70 %

Feynman, Richard P. - Radost z poznání

Richard P. Feynman - nositel Nobelovy ceny za formulování kvantové elektrodynamiky, vynálezce Feynmanových diagramů, legendární "kasař", hráč na bonga, neúnavný rýpal téměř do všeho, jehož životopis se stal bestsellerem. Co ještě dodat? Po tom všem, co již z Feynmanova popularizačně-autobiografického díla vyšlo, je s podivem, že stále je, co ...

Richard P. Feynman - nositel Nobelovy ceny za formulování kvantové elektrodynamiky, vynálezce Feynmanových diagramů, legendární "kasař", hráč na bonga, neúnavný rýpal téměř do všeho, jehož životopis se stal bestsellerem. Co ještě dodat? Po tom všem, co již z Feynmanova popularizačně-autobiografického díla vyšlo, je s podivem, že stále je, co vydávat. Je, ale čtenář by měl vědět, že část knihy pro něj nebude neznámá, ačkoliv ji v této konkrétní formě nikdy nečetl.

Jak to tedy je? Jedná se o "výběrovku", jakou známe z praxe hudebních vydavatelství? Vzhledem k tomu, že jsem psal i o všech dalších Feynmanových knihách, nazval bych tuto knihu spíše kolekcí "rarit", koncertních verzí, promo skladeb, nepublikovaného a soukromého materiálu, ale i dobře známých kusů pro udržení stopáže.

Konkrétně hned předmluva Freemana Dysona už byla v některé z předchozích knih publikována (ale uklidil jsem si je tak důkladně, že jsem je nenašel). Druhá předmluva je od editora knihy, Jeffreyho Robbinse. Poskytuje výklad názvu knihy - jedná se nejen o Feynmanovu radost, ale i o radost samotného Robbinse z objevování dosud nepublikovaných textů.

Feynmanova popularita z něj pochopitelně činila oblíbeného hosta roztodivných médií - prvá kapitola, Radost z objevování je rozhovor pro BBC v roce 1981. Následující text patří k vrcholům knihy. "Počítače v budoucnosti" je přednáška přednesená v Japonsku v roce 1985 a patří k Feynmanovým vizionářských proslovům. Hovoří v ní o paralelních počítačích, limitech energetických ztrát a limitech rozměrových. V posledním případě má na mysli redukci natolik masivní, že by bylo nutné užívat reverzibilních hradel, tedy elektronických prvků atomární velikosti. Přednáška je publikována ve zcela kompletní formě s obrázky i následnou diskusí.

Další přednáška má název "Los Alamos zdola". Pokud je Vám povědomý, tak jste na správné adrese, opravdu se v zásadě jedná o kapitolu z Feynmanova životopisu. Kromě úvodního slova kopíruje kapitolu z To snad nemyslíte vážně, pane Feynmane! slovo od slova, a pak najednou narazíte na zvláštní odstavce, kde Feynman popisuje, jak neuměl rychle počítat a jak mu to Bethe ukázal. Otevřete životopis, a opravdu, nejsou tam, prostě několik "nových" odstavců. Po nich se text vrací k životopisové klasice. Zajímavá raritka. Českého čtenáře bezesporu výsostně pobaví i otázka z diskuse: Mohl byste nám říct nějakou příhodu s trezorem?

Následující kus je plný šťavnatých, kontroverzních témat, je to přednáška z galileovského sympozia v Itálii v roce 1964. Některé myšlenky z tohoto Feynmanova nefyzikálního období jsou v knize O smyslu bytí a částečně i v knize Snad Ti nedělají starost cizí názory?. Přesto nezaškodí, vypíchnout několik obzvláště vypečených kousků: Mým ústředním tématem - i když z něj bude řada odboček - je vyjádřit přesvědčení, že jedno z největších nebezpečí pro moderní společnost představuje opětné vzkříšení a rozmach pokusů kontrolovat, co si lidé smějí a co si mají myslet.
S lítostí bych panu Galileovi musel přiznat, že vědecké metody se příliš neuchytily například v sociologii. Můžu mluvit z osobní zkušenosti - všichni víte, že existuje spousta studií o metodice výuky, zvláště o tom, jak učit matematiku - ale když se pak snažíte zjistit, co se vlastně vyzkoumalo, která metoda výuky je lepší a která horší, zjistíte, že o tom existuje spousta studií a statistiky, ale všechny jsou vzájemně izolované, je to jen směsice historek a nepromyšlených experimentů, takže výsledná informace je nepatrná.
Neměli bychom trpět ten luxus, že lidé mají mozek rozdělený na několik částí, z nichž jedna věří tomu a druhá onomu a nikdy se nepokusí ty dva pohledy na svět porovnat.
...autor nemá nic proti přírodním vědám, pokud nenapadají náboženství. Pokud totiž nenapadají náboženství, nemusí jim nikdo věnovat pozornost a nikdo o nich nemusí nic vědět.
"Existuje bůh?" Když jsme si tu otázku položili, musíme dodat: "S jakou pravděpodobností?" Tato otázka převrací vzhůru nohama náboženský pohled na svět, a právě proto je náboženský pohled na svět nevědecký.

Roztomilé, že? Ani následující text nijak nezaostává, není to totiž nic jiného, než legendární přednáška "Tam dole je spousta místa" z prosince 1959, která je považována za základní kámen nanověd, jejichž podpora je v USA zajištěna zákonem. Feynman odhadl, že přepis Encyklopedie Britannicy na hlavičku špendlíku, by znamenal zmenšení textu 25000x. Aby cestu "tam dolů" podpořil, vypsal prémii tisíc dolarů tomu, kdo dokáže takto zmenšit stránku knihy. Cena byla vyplacena o 26 let později Tomu Newmanovi za první stránku Príběhu dvou měst od Charlese Dickense. Připojené vyhodnocení obou soutěží vyhlášených v této přednášce svědčí o kvalitě editorské práce.

Následuje přednáška "Význam vědy" z Havaje a "Zpráva pro komisi vyšetřující havárii raketoplánu Challenger", která již česky vyšla v knize Snad Ti nedělají starost cizí názory?. "Co jsou přírodní vědy?", je opět jedna z rýpavějších, Feynman se v ní zamýšlí nad rozdílem mezi vědou a pseudovědou: Výsledek tohoto pseudovědeckého napodobování je výroba expertů, což mnozí z vás jste - experti. ... Věda je přesvědčení, že experti nic neví.

Kromě výše zmíněného kniha obsahuje ještě dva rozhovory, jednu přednáškově upravenou kapitolu ze životopisu a dvě přednášky, z nichž jedna se objevila v knize Snad Ti nedělají starost cizí názory? a druhá byla v rozvitější formě v knize O smyslu bytí.

Jak už to u podobných výběrů/sběrů bývá, jsou koncipovány tak, aby skutečným zájemcům přišly nezbytné. Nezastírám však, že se jedná o celkem nesourodý soubor statí různé úrovně, patrně také poslední, který s Feynmanovým jménem vychází. Avšak - červíček pochyb hlodá - v knize se neobjevil jiný vizionářský článek: "Kvantově mechanické počítače" z Optics News z roku 1985, jeden ze základních kamenů kvantového počítání.

Vydala Aurora v roce 2003.

Psáno pro sekci Věda Neviditelného psa.