70 %

Emmert, František - Milénium falešných proroků

Kniha "Milénium falešných proroků" patří k dalšímu dílu autora románu "Oheň zapomenutých bohů", který měl u našich čtenářů jistý úspěch, a jak se píše na přebalu této knihy, dokonce se uvažuje o jejím anglickém vydání v USA. Svůj nový román, který zařazuje autor do žánru politic-fiction, se tak trochu svezl na vlně v současnosti atraktivního ...

Kniha "Milénium falešných proroků" patří k dalšímu dílu autora románu "Oheň zapomenutých bohů", který měl u našich čtenářů jistý úspěch, a jak se píše na přebalu této knihy, dokonce se uvažuje o jejím anglickém vydání v USA.
Svůj nový román, který zařazuje autor do žánru politic-fiction, se tak trochu svezl na vlně v současnosti atraktivního tématu Blízkého východu, arabsko-izraelského "věčného" konfliktu a tajemství Ježíše Krista. Příběh začíná objevením Kristova hrobu, který není ale prázdný. Je v něm kosterní pozůstatek člověka, který žil na počátku letopočtu, byl ukřižovaný a hlavně určitě nevstal z mrtvých. Objevitelem hrobu se stal německý dobrodruh a fantasta Martin Becker, namyšlený mladý muž, který je většině lidí od počátku nepříjemný. Objevů hrobu Ježíše Krista, a tedy zpochybnění jeho nanebevzetí, už bylo v dějinách několik, ale nikdy se neprokázaly. V tomto případě ale jde o něco jiného, protože Becker má v rukou důkaz ze staré jeruzalémské hřbitovní knihy uchovávané u pražského rabína, kde je napsáno, že hrob č. XXII patří Ježíši z Nazaretu, židovskému rebelovi, ukřižovanému na Golgotě.
V tom stejném momentě začne předávat americká CIA do Izraele tajné informace o eskalaci válečného snažení okolních arabských států, které si vyměňují pomoci nově koupeného ruského satelitního systému. A informace jsou to naprosto děsivé. Útok na židovský stát se má čekat každou hodinou, a za použití zbraní hromadného ničení. Izraelská tvrdá odpověď se dala proto očekávat. Jediný, kdo je z toho napětí překvapen, je americký prezident, který se hned spojil se všemi arabskými vládci, a ti mu přísahali, že žádnou válku s Židy nechystají. Prezident se nakonec vydává i přes odpor své administrativy do krizové oblasti, kde chce zorganizovat mírové jednání na Kypru. Ale zůstane v tom sám, nikdo nechce podpořit jeho plány. A nejhorší je, že se proti němu najednou postaví i jeho poradci.
Jak už na webu někdo napsal, s literaturou toto dílko nemá nic moc společného, ale čtivé to je. Stejný názor mám i já. Jde o svižně napsaný příběh, který ale dost pokulhává na nelogičnostech. A taky je v knize cítit jistý antisemitismus. Autor zcela nepokrytě nadbíhá Arabům. Jeho vykreslení nejhledanějšího palestinského teroristy jako usměvavého vousatého mužíka, který každého miluje a zve na kávu, a v závěru se objímá se samotným papežem, no ne, to neberu. S vyobrazením jednotlivých osob se Emmert opravdu moc nepiplá. Vezměte si třeba jen hlavního hrdinu Beckera. James Bond proti němu je hadr. Svalnatý dlouhovlasý blonďák, který do svého kabrioletu Ferrari nastupuje skokem, okamžitě jsem si v hlavě představil Belmonda v Muži z Acapulco.
Ale největší mínus u mne kniha měla v autorově pojetí americké politiky. Jeho celá administrativa se najednou proti němu revoltuje, všichni jsou to fanatičtí náboženští fanatici, kteří potřebují rozehrát 3. světovou válku. A prezident se nemůže dovolat ani do Bílého domu, snad ani do USA, protože spiklenci změnily své telefonní čísla. Kde je celá slavná FBI, kde je Tajná služba, kde je NSA a celá americká armáda? Nikdo najednou nemá starosti, kde se nachází jejich prezident?
Kniha patří k příjemnému "tramvajovému" čtení, nebo do čekárny u lékaře, ale na propracovaný thriller si zatím jen hraje.

24.03.2005