95 %

Feynman, Richard P. - O povaze fyzikálních zákonů

R. P. Feynman byl neúnavným popularizátorem vědy. Ne, že by se by za cíl svého života považoval popularizaci, stačí si přečíst jeho hořekování nad účastí na interdisciplinární konferenci (v knize "To snad nemyslíte vážně"), či připomenout fakt, že kurs, podle něhož byly napsány jeho legendární přednášky, vedl jen jednou. A přesto se zapsal ...

R. P. Feynman byl neúnavným popularizátorem vědy. Ne, že by se by za cíl svého života považoval popularizaci, stačí si přečíst jeho hořekování nad účastí na interdisciplinární konferenci (v knize "To snad nemyslíte vážně"), či připomenout fakt, že kurs, podle něhož byly napsány jeho legendární přednášky, vedl jen jednou. A přesto se zapsal nesmazatelně. Třeba právě knihou "O povaze fyzikálních zákonů", ve které se projevuje jednal jako pravý mistr na poli fyziky a druhak jako člověk, který stále ví, že laik toho o matematice a fyzice mnoho neví a vysvětluje-li pro něj, pak vysvětluje podle toho.

Kniha je shrnutím sedmi přednášek pro "širokou veřejnost", čili pro fyzikální laiky. Rozhodně není přehledem moderní, ani poněkud obstarožnější fyziky, v duchu názvu se věnuje velmi lidsky a poměrně hluboce vybraným problémům, které, jak po přečtení zjistíte, pokrývají značnou část fyzikálního poznání.

První kapitola si stanovuje za cíl předvésti fyzikální zákon, a to na příkladě Newtonova gravitačního zákona. Ačkoliv se doberete historie jeho vzniku, ba i prací Newtonových předchůdců, stále zůstane jen příkladem, neboť Feynman se při výkladu drží na další úrovni nad zákony samými. Ovšem zůstává stále při zemi, protože ví tak široké téma svádí k pouhému filozofování, kdy lidé pronášejí zcela obecná, každému srozumitelná tvrzení. ... Já budu konkrétnější a byl bych rád, kdybyste mi porozuměli doopravdy, ne jen mlhavě a nejasně.

Druhá kapitola je věnována vztahům matematiky a fyziky, respektive nutnosti, či potřebnosti matematiky pro fyziku. Jako v jediné v ní i trochu zavane rovniční vánice, ovšem eleganci stylu ani formy to na kráse neubere. Nelze ani jinak, matematikové totiž připravují abstraktní myšlení, aby se dalo použít, kdykoli máte soubor axiomů vztahujících se k reálnému světu. Ale fyzikové připojují ve každému pojmu i význam, protože na konci je nutné to, co jste vypočítali, přeložit do řeči srozumitelné ve světě měděných a skleněných součástek, s kterými budete provádět své pokusy.

Následující dvě kapitoly jsou o "Velkých zákonech zachování" a o "Symetrii fyzikálních zákonů", což jsou témata v populární literatuře nepříliš diskutovaná a přitom zcela fundamentální. Abych dodržel vzdělávací motto této rubriky, uvedu Weylovu definici symetrie: Věc je symetrická, pokud s ní můžete udělat něco tak, že když skončíte, vypadá stejně jako předtím. A abych uvedl autorovu genialitu, tak geniální důkaz pobytu v neinerciální soustavě, téma to důkladně profláknuté ze všech knih o relativitě: Není pravda, že nepoznáte, zda se otáčíte. Poznáte to - udělá se vám špatně.

Dalším tématem je rozlišení budoucnosti a minulosti. Víme, že výčitky lítost a naděje jsou slova, která dokonale rozlišují minulost a budoucnost, ale zároveň víme, že elementární fyzikální zákony jsou vůči změně směru času symetrické. Od těchto premis pak budou čtenáři cupitat po úzkých chodníčcích nevratných dějů s entropií funící na záda, i po schodišti dějin vesmíru a průvodcem jim bude ozubené kolo se západkou, mocný fetiš, který provázel i čtenáře Feynmanových přednášek pro odborníky.

Sami již jistě cítíte, že ještě jedno fundamentální téma stale nebylo nakousnuto. Ono tajemno oblíbené spisovateli, které umožňuje procházet zdí - kvantová teorie. A už je tu i se svými pochopy, kapitola 6: "Pravděpodobnost a neurčitost - kvantově mechanický pohled na přírodu", ve které se dočtete hlavně o kvantovém běsnění na dvojštěrbině. Navzdory tomu, že kniha vyšla v roce 1965, je zde vyvrácena neustále se vracející teorie skrytých parametrů, podotýkám, že kvantová teleportace a podobné pamlsky jsou na ni příliš moderní. (Ovšem právě Feynman navrhnul v roce 1986 zabývat se výpočty pomocí kvantových systémů.)

Poslední kapitola je poněkud obecnější téma "Hledání nových zákonů", což je velmi složité, neboť každý trochu dobrý teoretický fyzik zná šest nebo sedm teoretických vyjádření stejné fyziky. A tak se dočtete o analogiích, odhadech i o tom, že utonout v bažinách vágní teorie je jednoduché a že to platí jak pro fyziku, tak pro psychologii.

Toto je již druhé vydání knihy O povaze fyzikálních zákonů, oproti prvnímu (1998) je doplněno šesti fotografiemi k první kapitole, které v prvém vydání vyhubily spory o autorská práva. Vydala Aurora v roce 2001.

A na závěr malý citát: C.P. Snow mluvil o dvou kulturách. Opravdu si myslím, že tyto dvě kultury rozdělují lidi na ty, kteří rozumějí matematice natolik, aby jednou ocenili tuto krásu přírody, a na ty druhé.

Psáno pro sekci Věda Neviditelného psa.