80 %

Eisner, Petr - Obranný reflex

Mladý český autor Petr Eisner (1976) si svou prvotinou "Rychlé lodě do pekel" (JOTA, 2008) získal srdce mnoha českých čtenářů, což jen dosvědčují komentáře a reakce na různých webových literárních diskuzích. Mnoho z nich proto přijalo s velkým nadšením zprávu, že JOTA na vánoce chystá další jeho román "Obranný reflex".

Tímto novým příběhem autor opustil realitu dneška a zabrousil do hájenství science fiction. Příběh situoval do světa roku 2034. Už od prvních kapitol vám bude ale jasné, že kniha není typickým příkladem sci-fi. Eisner nám nenabízí žádný technologicky rozdílný svět než je ten současný, jakoby už nepředpokládal nějaký větší pokrok, žádné bydlení na Měsíci či virtuální realitu všude, kde se podíváte. Snad jediným znakem budoucnosti je věta, že atomové zbraně vlastní už v té době jen USA. Autor nám vlastně ani nijak nenabízí popis fungování v tomto čase. Tím nejdůležitějším ale je nová situace, kdy se na celém světě začnou podivně chovat zvířata. Začnou napadat a zabíjet lidi. To sice dělají celá staletí, ale dosud se většinou jednalo spíše o ochranu při napadaní člověkem než o nějaký cílený útok, a to je to ještě z globálního pohledu dosti výjimečný jev. Ale teď se začínají objevovat zabití ze stran zvířat jakoby cíleně, a hlavně i od druhů, které nic takového nikdy nedělaly, dokonce si možná myslíme, že ani udělat nemohou (např. vrabci a sýkorky). Pro lepší a napínavější ztvárnění autor vytvořil několik dějových linií, které nám vždy stejný časový úsek ukážou v různých částech světa. Začneme africkou rezervací, indickým velkoměstem, přes pařížské předměstí až po Midwayské ostrovy. Tedy lokace různé nejen sociálně, ale i přírodními podmínkami. Autor tím opravdu dokázal umně evokovat situaci "konfliktu" mezi lidmi a faunou, která se týden po týdnu, vlastně pak už den ze dne mění v naprostou apokalypsu lidstva.

Co se mi stejně jako u "Rychlých lodí do pekel" líbí, (jako fandovi S. Kinga), je autorova nemilosrdná touha nedát nikomu šanci, zmařit vše, co se zmařit dá. S nikým se nemazlit, dítě, stařec, hodný či zlý, smrt si přijde pro každého, a ne vždy je to pěkné. Opět tak mistrně ukazuje bezmocnost jedince vůči fatálním podmínkám, které nemůže ovlivnit. Obdobně jako u Eisnerovy prvotiny i zde mi nezbývá než konstatovat, že obligátní propagační heslo: "... snad jen tolik, že se přečte jedním dechem..." není jen marketingová finta, ale pravdivé tvrzení.

Ovšem přesto mi kniha nepřinesla až takový zážitek jako ta předešlá. Myslím, že to je tím, že příběh svým zpracováním až tak nešokuje. To je myslím ten pravý termín. O co v knize půjde, čtenář už ví po přečtení přebalu. Kniha to pak "jen" potvrzuje. Ale nepřináší žádný bod zvratu, žádnou šokovou situaci. Třeba za to trochu může právě i ta vrstevnost příběhu, kdy získáváme sice celkový globální přehled, ale na úkor propracování jedince. Obzvlášť podivný mi připadá příběh vztahu Američana a Japonky. Celkovým pojetím autor jakoby porušuje řád románu zápletka-vyvrcholení-pointa. Pointa totiž jakoby nebyla. Autor ani v závěru vlastně nic nevysvětlí. Máme to brát jako zásah boží? V závěru to tak i vyznívá.

Eisner mi tak trochu připomíná případ R. Sardoua, kdy všichni milujeme jeho prvotinu a všechny ostatní knihy považujeme za slabší. V případě Eisnera sice nějaký radikální pokles ve čtivosti není, ale přesto ve mne "Obranný reflex" nevyvolal až takovou euforii jako u jeho prvotiny.

12.01.2009

Zajímavé odkazy: