém A) umístěný na oběžné dráze. Valis je starý přes dva tisíce let. Aramchek je organizace spravedlivých, vyvolených bohem - Valisem. Ferris F Fremont je jediný, kdo ochrání Ameriku před komunisty. Šelma. Aramchek jsou komouši. Fremont je komouš. Aramchek je nápis na kanálu. Vyvolený, Bůh, demiurg. Jeden Bůh, jedna říše, jedna šelma. Philip K Dick. Jsi naším Vykupitelem? Předvoj krále - Rommelův Africa corps?

Po Hérakleitovi se nám zachoval zlomek: "Nevstoupíš dvakrát do téže řeky." Proč? Protože vše plyne. Každým okamžikem jsou lokální váhy věcí jiné a jiní motýli mávají nad Hongkongem jinak velkými křídly v jiných odlescích stejného Slunce. Není pro to názornější ukázka nežli Valis a Rádio Svobodný Albemut. Ano, je to týž příběh. RSA je časná verze z roku 1976, Valis je finální verze - poslední Dickův román vydaný za jeho života. (Pochopil-li jsem správně, bylo RSA vydáno posmrtně, z pozůstalosti.)

Kde se Valis utápěl v nekonečném "řešení", rozvahách a disputacích, tam Rádio Svobodný Albemut jedná. Zmizely podivné diskusní skupinky jednající nejednáním, změnily se ženské postavy. Posunuly se váhy jednotlivých událostí. Objevil se vlastně konvenční příběh statečných vyděděnců bojujících proti zdánlivě neporazitelné moci. Konvenční? Konzervativní? Ne, opět je to Dick, paranoidní, vystrašený. Bojí se i smíření, nesmíření strachy šílí.

A začíná to přitom tak stejně... Jsou šedesátá a jsme v univerzitním Berkeley. Študáci, kteří si chodili vybíjet vztek do samoobsluh, jako by regály se zbožím byly barikády. Herb Jackman je šéf v prodejně gramodesek, Pat je jeho žena a Nicholas Brady je pouliční povaleč a lůzr z univerzitního města, který u nich prodává. Jeho kamarád Philip píše sci-fi. Nečtu sci-fi, prohlásil Nicolas, ale jenom seriózní spisovatele - Prousta, Joyce nebo Kafku. Až ve sci-fi bude nějaký vážný sdělení, začnu ji číst. ... Přečetl už toho od Joyce tolik, že mu Dublin připadal skutečnější než Berkeley. V roce 1953 si Nicholas vezme Pat, dostává vize, kvůli kterým se přestěhuje do pouštního okresu, kde s ním valisové bytosti často komunikují. Kniha tentokrát působí mnohem méně nábožensky. Vzdor řečem o Králi je úhelným kamenem Valis jako technologie. Nicholas je podstatně aktivnějším hybatelem děje, ostatně v půlce knihy se děj zlomí a on začne být vypravěčem, nikoli Philip. I gnose je tentokrát technologičtější: Prvotní Stvořitel není Králem, není Bohem - Valis je jen nástroj. ... Valis se s námi dělil o svou moudrost, ale ne o svou moc. Ta patří právoplatnému Králi.

USA a SSSR byly dvě části Impéria rozděleného císařem Diokleciánem z čistě správních důvodů. Spiklenectví prvotního křesťanství se mísí se spiklenectvím komunistického / protikomunistického boje. V McCarthyově éře veřejnost mezi komunismem a homosexualitou zase takový rozdíl neviděla. K tomu přistupuje nedůvěra v osamělé pomatence na vlastní pěst vraždící politiky - jak jinak, je to spiknutí. Násilná smrt předních politických kádrů USA, ... měla jediný účel - zařídit, aby se k moci dostal Francis F. Fremont. Dick vytváří skvěle atmosféru nejistoty a paranoidního strachu. Líčí morální pasti, kterými se režim využívající strachu o blízké dostane dříve nebo později do každé hlavy. Místy to vypadá jako 1984. Je překvapivé, jak dobře dokázal popsat komunistický teror ten, který jej nikdy nezažil. Až rozhovorem Philipa s agentkou si nimbus pokazí: Je to trapné, takhle by s agentkou tajné policie mluvil Američan jistý si beztrestností, nikoli člověk z alespoň trochu totalitního státu.

A tento hodnotový řád se zakládal na přesvědčení, že stát je nadřazený jednotlivci. Ale jednotlivci bude vždy někdo nadřazen, záleží jen na tom, jak bude vysoko, jak daleko a jak dlouhé prsty bude mít. Ostatně, snad proto se čtenář tolikrát bude muset pozastavit nad otázkou: "Kdo je tady komouš?", ekvivalentní dotazu: "Kdo je tady Šelma?" Bude to zajímavý souboj.

Domnívám se, že mnoho z tohoto hodnocení je plně použitelné pro čtenáře Rádia Svobodný Albemut, kteří přemýšlejí o přečtení Valisu. Jen akci tentokrát zvraťte na úvahy a konkrétní agenty státní policie na nespecifikované obtíže a úzkostná očekávání. Je to Dick! Buďte paranoidní, už po Vás dlouho jdou!

Vydalo Argo v roce 2009.

Nadpřirozené bytosti se maskují jako obyčejná zvířata, aby k nám pronikly, aby nás vedly a usměrňovaly.

Zajímavé odkazy: