60 %

Doseděl, Svatopluk - Bestseller

Horor jako literární žánr se v českých zemích neprosadil tak jako jiné žánry fantastické literatury - science fiction a fantasy. Ne že by se horor nečetl a nevydával, ale v množství vydaných SF a F horor vyjde pouze v několika titulech za rok. V čtenářské popularitě u nás vlastně horor zastupuje pouze jeho král - Stephen King.

Původní současný český horor je téměř neznámý pojem. Zatímco SF a F se u nás věnuje mnoho autorů, a někteří jsou populárnější než mnohá zahraniční superstar, ať jsou přemýšlel jak chtěl, na nějakého českého čistě hororového autora jsem si nevzpomněl.

Svatopluk Doseděl (*1968) je asi jediným, kterého znám. Kromě této knihy ještě v r. 1998 vydal v nakl. Gumruch DTP povídkovou sbírku "Krvavá hostina", a vydal i několik povídek v různých časopisech. Jak autor sám přiznává, jeho oblíbencem je už zmiňovaný Stephen King, nejslavnější autor hororů na světě. A po přečtení románu "Bestseller" mi bylo hned jasné, že King je i jeho literárním učitelem.

Děj příběhu "Bestselleru" se odehrává v zimních Skalistých horách roku 1994, v městečku Carbon Hill, kde za velmi podivných okolností umírá slavný autor hororů Malcolm Ferry. Jeho smrt byla nezvykle brutální a krvavá, a policie nebyla schopna určit, kdo či co ho roztrhalo na kusy. Za jeho tajemnou smrtí stojí jeho nový rozepsaný román "Black and White". A právě tohoto rukopisu se po Malcolmově smrti zmocní jeho přítel, méně úspěšný spisovatel hororů Quentin Clark. V momentě, kdy začne román v mírně pozměněné podobě přepisovat do svého počítače, začnou se kolem jeho domu dít podivné věci. Na parapetu jeho okna něco zanechalo otisk tlapy s šesti dráby, a jak mu znalec fauny odpověděl, žádné takové zvíře neexistuje, tedy pokud nevěříte v indiánskou legendu o Sixfingerovi. A tím jsme se dostali ke zdroji zla.

Už po přečtení námětu na přebalu mi děj připomněl Kingovu knihu "Temná půle", kde taky autorovi ožije jeho dílo a začne dělat "neplechu". Děj se odehrává ve Skalistých horách, kde King umístil několik svých románů, oživlá indiánská mytologická postava je jako ze "Řbitova zvířátek" a závěrečná apokalypsa městečka Carbon Hill je jako vystřižená ze skvělých "Nezbytných věcí". Je to možná trochu rána pod pás, možná by se každý horor dal odvodit od nějakého díla z rozsáhlé bibliografie mistra hororů S. Kinga, ale zde to působí moc okatě.

Dosedělův příběh má zajímavý námět splňující jedno z pravidel, které King ve své knize "O psaní" uvedl, a to, že příběh musí čtenáře táhnout ku předu. Musí mít náboj, který Vás nutí otáčet další a další stránky. To samozřejmě znamená dobrý vypravěčský talent a tento potenciál Doseděl vlastní. Co ale nesplňuje pravidla načrtnutá králem hororů, je neuvěřitelné množství emociálně podbarvených slov. Když se ušklíbl, tak posměšně, když ticho, tak napjaté, když hrobka, tak stará a olezlá aj. Věta typu "V těžkém, nepřirozeně vlhkém vzduchu se vznášela smrt" by měla patřit do rodokapsů Večery po lampou, ale ne do této knihy. Stejně myslím nikoho nezajímá, že hrdina smrkal do kapesníků značky White Swam, a že hodiny blikali na videorekordéru JVC. Druhým neduhem je jistá nelogičnost děje. Už samotný fakt, že na váš dům v horském městečku večer útočí neznámá bestie z lesa, bych asi neřešil tím, že bych chtěl za každou cenu odjet do pár mil vzdálené opuštěné horské chaty uprostřed zimních lesů. Tak stejně jsem nepochopil roli dívky Nancy, která podle "zázračného" indiánského šamana Noaha měla zachránit svět před vypuštěným zlem v podobě Sixfingera. Po jejím strastiplném příchodu do chaty ji Quentin zmlátil do bezvědomí, a už do děje vlastně nezasáhla, i když zlo bylo poraženo. A stačil k tomu jen Noah.

Svatopluk Doseděl vytvořil zajímavý horor, který na české literární poměry není k zahození. Ale prostě si myslím, že méně slov někdy je více. Kniha "Bestseller" z edice Pevnost by Vám s cenou 89,- a skvěle vydařenou obálkou mohla zpříjemnit nejeden večer.

10.01.2006