100 %

Dickens, Charles - Vánoční koleda

Novelu Vánoční koleda napsal Ch. Dickens, symbol anglické literatury, před více než 150 lety a stále patří k tomu nejlepšímu, co anglická literatura může nabídnout. Českých vydání tohoto příběhu je několik, ale je jen jedno, které opravdu můžeme považovat za knižní skvost. Je to totiž jeden ze vzácných případů, kdy kvalitu knihy několikanásobně zvyšuje její estetická úprava. Knihu z nakl. Champagne Avantgarde z roku 1994 ilustroval italský malíř Roberto Innocenti. V New Yorku bylo toto vydání vyhlášeno za nejkrásnější ilustrovanou knihu roku 1991. A není se čemu divit. Velké obrazové kompozice, které dýchají ponurou zimní atmosférou, umocňují náladu celé knihy. Všechno je barevně laděné do tmavých barev, převážně hnědé. Kniha, i když vánoční, je vlastně velmi deprimující. Čtenář by neměl ilustrace opomíjet. Důležité je prohlédnout si opravdu celou kresbu. Innocenti si vyhrál s každým detailem, který nám dokonale přibližuje svět Anglie v první polovině 19. století. Vše je vykresleno v perspektivní harmonii. Zvláštností je jeho pojetí portrétování. Všechny postavičky na malbě mají téměř identické tváře, jakoby ploché s výraznými temnými body v místech očí. Jediná pozitivní ilustrace je vlastně až závěrečná, kde Innocenti použil i jiné než temné barvy.

Vánoční koleda je příběh citově zatvrzelého, starého morouse pana Scrooge. Je to starý muž, který žije sám a jen pro sebe. Nic ze života kolem sebe nevnímá a nic ho také nezajímá. To vše se změní jednoho štědrovečerního dne, kdy se mu zjeví duch jeho mrtvého společníka Marleyho a varuje ho před jeho dalším údělem. Jedinou spásou jsou tři duchové, kteří ho navštíví. Je to duch minulých vánoc, který mu ukáže, jaký byl Scrooge kdysi. Duch současných vánoc, který mu ukazuje, jaký je teď a jaký je svět kolem něj. A poslední, pro Scroogeho i nejděsivější, je třetí duch, duch budoucnosti. Je jen na Scroogeovi, jakou cestu svého dalšího života si vybere. Vcelku můžeme říct, že kniha se tak trochu vymyká obvyklým dílům Charlese Dickense. Musíme si uvědomit, že Dickens je právem považován za představitele kritického realismu v literatuře a proto je trochu neobvyklé, že většina děje se odehrává v metafyzickém světě duchů a přízraků. V čem ale naopak dostál své pověsti, je všudypřítomný sociální podtext. Autor, který nepatřil k chudině, se přímo vyžíval v sociální nespravedlnosti a na ní založil celé své dílo. Ve Vánoční koledě tato vlastnost splňuje svůj úkol na výtečnou. Přiznám se, že už od prvních stránek je mi jasné, jak příběh skončí. Přímo toužím se dostat na konec knihy, a tam se dočíst o vší lásce a štědrosti pana Scrooge. Tak má přeci vypadat vánoční příběh, jak by vám potvrdil každý vánoční duch.

BoboKing, který toto vydání už několikrát četl, který ho miluje, a který je nešťastný, že ho nevlastní.

02.11.2004