70 %

Dick, Philip K. - Valis

Pozdní Philip K. Dick není čtení pro každého a Valis vydaný v roce 1981 je Dickovým předposledním románem... Komu by toto varování nebylo dostatečnou výzvou, pro toho jsem vybral následující citát: V průběhu drogové dekády jsme se museli naučit, jak někomu povědět, že má mozek na kaši. Problém se pro nás teď přesunul do Fatovy teologické roviny.

Píší se sedmdesátá a nejen Horselover Fat má hlavu naloženou v drogách, které bral v šedesátých. Začíná to sebevraždou Glorie Knudsonové v roce 1971, rok předtím vzala Fatovi duševní choroba manželku, v roce 1972 a 1976 se Fat pokusí o sebevraždu. V roce 1964 po velké dávce LSD kvílel Fat týden latinsky a očekával Den hněvu božího.

Vypadá to, že vyzrazuji, ale, věřte mi, není tomu tak. Nečekejte v této knize akci, spíš duchovní posun. I ten však můžete chápat dvěma způsoby: Jako pomalý, samovolný rozklad a sesouvání působením věku a zároveň jako nadějný quest, v tom pravém smyslu grálové mystiky, cestu za zasvěcením a uzdravením v jednom. Valis, to jsou především rozhovory, úvahy a myšlenky. Reakce lidí na lidi. Lidí, kteří nejsou zlí, ale ani nejsou noví, neprůstřelní a zázrační. Jsou to lidé životem již užití. Kocovina stárnutí, životních problémů a zakysnutí ideálů je matkou a následky konzumace drog otcem této knihy.

Podivný mnohoúhelník Horselovera Fata, umírajících žen v jeho okolí a psychických poruch se převaluje mezi řešením pseudoproblémů a pseudořešením problémů zbožnými plky. Přesto, že je to ztracený svět dávných generací, zalit ledovým potem jsem pročítal stránky malicherných hovorů o velkých věcech a číslované Fatovy výroky. Možná se velikášsky považuji za světoobčana, ale v mnohých těch hovorech nevidím Kalifornii sedmdesátých, ale Prahu devadesátých a ty nejotřesnější večírky, na kterých jsem byl. Tytéž kecy o Bohu z úst vylitých individuí, nadšení gnosí, Jungem, Learym, Máním a alternativní kulturou. Pseudonábožné plky exegeze jsou k nepřežití, ale je vidět, že československý vysokoškolák devadesátých let byl na dráhu smažky teoreticky připraven stejně dobře jako průkopníci této cesty v letech šedesátých.

Znova jsem se při četbě divil, jak mohl někdo v hippies - zabedněných pánbíčkářích vidět svobodomyslné lidi. Znova jsem si s Mirceou Eliadem připomněl, že až odezní nadšení, nastoupí zbožná učenost a ní vrstvy pekel a nebí s přesným výčtem andělů a ďáblů, nebo lépe řečeno vrstvy vědomí a uvědomování v duchu Learyho knih z basy. Znova jsem se děsil výkladům Junga (nebo spíše už Grofa), podle nichž se můžeme cizí jazyk naučit z kolektivního nevědomí. Kdyby přibyly kvantové jevy a ubyla Angela Davisová, hrdinná obránkyně Černých panterů a invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa, opravdu by to byla paranoidní parafráze kolejního hnití v jiných kulisách.

Ale pryč už z bezčasí! Snad si vzpomenete, že podle jedné dávné rady měl Fat přestat pomáhat lidem; pomáhat lidem a brát drogy. S drogami přestal, ale veškerou energii teď napřel ke spáse ostatních. Měl se raději držet drog. Přeléčení po sebevražedném pokusu Horselovera Fata posouvá od gnosticismu a knihovny v Nag Hammádí k přímému kontaktu s vesmírným božstvím a zde se překvapeně setkáváme s verzí Vesmírných lidí. Vlastně je to složitější, Fatovy vize plně souzní s filmem VALIS, který pro skupinu objeví skeptik Kevin. Teprve po kontaktu s Přáteli božími- tvůrci filmu se ukáže, kdo sestrojil VALIS, k čemu jej využívali utečenci z Albemutu, proč jsme přestali používat třetí oko a tak vůbec. Především zde ovšem Dick převypravuje gnostický mýtus. Prostor a čas jsou pouta labyrintu, jeho moc. Pátý spasitel je sice zpátky, ale gnostická vize démiurgů neschopných stvořit správný svět je zde zopakována v neuvěřitelné síle. Dick, nejen že se touto knihou samoanalyzuje, ale navíc konstruuje i vlastní, bezútěšný gnostický mýtus, respektive nepropadá se do velikášské vize Spasitele, ale nachází z ní východisko v grálové pouti k sobě samému.

Kdo ví, zda tato práce autorovi psychicky ulevila. V rovině vědomého pochopení spojil všechna svá knižní alter ega, aby je pak nechal odejít různými směry. Neupadl do role Spasitele všehomíra, ale přesto žil dál jako Spasitel, kterého hledal. Fatovo hledání Boha je hledáním mrtvé Glorie. Je na čtenářích, koho budou chtít četbou této knihy nalézt. Jako v každém Dickovi, i ve Valisu lze nalézt mnohé, ale není to snadné. Dokonce bych řekl, že kniha má moc vytvářet kolem sebe zvláštní mikroklima. Jak jinak bych mohl při jejím čtení odposlechnout větu: "Ljubljanci sou sami intelektualci".

Pokud nejste fanoušci Davida Bowieho, asi nebudete rovnou vědět, kdo je Matka Husa, ale myslím si, že to nevadí. Každopádně umučen byl prorok Mání a nikoli Brent Mini, viz překlep str. 226. Je podivnou ironií, že Dick tohoto člověka, který stále žije, "pohřbíval" v roce 1978.

Vydalo Argo v roce 2006.

Zajímavé odkazy: