55 %

Dugain, Marc - Edgarovo prokletí

Edgar Hoover, zajímavá postava nedávných dějin, stál v čele FBI celých čtyřicet osm let, tedy od roku 1924 až do své smrti v roce 1972. Bez Hooverovi pomoci se neobešel ani jeden z amerických prezidentů té doby, šéf FBI se podílel na všech dramatických událostech americké politické scény, byl svědkem příprav druhé světové války, vraždy Martina Luthera Kinga, skandálů kolem hollywoodských herců a hereček. O muži, který ať chtěl či nikoli, musel být vždy na pravém místě, vypráví velmi barvitě, s velkým zaujetím spisovatel Marc Dugain (*1957) v životopisné knize s poetickým názvem Edgarovo prokletí [La malédiction d'Edgar].

Autor životopisného románu Marc Dugain v Prologu seznamuje čtenáře s koupí vzpomínkového rukopisu Clyda Tolsona, muže Hooverovi velmi blízkého, který byl svým okolím ke konci života, kdy psal své paměti, charakterizován nelichotivě jako "...živá mrtvola, která se povalovala celý den na sofa, cpala se sladkostmi a dívala se na televizi, jakoby se snažila umřít na diabetes." Co je však zarážející - Clyda Tolsona jeho nejbližší nikdy neviděli psát. Snad proto uvedl autor Marc Dugain knihu jako Vzpomínky připisované Clydu Tolsonovi (1932-1972).

Zdá se být velmi pravděpodobné, že Tolson je autorem svých vzpomínek, které Dugain použil jako podklad k vyprávění o osudu Edgara Hoovera. Místy je však příběh "hnán do krajností", které se čtenáři právem mohou zdát více než nepravděpodobné (např. úvodní zpráva Edgara Hoovera s detailní psychologickou analýzou pozdějšího amerického prezidenta J.F. Kennedyho jako "...drzého manipulátora, který se snaží zdůraznit svůj úspěch proto, že pochází z chudé rodiny."). Zanícený čtenář by neměl zapomenout, že "...tato fikce se opírá o skutečné události a uvádí na scénu osobnosti, které vystupují pod svými skutečnými jmény." Důležitější však je, že "... některá jejich slova jsou smyšlená, jiná odpovídají způsobu, jakým se vyjadřovaly v knihách nebo článcích." Tudíž míra autenticity neznámá.

Cesta ředitele FBI životem je tedy vyprávěna prostřednictvím přítele a zástupce Clyda Tolsona. Právě Tolson stál po Hooverově boku téměř padesát let, byl jeho oporou a důvěrníkem. Díky Tolsonovi jsou čtenáři zprostředkovány Hooverovy názory na konkrétní situace z amerických dějin kolem poloviny dvacátého století. Zároveň se dozvídáme mnohé z intimního života osobností pohybujících se na americké politické i kulturní scéně.

První část knihy nás seznamuje s "chlapem s císařským komplexem", prezidentem Rooseweltem. Franklin D.Roosewelt Edgarovi plně důvěřoval, ředitel FBI k prezidentovi ani jeho manželce Eleanor přátelské city nechoval, spíše naopak. Ke konci druhé světové války po Rooseveltově smrti skládal Edgar Hoover přísahu do rukou nového amerického prezidenta Trumana, vztahy mezi Trumanem a Hooverem byly korektní, ale bouřlivé výstupy obou aktérů vztahu prezident - šéf FBI nebyly výjimkou.

V roce 1947 se Edgar Hoover postavil do čela tažení proti komunismu. Jeho iniciativa na tomto poli udělala z ředitele FBI takřka národního hrdinu. Hoover systémem odposlechů odhalil nebezpečně se rozpínající chobotnici amerického komunismu. Edgar Hoover neprožíval tuto situaci s klidem, stejně nervózní byl při raketové krizi na počátku šedesátých let. Není divu, rakety byly namířeny na města na východě, Washington nevyjímaje. A Hoower byl tím, komu lidé věřili, jedním ze strážců Ameriky.

K prezidentu Kennedymu vzhlížel Hoover s nedůvěrou, přímo nenáviděl jeho excesy s prostitutkami, jak se podle Tolsona sám vyjádřil na Kennedyho adresu: "... celá země by se pak jistě divila, že když jsme my, kteří měli zodpovědnost, o jeho zvrácenosti věděli, neučinili jsme tomu přítrž dříve." Právě Hoover informoval prezidentskou rodinu o atentátu na J.F. Kennedyho.

Prezident Nixon považoval sedmasedmdesátiletého Edgara Hoovera za senilního, ale zbavit se ho nedokázal. Věděl, že Edgar je "chodící kronikou" Ameriky.

Hoover zemřel několik dní před vypuknutím aféry Watergate. Přítel Clyde Tolson začal zařizovat pohřeb muže, který sloužil pod osmi prezidenty Spojených států a osmnácti ministry spravedlnosti. Prezident Nixon nijak nešetřil na pohřbu bývalého ředitel FBI. Snad nejlépe komplikovanou osobnost charakterizuje jedna věta z pohřebního projevu, který přednesl kalifornský guvernér Ronald Reagan: "Po celé dvacáté století neznamenal nikdo pro svou zemi víc než Hoover."

Fiktivní svědectví Marca Dugaina Edgarovo prokletí je v pořadí čtvrtou, snad nejúspěšnější autorovou knihou. Hned jeho první román Důstojnický pokoj [La Chambre des officires] z roku 1998 se stal bestsellerem. Za Edgarovo prokletí se autorovi podařilo získat celkem osmnáct (!) literárních cen. Přesto se při čtení tohoto "světového bestselleru" ti, kteří se alespoň okrajově zajímají o historii Spojených států, neubrání pochybám. Dugain prostřednictvím vypravěče - pamětníka Clyda Tolsona neskrývá svůj obdiv k šéfovi FBI. Jelikož nebyl schopen navázat žádná bližší přátelství, s prezidentskými rodinami se "jakž takž snášel", vyvstává před čtenářem v knize Marca Dugaina velmi důležitá, ale bohužel nezodpovězená otázka: Jaký byl Edgar Hoover vlastně člověk?

Dugain, Marc: Edgarovo prokletí. Životní příběh ředitele FBI J. Edgara Hoovera, Motto, Praha 2008, 338 stran.

Kniha je obohacena o dokumenty z osobního archivu, na závěr je uveden soupis publikací, z nichž Marc Dugain čerpal.

02.07.2008