90 %

Eisner, Petr - Rok ohně

[ Koupit knihu ]
[ Koupit e-knihu ]

Po pěti letech čekání se našemu čtenáři dostává do rukou další, v pořadí už čtvrtý román českého spisovatele Petra Eisnera s názvem „Rok ohně“. Samotný název i grafické ztvárnění obálky naznačují, že se autor opět žánrově kloní k dramatickému, až thrillerovému příběhu, stejně jako tomu je u jeho předešlých úspěšných románů „Rychlé lodě do pekel“, „Obranný reflex“, či „Milující sestra“.

Eisner nás tentokrát přenáší do bavorského Mnichova roku 1932, tedy do časů, jež znamenají pro Německo i celý svět počátek konce. Do časů, kdy rakouský rodák jménem Adolf Hitler s jeho NSDAP, pouličními rváči v hnědých košilích a anděly smrti z elitních jednotek SS, se dostává sice strastiplně, ale jistě k moci. A chce zdeptaný německý národ vynést do pozice vládců světa. To vše pod heslem „Jeden národ, jedna říše, jeden vůdce!“ A do těchto časů přijíždí do bavorské metropole i mladá Erna Leitnerová, které se uchází o práci u dvorního fotografa a nakladatele nacistického hnutí v Německu Heinricha Hoffmanna. Erna je pro získání této práce schopna udělat více, než bylo u tehdejších mladých dívek zvykem. A to vše proto, aby se dostala do přízně krásné asistentky pana Hoffmanna. Její jméno je Eva Braunová.

„Rok ohně“ je politické a osobní drama o nástupu nacistického teroru, na které nahlížíme očima záhadné postavy jménem Erna Leitnerová. Skrze ní až intimně cítíme, jaké to bylo, pohybovat se mezi zrůdami jako Hitler, Goebbles či Himmler. Už od první kapitoly se v jejím jednání a myšlenkách začínají objevovat prvky, které postavu Erny ještě více zahalují mlhou tajemna. Drobné neznalosti praktických reálií tehdejšího Německa, a naopak nezvyklé znalosti věcí budoucích... Jsou to její vize, spojené s tou děsivou bolestí hlavy? A kdo ji před těmito stavy varoval? Jedná se nějakou mysteriózní konspiraci? Autor nepotřebuje nic vysvětlovat, my víme, co máme vědět, a vše ostatní je podřadné. Eisner jen opět překvapuje nezvyklým prvkem, kterým dokáže kumulovat napětí příběhu. Na skutečných reáliích, s opravdovými historickými postavami, tak vypráví obecně známé skutečnosti, který ale po „eisnerovsku“ přetváří na dech beroucí dramatický příběh. Svým dokonalým vykreslením postav a dobové nálady, Eisner stvořil román o fanatické touze po moci, a stejně fanatickém odhodlání ho zničit. Což ukazuje dokonale vypointovaný závěr. Stejně jako je věčné zlo, je věčné i odhodlání proti němu bojovat.

Vydalo nakladatelství Knihovnice.cz na počátku roku 2014.

10.03.2014

Zajímavé odkazy: