70 %

Donegan, Greg - Atlantida

Jméno bývalého amerického velitele zvláštních jednotek A-Team není u nás příliš známé. Jeho pravé jméno zní Bob Mayer (*1959), a kromě knihy "Atlantida" (orig. Atlantis, 1999) u nás ještě vyšel jeho román "Pomsta Omegy" v roce 2001 v nakl. Alpress, který vydal pod pseudonymem Joe Dalton. Těch různých pseudonymů má povícero: Robert Doherty , Greg Donegan , Bob McGuire.

Většina jeho knih má jeden společný prvek. A to víru v mimozemskou existenci a jejich návštěvy na naší planetě Zemi. Nejslavnějším dílem je právě jeho cyklus románů "Area 51", který vydává pod jménem Robert Doherty od roku 1997. Tato mimozemská tématika je i hlavním námětem knihy "Atlantida". Děj nás zavede od tajemného místa uprostřed neprobádané džungle v Kambodži, místa Angkor Kol Ker, kde se podle legend usadili obyvatelé zničené Atlantidy. Je to stejné místo jako například Bermudský trojúhelník. Ztrácí se v něm letedla, lidé, celé expedice, a ani nejdokonalejší špionážní družice nedokážou prorazit tajemnou mlhu ukrývající celé toto místo smrti.

Příběh začíná během války ve Vietnamu, kdy se do této oblasti vydala jednotka speciálních sil US Army vedená seržantem Flaherthym, která měla za úkol pokusit se najít zbytky špionážního letounu SR-71 Blackbird. Z celé utajované akce se vrátil pouze jediný člověk, desátník Eric Dane. O příčinách totální zkázy celé výpravy mu nikdy nikdo nevěřil, až na jednoho člověka, záhadnou a všemocnou postavu jménem Foreman. Ten slouží snad CIA, snad NSA, snad samotnému prezidentovi USA, ale především sám sobě a svému dlouholetému úkolu, a tím je dohled nad podivnými anomáliemi oblastí jako Bermudský trojúhelník, Angkor Kol Ker, Ďáblovo moře u japonského pobřeží atd. Foreman mu jediný věřil, že tam žijí příšery, které není v moci světa porazit. Proto ho po třiceti letech od ukončení vietnamské války opět povolal na výpravu do Kambodže, kde měl pomoct najít další zřícené špionážní letadlo, které vedla dcera jednoho z nejmocnějších a nejbohatších mužů světa. Ale tato výprava nebyla jediná, která se zde vydala. Jsou i další velké společnosti, které se o poklady skryté v Angkor Kol Keru zajímají. Na všechny ale čeká mimozemská mocnost, která už je zde po deseti tisíce letí, a právě teď se rozhodla ovládnou celou Zemi.

Román je prezentovaný většinou jako science fiction, ale autor v sobě nedokázal potlačit své vojenské já, a tak se čtenář musí připravit, že bude vlastně číst vojenský příběh. Jak někdo na americkém internetu napsal, je to příběh, ve kterém se setkal styl Toma Clancyho se Stephenem Kingem.

Příběh je rozdělen na dvě dějové linie. Ta dobrodružná a akční se odehrává přímo v srdci kambodžské džungle, kde se vojenští experti a žoldáci snaží dostat na kloub záhadě Angkor Kol Keru, a druhá v teple a suchu špionážních centrál v USA, uprostřed nejmodernějších družicových, vojenských a špionážních technologií, které mají pomoct jednotce v džungli. Tam sice nehrozí krvavě bolestná smrt, ale mocenský boj je i tam krutý. Obě v sobě mají svoje napětí, které autor umí celkem spolehlivě dávkovat. A když se k tomu připočetla i jeho vypravěčská schopnost, vznikla celkem zajímavá a čtivá kniha. Příběh má hlavu a patu, není tak nic nelogického, a i postavy nejsou ztvárněny jako z nějakých béčkových akčních filmů.

Závěr knihy má celkem jasně otevřený konec, a když jsem později zabrouzdal po internetu, zjistil jsme, že je to první díl z docela už rozsáhlé série. Ale jestli vyjdou česky i další díly, na to se musíte asi zeptat v nakl. BB art.

21.02.2006