85 %

Dick, Philip K. - Ubik

"V noci na pátého června 1992, tři a půl hodiny po půlnoci zmizel nejlepší telepat Sluneční soustavy z mapy v kancelářích firmy Runciter a spol. v New York City." Nasazený inert ztratil stopu a nebyl prvý, Hollisovi telepati a prekogové mizí jeden po druhém bez ohledu na pozornost a investice. To nevěstí nic dobrého pro opatrnostní firmy! Cítíte se unavený? Jako byste nebyli sami? Zdá se Vám, jako by někdo byl stále krok před Vámi? Není nic jednoduššího! Zavolejte opatrnostní firmu! Zjistíme, kdo sleduje Vaše myšlenky a odstíníme telepaty. Zabráníme osobám s prekognicí předpovídat Vaše další kroky! Volejte ty nejlepší, volejte firmu Runciter a spol.!

Ale zmizení S Dolka Chlebomela, to je opravdu silná káva. Na to i sám velký Runciter musí přeletět oceán do curyšského Moratoria milovaných bratří, kde jeho milované mladé ženě a společnici v podnikání ubíhá položivot pod zamlženým víkem vymražené rakve... Zatímco jinde věčně švorcový Joe Chip přijímá na doporučení firemního telepata G.G. Ashwooda Pat Conleyovou s její vpravdě netradiční metodou blokování prekognice - změnou minulosti. A obě události se spojí.

Úvěrová spořitelna a banka Ubik; nehlučné elektrické ubiky za směšné peníze; podprsenka Ubik a speciální pletená podprsenka Ubik; vložte do opékače chutný Ubik! Kolik antireklam v úvodu každé kapitoly si přečtete, než zjistíte k čemu je Ubik? Vstupte do Ubiku! Vydejte se na výpravu za svatým Ubikem, neboť ten dává život mrtvým! Ale nezapomeňte, že světlonošem na této cestě je Philip K. Dick, ten, který září nejasným světlem. Jen vyvolení dojdou k cíli a vyberou si poznání, jen zatracení dojdou k poznání a vyberou si cíl.

Naprostá scifistická klasika, umný spletenec detektivky, alternativní historie a vpravdě znepokojujících myšlenek. Pamatuješ si na ten nedávný výrok Nejvyššího soudu, podle kterého může manžel legálně zavraždit svou ženu, pokud prokáže, že se sním za žádných podmínek nebyla ochotná dát rozvést? A k tomu myriády hračiček a detailů, všímejte si oděvů jednotlivých postav. To se mohlo stát jedině v době psychedelické!

Ale jak říkáte, je to totéž, jako když vám do kuchyně vlezou mravenci. Člověk se neptá, co je k tomu vedlo, a prostě se je snaží dostat pryč. Ale u Dicka se musíte ptát, ono to ostatně ani nejde, se neptat. Každých zhruba deset stran se ozve cvak a děsivé soukolí děje otočí postavami, příběhem i motivem. Je zásadním vynálezem pro děj moratotium? Bude zásadní výbuch autodestruktivní humanoidní bomby? To jsou otázky, o které tu běží!

Nicméně až do posledních stran nebudou zodpovězeny. Protože, byly vlastně položeny? Máte rádi Bacha a Vivaldiho? Kdo si dokáže představit skladby popisované jako podkres scén, patrně bude mít hlubší zážitek z četby. Ostatní se musí spokojit s paranoiou dveří a veškerých kuchyňských spotřebičů na mince. Prorok, byl to prorok, kouzlo nepřímých daní jako vyšité, všechno je zdarma, ale zadarmo není nic. Je prostě bizarní, že v centrále nejúspěšnější opatrnostní firmy musí členové vedení vhodit padesáticent do televize, aby viděli zprávy! Antireklama, postkredity, v newspeaku viděl Dick do našich dnů, na poli marketingu byl jeho zrak kalnější. Představit si zprávy - zdarma - prosycené reklamou nedovedl.

Obraťme se však k hlavní myšlence z anotace na přebalu: Kdo je živý, kdo je mrtvý a kdo je mezi tím? Jde o to? Jde, ale kdo bude finálním soudcem? Co je vlastně opravdové zlo? Dobro někoho jiného? Škození pro zábavu? Život na úkor jiných životů? Ale obě poslední varianty jsou jen podmnožinou prví. Nečekejte, že Dick tentokrát zapomněl na hledání Boha! On nezapomněl ani na Ďábla. Jenom zapomněl zavřít dveře, několikeré. Přesto nelze než obdivovat, jak psal Terry Gilliam na přebalu prvního vydání: Všem, kdo mají pocit, že se ztratili v nekonečně se zmnožující realitě moderního světa chci připomenout jednu věc: Philip K. Dick tu byl před vámi.

A ještě jedno musím na Dickovi obdivovat, že mu čtenář tak snadno odpustí, že ztratil příběh, protože Dickovy příběhy nikdy neskončí o tom, o čem začaly. Vždycky se musíte dívat hlavně po odhozených skládačkách origami. Vidím les v slunci rudém zelení opleten. Tam brzy všichni půjdem přivítat se s létem.

Vydalo Argo v roce 2008.

Zajímavé odkazy: