Kniha je vázaná, má 232 stran, 12 základních částí, Poznámky autora, Prameny, Použitá literatura a Rejstřík.
Originální název zní: Arte e bellezza nell´estetika medievale.
Publikace Umění a krása ve středověku začíná úvodem, předmluvou autora a následují části názvů jako např.: Středověké estetické cítění, Estetické nazírání vesmíru, Světské estetické teorie, Symbol a alegorie, Psychologie Subjekt - Objekt, Tomáš Akvinský a estetika organismu, Různé teorie umění, Umělecká invence a důstojnost umělce, které mají své kapitoly.
Ve středověku bylo dovoleno pravdivé myšlenky opisovat a nechat je kolovat mezi ostatní lidstvo. Byla známa obliba v matematice a číslech, formovalo se krásno, subjekt a objekt, vzdálenost a blízkost, krásno, intuice a cit, nové pojetí básníka, záliba v barvě a světle a jiné.
Středověký člověk znal jeden způsob,
jak modifikovat řád přírody:
a to zázrak.
Autor v knize výstižně zachytil dějiny středověké estetiky, teologického nebo lidového vnímání obrazů, hudby i architektury středověkého umění. Zaujalo mě, že ve Středověku bylo opisování textů normálním jevem, naopak kdo psal jen pro sebe, byl nemorální...
"I středověcí lidé
však byli schopni dát nečekaně najevo
svůj důvtip a genialitu."
V knize nalézám velké množství latinských citátů, které jsou zde zároveň přeloženy do češtiny. Autor zmiňuje myslitele, estéty a mystiky Středověku a nabízí čtenářům texty význačných osobností této epochy. Zaujala mě tato myšlenka:
"Jedinou zárukou tváří v tvář pomíjivosti vnější krásy je nehynoucí krása vnitřní."
Středověk se k této nehynoucí kráse uchyluje jako k estetické hodnotě! Jsou-li však dějiny této epochy plné stínů, obraz vesmíru je naopak plný jasu a optimismu...
"Krásno totiž označuje určení Dobra, jelikož se zamlouvá schopnosti vnímání, Dobro naopak toto určení představuje, neboť se zamlouvá Citu."
Na závěr Umberto Eco zkoumání středověku považuje za ukončené. Základním pramenem je autorovo pojednání O estetických problémech Tomáše Akvinského (1956).
Publikace má význam hlavně studijní a historický. V knize však postrádám ilustrace, což pro mne, alespoň to tak cítím, snižuje hodnotu díla... Kniha je určena filosofům, psychologům, teologům, studentům, historikům i ostatním milovníkům historie, psychologie...
Překlad: Zdeněk Frýbort.
ARGO, 2007.