80 %

Esteban, Martín; Carranza, Andreu - Gaudího klíč

Jakoby od doby, kdy vyšel slavný román Dana Browna "Šifra mistra Leonarda", vznikl ve světě literatury i nový literární žánr - možná bychom ho mohli nazvat nějakým novozákonním thrillerem. Napínavé příběhy o záhadě lidstva zvané Ježíš Kristus. V tomto duchu je i první společný román dvou španělských autorů E. Martína a A. Carranza "Gaudího klíč" z roku 2007.

Jak lze už z názvu odvodit, hlavním katalyzátorem celého příběhu je postava světoznámého architekta Antoniho Gaudí. Jeho tvorba, jeho architektonické myšlení, jeho smýšlení o Bohu a světě, to vše hraje významnou roli v příběhu. Tento novátorský a mnohými nepochopitelný tvůrce opravdu jedinečné architektury je díky svému neobvyklému pohledu na tento druh umění přímo jedinečným kandidátem na zápletku spojenou s tajemnými sektami či společenstvími, od Svobodných zednářů po satanistické sekty. Naši dva autoři z něj udělali velmistra řádu rytířů Moria. Tajné křesťanské společenství sedmi rytířů řádu Moria má už od dob nanebevzatí Ježíše Krista za úkol chránit nejdůležitější relikvii symbolizující křesťanskou víru. Záhadný předmět, který dal Kristus do úschovy svatému Petrovi před svojí smrtí. A až uběhnou celá tisíciletí, v pravou chvíli ho vytáhnout na světlo boží a tím znova spasit svět. Nemusíme snad ani připomínat, že v případě neúspěchu by svět definitivně ovládl antikrist, sám vládce pekla. Ten má své pochopy, kteří mu mají v tomto triumfu pomoct. Jsou jimi členové temné a brutální sekty zvané Muži z portálu. Už po celé věky jsou stále v patách rytířům Moria, kterým chtějí tu záhadnou relikvii sebrat a zničit.

Děj knihy nás zavádí do našich dob, do města Barcelony, města proslulého nejen Gaudího katedrálou Sagrada Família, ale množstvím dalších jeho staveb. Zde se krásná Maria vrací po studiích v USA zpátky za dědečkem do Barcelony, aby zjistila, že tento vždy vitální a velmi vzdělaný člověk, obdivovatel a znalec Gaudího díla, dožívá poslední chvíle zde na zemi jako dementní stařec, jehož paměť jen ve velmi světlých dnech připomíná jeho bývalý duševní potenciál. Proto bere už jako výplod jeho dementní paměti povídačku, kterou ji vypráví. Příběh o nějakém předmětu od Gaudího, který on, jako rytíř podivné sekty rytířů Moria, uschoval, a ona jako poslední článek v řetězu musí nalézt a spasit tím svět. Racionálně uvažující člověk by tomu nevěřil, ale když se kolem ní množí bestiální vraždy, začíná chápat svoji roli v koloběhu světa.

Jak jsem už říkal, je to příběh, který opět čerpá inspiraci z Brownovy "Šifry", ale přece jen na jeho obhajobu musím říci, že především v jeho hlavní myšlence nelze odepřít jisto dávku originality. Vyhnul se dalším spekulacím o osobě Ježíše, ani do děje nevstupuje další z x-tých záhadných organizací Vatikánu. Celou myšlenku autoři založili vlastně na jednom z možných výkladu jisté pasáže z jednoho evangelia. Samotný příběh Marie a jejího přítele Miquela fakticky není příliš obsažný, a proto atraktivitu knihy dělají především sekundární dějové roviny, které nás jakoby chronologicky provádí celou historií odvěkého boje rytířů Moria a Mužů z portálu. Ale nejzajímavější je rozsáhlá část věnována životu a myšlenkám Antoniho Gaudí, kterou oba spisovatelé velmi důvěryhodným způsobem vkomponovali do příběhu.

Přes celkovou čtivost a jistou originalitu musím ale konstatovat, že naše autorská dvojice se až moc pohybovala na hraně mezi původností a plagiátorstvím. S předobrazem - "Šifrou mistra Leonarda" - má dost společných prvků. Kdybychom opomenuli tu myšlenku spojenou s Kristem, je tu opět dvojice hlavních hrdinů muž - žena, bestiální vražda s krvavým vzkazem oběti, policie spojená se silami temna a v závěru odhalení dobrého přítele jako hlavní záporné postavy. Osobně mi ještě k tomu místy příběh připadal zbytečně překombinovaný. A i když neznám reálie současné Barcelony, myslím, že když na vás na ulici nečekaně začnou střílet dva muži, nebudete to považovat jen za omluvitelný omyl ve válce drogových kartelů.

Španělský román (vlastně přesněji katalánský) má dobré předpoklady stát stejně populární knihou jako další dílo z produkce nakl. ARGO z této jazykové provenience jakou je "Katedrála moře" od Ildefonso Falcones. Velmi čtivý příběh, do puntíku plnící všechny požadavky pro thriller, tedy napětí, jistu dávku záhadna i rafinované brutality (v podání Mužů z portálu).

Knihu z katalánského originálu "La Clau Gaudí" přeložil Kryštof Kusý a na konci roku 2008 vydala v atraktivním přebalu nakl. Argo.

18.02.2009