90 %

Dickens, Charles - Záhada Edwina Drooda

Od Olivera Twista k Edwinu Droodovi

Jméno Charlese Dickense (1812-1870) je nám vštěpováno na střední škole společně se jménem hlavního chlapeckého hrdiny Olivera z nejslavnějšího Dickensova románu Oliver Twist.

Sledujeme příběh naivně dobrého chlapce narážejícího na zkaženou společnost tehdejší bídné Anglie - prostitutky, zloději, kuplíři - kdy zlo je nakonec (jak už to v Dickensových románech bývá) převálcováno dobrem.

Dickensův život se až nápadně podobá životu sirotka Davida z dalšího Dickensova románu David Copperfield. Idyla Dickensova dětství se otřásla v jeho dvanácti letech, kdy byl pro dluhy zavřen jeho otec. Aby se chlapec uživil, pracoval ve fabrice v nedůstojných podmínkách. Z této zkušenosti těžil ve svém literárním díle, snad i neblahá zkušenost ve "výrobě" mu dala cit a odvahu pro popis (často kruté) reality anglického života.

Tato známější Dickensova tvorba je ale pouze částí jeho odkazu. Druhý typ jeho děl, podle mého soudu zatím čekajících na docenění, tvoří příběhy a povídky s detektivními, fantaskními a lehce hororovými náměty. Dickens se přímo vyžíval v psaní s "nádechem" zločinu, snad není jediného díla v jeho tvorbě, kde by se nevyskytl "padouch" v podobě zlodějíčka, prostitutky, kuřačky opia nebo dokonce vraha. Z méně známých děl tohoto typu jmenujme například povídky s nádechem tajemna Vánoční koleda (1843) a Kouzelná rybí kostička (1868). Prvky hororu v sobě skrývá Smuteční závoj (1837) nebo duchařská povídka Strašidelný dům (1859).

V pátek 9. června 1870 Charles Dickens náhle zemřel. Pero mu vypadlo z ruky uprostřed dvaadvacáté kapitoly, zrovna v nejnapínavější části knihy, zrovna v okamžiku, kdy krátkou popisnou odbočkou "Pečlivá paní Topeová vkusně prostřela a připravila svému nájemníkovi výbornou snídaní. Než však k ní zasedne, otevře dvířka rohové skříňky, vyndá z jedné zásuvky kousek křídy, k účtu přidá tlustou čáru odshora dolů přes celá dvířka a pak se s chutí dá do jídla.", jako by Dickens připravoval čtenáře na rozuzlení tajemného zmizení Edwina Drooda. K tomuto ruzuzlení nedojde a snad nejslavnější nedokončený román ve světové literatuře zůstává torzem. Přesto torzem po umělecké stránce velmi hodnotným, burcujícím do krajnosti čtenářovu fantazii.

V roce 1870, nedlouho po Dickensově smrti, se vyjádřil jeho přítel Wilkie Collins románu Záhada Edwina Drooda jako o "posledním lopotném úsilí, smutné práci vyčerpaného mozku". G.B. Shaw dal později Collinsovi za pravdu ostrým přirovnáním Záhady Edwina Drooda ke "gestu muže ze tří čtvrtin mrtvého".

Oproti tomu čtenáři románu, který vycházel po prvních pěti kapitolách na pokračování, a vlastně i dnešní kritikové jsou jiného názoru. Podle nich je nedokončený román dokladem Dickensovy vitality a umu, se kterým dokázal pobavit mladou nastupující generaci stejně tak, jako pobavil svými prvními díly kdysi jejich rodiče.

Dickens se touto napínavou knihou stylisticky i formálně posunuje do 20. století, předjímá tak moderní román. Jako u předchozích děl zůstaly v Záhadě Edwina Drooda komické i tragické typy figurek. Poklidným anglickým městečkem se starobylou katedrálou se tak potuluje ožrala Durles, kameník, který vyniká citem pro hledání nebožtíků ťukáním kladivem a poslechem v kamenných kryptách, bytná Billickinová, která zájemce o bydlení předem varuje o nehostinnosti pokojů k pronajmutí, "skopová hlava" starosta městečka Sapsea nebo filantrop Honeythunder.

Zároveň Dickens do svého posledního románu uvedl i postavy nového typu, sympatického duchovního Crisparkla a o nic méně sympatického právníka - gentlemana Grewgiouse. Oba muži jsou představiteli povolání, která Charles Dickens ve svých předchozích dílech hodnotil kriticky a sarkasticky.

Hlavní (opravdu hlavní?) hrdina Edwin Drood, mladík poněkud pošetilý a bezstarostný se bez příčiny ztratí poté, co se se svou snoubenkou Rosou dohodl na ne manželském, ale spíše sourozeneckém a přátelském poutu. Podezření padá na bratra Rosiny přítelkyně Heleny Nevilla Landlesse, který se několik dní před Edwinovým zmizením nechal Edwinem vyprovokovat ke konfliktu. U splavu je nalezena jehlice a hodinky s monogramem E.D. Je Drood mrtvý, nebo jen neunesl rozhodnutí své bývalé snoubenky o zrušení sňatku? Jakou roli v případu hraje Edwinůw strýc Jaspers, Rosin učitel hudby a její tajný ctitel? Byl by schopný zavraždit svého synovce?

To jsou otázky, na něž čtenář po dočtení Záhady Edwina Drooda marně hledá odpověď.

Také kvůli těmto otázkám se nedokončený Dickensův román stal přímo rébusem pro luštitele. Mnozí Dickensovi obdivovatelé (za všechny jmenujme Američana R.H.Newella alias Orphea C.Keera nebo Gilian Vaseovou) se snažili román s větším či menším úspěchem dokončit. Bohužel nikomu z nich se nepodařilo záhadné zmizení mladíka vysvětlit uspokojivým způsobem a zároveň zachovat linii příběhu, kterou započal Charles Dickens.

Záhada Edwina Drooda přes svou jedinečnost vychází samostatně v novém českém překladu Jarmily Emmerové poprvé.

13.11.2008
Jana Spálenková