90 %

Egypt

Nakladatelství Argo uvedlo na pulty knihkupectví další publikaci z řady dětských naučných knih Už to vím!, tentokrát pod názvem Egypt. 200 otázek a odpovědí.

Nejedná se o naučnou encyklopedii, kde nalezneme vše od A až po Z o zemi kolem povodí Nilu. Hravou formou otázek a odpovědí ale poznají děti ta nejzajímavější fakta, týkající se země faraonů. Publikace je zaměřená právě na život starověkých lidí, točící se kolem řeky Nilu (která je pro tuto oblast nezbytně důležitá - je symbolem života). Pomocí krátkých medailonků se dozvíme, v jakém období faraon vládl a v jaké činnosti vynikal, například že "Ramesse II. (1279-1213) nebyl žádný troškař. Panoval šedesát šest let, měl osm žen, hodně konkubín a sto deset dětí...".

Velká část publikace je věnována pyramidám a sfingám. Dozvíme se, proč a jak se stavěly, ale i o tom, co se v nich našlo. S pyramidami jako posledním místem odpočinku zbožtělých egyptských vládců souvisí i jejich chrámy a královské paláce, ve kterých faraon a jeho družina trávili nejvíce času. Děti určitě zaujme kapitola zaměřená na výčet egyptských bohů a pověst o Eset a Usirovi, kteří vládli Dolnímu Egyptu. Zajímavá je kapitola o egyptském písmu a písařích doplněná o tabulku s hieroglyfy, pomocí níž se mohou zjednodušené egyptské písmo děti samy naučit. Závěrečná část knihy o Egyptě je zaměřená na popis každodenního života starověkých lidí.

Nechybí ani kreslená mapa starověké říše s vyznačením sídelních měst faraonů, chrámů a pyramid. Krátká kapitola Mišmaš obsahuje vše, co se "nevešlo do předchozích kapitol". Zároveň jsou to možná ty nejzajímavější informace celé knihy. Většina z nich nás spíše pobaví, což ale zaručuje, že děti si je budou ještě dlouho po přečtení knihy pamatovat. Víte, že "...staří Egypťané byli tak nešťastní a smutní, když jim pošla kočka, že si na znamení smutku holili obočí" nebo , že "...na sklizeň fíků si Egypťané vycvičili paviány. Pavián vylezl do koruny fíkovníku, natrhal fíky a přinesl je svému pánovi."? Nejúsměvnější a až neuvěřitelná je historka o tom, že "...staří Egypťané jako první na světě odchovávali kuřata v umělých líhních. Zahrabali slepičí vejce do kravského lejna a to udržovalo potřebnou teplotu, dokud se kuřata nevylíhla."

Věřte či ne, ale všechny informace v knize jsou pravdivé a vědecky doložitelné. Některé strany knihy mají v dolní části lištu s otázkami, které se vztahují k textům. Poslední stranu tvoří záložka se správnými odpověďmi. Dítě si tak samo může zkontrolovat, zda dobře porozumělo textu a umí na otázky správně odpovědět.

Text je psaný věcně a srozumitelně, proto je naučná publikace Egypt. 200 otázek a odpovědí vhodná už pro děti od sedmi let. Nevýhodou je, že text je psán poměrně malým písmem, což může prvňáčkům ztěžovat čtení. Použitím malého písma byl dán ale prostor obrázkům, pomocí nichž může malý čtenář lépe pochopit informace o vzdálené zemi, starobylé kultuře a životě Egyťanů.

Kniha vyšla poprvé ve francouzském originálu L' Égypte en 200 questions, který vydalo nakladatelství Larousse v Paříži v roce 2006. Český překlad pořídila Danuše Navrátilová.

30.03.2010
Jana Spálenková