80 %

Drábek, Karel - Naučné stezky a trasy. Praha a Středočeský kraj

Jak už název napovídá, jedná se o příručku či, lépe řečeno, o průvodce. Karel Drábek je tvůrcem a správcem stránky Naučné stezky a kniha je její hardwareovou verzí, protože internet s sebou do lesa na vycházku obyčejně nebereme. Ostatně, tato knížka není určena k pohodlnému čtení na kanapi, ale má být průvodcem, který vás vyláká ven do přírody.

Kniha však bude čtenáři nápomocná už v přípravné části výletu, tedy při plánování, kde vyrazí. V obsahu nalezne abecedně seřazeny všechny popisované stezky. Nezbývá, než vybrat podle místa, délky, náročnosti, způsobu konzumace, období nebo zaměření. Každý popis obsahuje tyto základní informace včetně GPS souřadnic a krátké povídání, co je na stezce zajímavého a co by nemělo být přehlédnuto. Každé stezka je dokumentována několika snímky, aby se měl potenciální výletním na co chytit. Jelikož i vydavatel zdá přísloví o vidění lepším než sto slyšení, doporučuji zájemcům nahlédnout do hesla Kutná Hora - hornická naučná stezka (sev. okruh).

Pro úplnost by bylo dobré zmínit, co to přesně naučná stezka je: Naučná stezka je vlastně vybraná trasa, která je doplněna panely s informacemi o tom, co můžeme v jejím okolí vidět. Jít po naučné stezce znamená dozvídat se o přírodě a historii bez učení. Zavede nás i na místa, která bychom často ani jinak nenašli. Lze říci, že se jedná o kratší, přístupnou vycházku, často uzavřenou (skončíte tam, odkud jste vyšli). Jsou zde i jistá "ale", například stezky oblézající ostrohy nad Vltavou nebo jinde ve skalách, které nejsou vhodné ke slézání na sněhu nebo po dešti. Nejdelší, cyklistická, je dlouhá 55 km, ale hned druhá nejdelší 27 km. Průměrně je to pár kilometrů. Na straně druhého extrému je zde stezka skanzenem Lhota dlouhá 150 m.

Někdy se jedná o prostou vycházku do nějakého místa, například botanické zahrady Na Slupi nebo v Tróji anebo do parku mezi zastávkami metra Hůrka a Lužiny. Převážnou většinu tvoří udržované klasické stezky značené bílým čtvercem se šikmým, zpravidla zeleným pruhem, jako například ty v okolí Jílového u Prahy včetně stezky ke štole sv. Josefa (kontroloval jsem).

Pochopitelně se vkrádá pochybnost, zda se značky naučných stezek nestávají konkurencí zavedených turistických značek v současnosti opečovávaných Klubem českých turistů. Avšak nejen délka těchto tras, ale i jejich zaměření je jiné. Ostatně, některé stezky jsou vedeny po turistických značkách, často ve smutných případech, zániku, poškození nebo jiné formy rozkladu nebo naopak zrodu stezky.

Vydalo Dokořán v roce 2005.