100 %

Eco, Umberto; de Michele, Girolamo - Dějiny krásy

Ačkoliv se může zdát, že na drahé knihy dnes nejsou peníze a že se nakladatelstvím nevyplatí je skoro ani vydávat, nákladných a hodnotných knih například o umění vychází poměrně hodně. Zvláště na podzim, v tak zvané vánoční sezoně. Těžko mezi nimi nalézt knihu, která by se vymykala běžnému standardu. Těžko najít knihu, která by byla něčím vyjímečná. Pražskému nakladatelství Argo se to však povedlo, a to způsobem popravdě mimořádným. V českém překladu totiž vydalo knihu Storia della Belleza, česky Dějiny krásy, na níž se podílel Umberto Eco. Ten je na obálce knihy uveden jako autor a editor, ale sluší se připomenout i dalšího autora textů, kterým je Girolamo de Michele.

Ale teď ke knize samotné. Na více než čtyř set stranách se nám představuje krása ve všech lidských představách a ve všech podobách. Prostředkem k představení krásy jsou mnohé obrazy, od starověku až po moderní dobu. Kniha je provedena velmi luxusně a tak si na kompromisně velkém formátu můžete obrazy opravdu vychutnat. Je příjemné se touto knihou probírat, listovat a nechat do své duše proniknout krásu předešlých staletí. Je příjemnou samozřejmostí, že každý obraz má svůj popisek a tak jsem často konečně poznal, jak se ten či onen obraz jmenuje a kdo je jeho autorem. Ale bylo by velmi škoda, kdybychom pod dojmem krásných obrazů vynechali text, protože především ten je těžištěm celé knihy. Je vidět, že autoři knihy ví o čem píší, protože text je velmi odborný. Ale i já, coby laik v této oblasti, jsem neměl problémy textu rozumět. Text není pouhým komentářem uměleckých reprodukcí, obrazy jsou spíše doplňkem textu, důkazem... Text příjemně doplňuje a v pravém slova smyslu obohacuje množství ukázek z děl filosofických, teoretických či dramatických, které se přímo i nepřímo krásy dotýkají. Krása má tak další rozměr, mnohdy velmi netušený.
Hned jak jsem knihu otevřel poprvé mě upoutal časový graf, na kterém byl vidět vývoj vnímaní krásy v jednotlivých objektech. Muž, žena, Ježíš, akt mužský, akt ženský apod. Na tomto je nejkrásněji vidět vývoj ve vnímání něčeho tak abstraktního, jako je krása.

Přemýšlel jsem, pro koho je tato kniha vlastně určená. Nejvíce ji asi ocení studenti estetiky, pro ně jsou Dějiny krásy vhodným doplňkem studijních materiálů. Knihu ocení všichni, pro které je krása něco více než pojmem, pro které je krása prožitkem. Knihu ocení všichni milovníci výtvarného umění, ale na druhou stranu pro ně nebude ničím novým. Dokáži si tak představit, že se tato kniha stane oblíbeným vánočním dárkem. Já sám jsem z ní naprosto unešený.

19.12.2005