80 %

Dočekal, Boris - Láska na lokální železnici

Nedávno jsem se rozhlížel v našem knihkupectví po nových knihách, a můj zrak upoutala zajímavá obálka Luďka Bárty na knize se stejně zajímavým názvem "Láska na lokální železnici", který mi spolu s tou ilustrací zněl velmi tajemně, či spíše přitažlivě. Musím přiznat, že jméno autora Boris Dočekal (*1950) mi nic neříkalo, ale teď už aspoň vím, proč ...

Nedávno jsem se rozhlížel v našem knihkupectví po nových knihách, a můj zrak upoutala zajímavá obálka Luďka Bárty na knize se stejně zajímavým názvem "Láska na lokální železnici", který mi spolu s tou ilustrací zněl velmi tajemně, či spíše přitažlivě. Musím přiznat, že jméno autora Boris Dočekal (*1950) mi nic neříkalo, ale teď už aspoň vím, proč tato knížka příjemného formátu a rozsahu byla položená vedle titulů edice Česká povídka jako "Miluj mě víc" nebo "Usměj se Lízo". Boris Dočekal je totiž editorem této populární řady.
V knížce najdete pět povídek plus jednu divadelní hru, kterou za "komančů" zakázali. Zatímco hra "Majstrštyk" vznikla už v roce 1985, povídky jsou z let 2003-4. Mají taky stejně poutavé názvy, např. : Zločinné úklady ladiče pian“, či "Sabaki, chaditě damoj" (v češtině pro ty, kteří se už neučili jazyk našeho velkého východního bratra - Psi , táhněte domů).
Jako vždy jsem si u knihy, která mi připadá zajímavá, ale nevím, co od ní asi můžu čekat, přečetl "na stojáka" první dvě tři stránky. A ty mne u první povídky zaujaly tak, že jsem neodolal a knihu si odnesl domů celou. Dočekal v doslovu své dílka nazývá jako postmodernistická, tak bych maximálně nazval tu divadelní hru, ale u povídek bych použil druhý výraz, který autor používá, a to "ulítlé". Ale to berte jako v kladném slova smyslu.
Autor používá styl a slova, která nelze považovat za klasickou hovorovou češtinu. Místy mi připomíná takovou "prvorepublikovou" literaturu, místy až básně v próze. Prostě autor se snažil vložit do textů náležitou poetiku, které jen podtrhuje humornou stránku jednotlivých příběhů. K tomu si můžeme ještě přidat i jisté nezvratné magické prvky, hlavně u povídek "Zločinné úklady ladiče pian" a "Láska na lokální železnici". První povídka, o mladické sexuální touze, jakoby patřila do díla Franze Kafky. U druhé jsem si hned představil postavy z Hrabalova filmu "Ostře sledované vlaky", který má jisté společné prvky s povídko, ale její závěr až mocně používá faktu, že láska má "křídla". Zato povídky "Milostný debakl ministra vnitra" a "Sabaki, chaditě damoj" si vzaly na paškál naši současnou společnost, ve které musíte poznat jisté osobnosti, někdy více či méně jmenovité. Stačí jen naznačit, že hrdinou té první je mladý politik se železničářskou minulostí, a každý z nás ví, o kterého "Standu" se asi jedná. Pouze povídka "Osudný omyl hajného Holouška" se od ostatních liší obsahem, ale ne kvalitou. Příjemná tragikomická humoreska, s vynikající pointou. Je to příběh, který jsem si dovedl představit jako scénář pro krátký shot z doby němého filmu.
Trochu stranou opak stojí hra "Majstrštyk", kterou bych nazval tragikomickou jednoaktovkou. Její plná kvalita by se asi projevila především na prknech, které znamenají svět.
Kniha je prostě čtivá a zábavná. Hodí se jak k tichým večerům doma pod lampou, tak i k prázdninovému lenošení na břehu nějakého rybníka.

08.07.2005