80 %

DiMercurio, Michael - Vražedná mise

Po knihách Palebný bod Piranha a Omega přichází na náš trh i další český překlad amerického autora Michaela DiMercuria Vražedná mise (orig. Attack of the Seawolf). Jedná se o nové válečné dobrodružství vojenského kapitána útočných atomových ponorek U.S. NAVY, se kterým jsme se mohli už setkat v předešlých románech. Příběh se odehrává v nedaleké ...

Po knihách Palebný bod Piranha a Omega přichází na náš trh i další český překlad amerického autora Michaela DiMercuria Vražedná mise (orig. Attack of the Seawolf). Jedná se o nové válečné dobrodružství vojenského kapitána útočných atomových ponorek U.S. NAVY, se kterým jsme se mohli už setkat v předešlých románech. Příběh se odehrává v nedaleké budoucnosti, v době, kdy se konflikt mezi komunistickou Čínou a odbojným Taiwanem vyhrotí v bratrovražednou válku. Tento konflikt se může v brzké době proměnit v jaderný holocaust celosvětového významu. Temný stín jaderné třetí světové války klepe na dveře.
Spojené státy americké jako vůdčí velmoc nemůžou jen tak sedět a koukat, co se z toho vyklube. Jejich snahy o přímou špionáž na území Číny skončí naprostým nezdarem. Jediné řešení, jak se dostat k výzvědným informacím, je poslat v rámci přísně tajné operace jednu jejich moderní ponorku do Pochajského zálivu poblíž Pekingu, která by z takové vzdálenosti mohla odposlouchávat vojenskou komunikaci znepřátelených stran. Pro tento nevděčný úkol byla vybrána ponorka USS Tampa vedená kapitánem Seanem Murphym. Operace ale končí nezdarem. Ponorka je odhalena a přes všechnu snahu úniku z pasti ji námořnictvo Lidové armády zajme a odvleče do svého přístavu, kde naprosto děsivým způsobem umučí k smrti většinu posádky. Hrozí nejen ztráta tohoto miliardového plavidla, ale především mezinárodní skandál. Vláda USA se proto rozhodne k riskantnímu kroku poslat nejmodernější ponorku USS Seawolf ji zachránit. Jediným kandidátem na velení takové akce je už z řad námořnictva vyřazený kapitán M. Pacino. On jediný totiž zažil ostrý ponorkový boj a nebál se použít vražednou kapacitu svých zbraní pro splnění daného úkolu.
Samotný plán akce počítá s utajeným přiblížením, bleskovým obsazením USS Tampy speciálními jednotkami SEAL, eliminací rizik a spěšným návratem do mezinárodních vod. Jenže plány jsou k tomu, aby později zkolabovaly. Musí se narychlo a drasticky změnit.
Ani další román amerického autora Michaela DiMercuria, absolventa Námořní akademie v Annapolisu a důstojníka útočné ponorky USS Hammerhead, nepostrádá nic z kvalit předešlých románů. Přímá zkušenost autora s prostředím ponorek a ponorkového vedení války jsou hlavní zárukou co největší autentičnosti tohoto fiktivního příběhu. K tomu ještě připočtěme i DiMercuriovu vypravěčskou schopnost, a vyjde nám z toho čtiví a napínavý román. Dovedně zkombinoval jak technickou část příběhu, popis ponorek a přesného způsobu jejich ovládání, odborné záležitosti v oblasti zbraňových systémů (stejně jako v Omeze čtenáři nabídl možnost nahlédnout do jednotlivých kroků destrukce některých zbraní), spolu s vyprávěním příběhu, který se až tak moc nevzdaloval současné politické realitě čínsko-taiwanských vztahů, čímž vytvořil příběh, který by se mohl v blízké době odehrát.
Na druhou stranu je tu opět značný vliv amerického patriotismu a technické nadřazenosti, které jsou častým jevem u amerických autorů technothrillerů. Některé věci jsou proto tak trochu přitažené za vlasy. Jedna moderní americká ponorka nejenže zachrání téměř neplovoucí vrak jiné ponorky, ale podaří se jí při tom totálně zničit celé válečné čínské loďstvo, a to včetně téměř nepotopitelné letadlové lodě.
Přese všechno se ale jedná o velmi poutavě napsaný chlapácký román o ponorkách a válkách, a já osobně se musím obdivovat těmto lidem, kteří každodenně v těchto plovoucích ocelových rakvích plní své úkoly.

14.04.2005