85 %

Emmert, František - Sametová revoluce - Kronika pádu komunismu 1989

Počátkem devadesátých let prosluli Kaiser s Lábusem scénkou, v níž pubertální žákyně projevovala fatální neznalosti sametově-revolučního kvasu tak důvěryhodně, že fráze: "Máme hole v ruce!", zlidověla. Nyní máme dvacet let po té a pod aršíkem známek k padesátiletému výročí založení KSČ je v Emmertově knize poznámka: "Na první známce je podobizna V.I. Lenina," čili jakási jímavá obdoba hole v ruce. Ano, je to celou jednu generaci za námi a je načase bilancovat ve stylu národních ikon!

František Emmert se tohoto úkolu ujal odvážně a velkoryse. V nakladatelství Computer press za podpory České televize a ČTK vydal obsáhlé muzeum v knize. Emmert tento formát nepřipravuje poprvé, a proto se snad ani nedalo čekat, že by jej nezvládl. Kniha obsahuje zdánlivě malicherných 72 stran. Avšak, nejsou to stránky ledajaké. Autorovi se povedl husarský kousek, vzdor tomu, že dokáže upozornit na Leninovu tvář, neztratí tvář ani pro obeznámené a zkušené čtenáře. Dokonce bych řekl, že strany mapující první projevy občanské neposlušnosti od roku 1988 poučí i pamětníky. Ani omezený rozsah nemá na přehledovou kvalitu textu škodlivý vliv. Text samotný je časopisového ražení a rozsáhlé popisky pod četnými obrázky fungují jako rámce, takže umožňují zmínit velké množství faktů bez nutnosti vázat je do souvislého textu.

Samostatnou pochvalu si zasluhuje deset kapes s vloženými faksimilemi dobových dokumentů - právě to ostatně z knihy dělá "muzeum v knize". Tyto kopie obsahují legendární plakát "Havel na hrad", ale i překvapivě velké množství oficiálních tiskovin prozatím neoficiálního, rodícího se hnutí a později Občanského fóra. Pro většinu obyvatel patrně nedostupné interní tiskoviny Vojsk ministerstva vnitra se střídají s banálními a všudypřítomnými letáky, výzvami a nezávislými zprávami, jak je pamatuje každý (ale jak si schoval málokterý). Kniha tak umožňuje paměti zachytit se na těchto falešných svědcích minulosti nebo na fotkách a uvědomit si, jak jsme si i sami pro sebe upravili vzpomínky na dobu dávno minulou.

Po stránce obsahové kniha začíná velice zeširoka, založením KSČ, obdobím reálného socialismu, Chartou 77, StB a konečně i Gorbačovovou přestavbou. Tyto uváděcí stránky plynule přecházejí v události roku 1988, Palachův týden, představení Havla (včetně legendárního blahopřání Ferdinandu Vaňkovi v Rudém právu) a rozbory politické situace v okolních zemích. 17. listopad zahajuje detailnější výklad, který se den po dni táhne až k volbě Václava Havla prezidentem Československa 29. prosince 1989. Kromě deníkových stran jsou některé stránky tématické, věnované Občanskému fóru či krátkým medailonům nejvýraznějších tváří té doby.

Emmertova kniha je plnohodnotným přehledem Sametové revoluce. Na svůj rozsah je překvapivě obsáhlá, zmiňuje nebývalé množství méně známých faktů a kontroverzních detailů. Svým, řekněme, časopiseckým stylem zcela jistě zaujme mnohem rozsáhlejší okruh čtenářů než se to podaří rozsáhlým sborníkům se stovkami stran textu. Není to vůbec na škodu, toto je dle mého jeden z příkladů, kdy méně je rozhodně více.

Vydal Computer press, neváhejte se pokochat ukázkami.