95 %

Feynman, Richard P. - Snad Ti nedělají starost cizí názory?

Byl oblíbený citát Feynmanovy první ženy Arlene a zároveň i název knihy vzpomínek, příhod a postřehů R.P. Feynmana. Navzdory úvodu R. Leightona, Feynmanova dvorního zapisovatele a uspořadatele této knihy, že se nejedná o druhý díl fenomenální a kultovní knihy "To snad nemyslíte vážně", se v zásadě o volné pokračování jedná. Lépe řečeno první část ...

Byl oblíbený citát Feynmanovy první ženy Arlene a zároveň i název knihy vzpomínek, příhod a postřehů R.P. Feynmana. Navzdory úvodu R. Leightona, Feynmanova dvorního zapisovatele a uspořadatele této knihy, že se nejedná o druhý díl fenomenální a kultovní knihy "To snad nemyslíte vážně", se v zásadě o volné pokračování jedná. Lépe řečeno první část je spíše rozvitím některých epizod života a druhá další (a bohužel poslední) etapa života "zvídavé povahy". Rozhodně to ale neznamená, že se jedná o jakýsi druhý díl, který pro neznalé prvního nemá cenu. Feynmanovo vyprávění je prostě uchvacující a čte se jedním dechem.

První část se, jak už jsem se byl zmínil, věnuje životním příhodám "Zvídavé povahy", ostatně se tak i jmenuje. Jedná se o volně řazené příhody z Feynmanova života počínaje vzpomínkami na rodiče a dětství a konče zážitky z konference v Japonsku v roce 1986. Celkové vyznění druhé podkapitoly je docela syrové, spíše však svým obsahem nežli stylem líčení, což je dáno zejména Feynmanovými vzpomínkami na první manželku Arlene trpící a umírající na tuberkulózu lymfatických uzlin. Najdou se zde i "netradiční" pohledy na realitu USA třicátých let: Tehdy na podzim jsem šel studovat a techniku MIT. (Nemohl jsem jít na Kolumbijskou universitu kvůli židovské kvótě.) Další historky jsou již v mnohem optimističtějším hávu, ať se jedná o kolejní "psychologický" výzkum jak kdo počítá (potichu, do šedesáti) nebo o přespávání v hodinovém hotelu.

Půvabná je historka "Feynman je sexistické prase". Toto nelichotivé označení si autor vysloužil za příklad ze svých přednášek z fyziky, kde je řidička zastavena policistou a následná diskuse je použita k ilustrování definice rychlosti. A ještě odmítl písemně rozebírat s aktivistkami toto "závažné" téma. Takže až před další ze svých přednášek se dověděl s kým že se to zapletl a že protestující ženy jsou členky skupiny vedené mužem (pěkná ironie), která vždycky narušuje schůze v Berkeley. Že se ansámblu bojovníka za práva žen jeho exhibice nevydaří tak, jak si původně plánoval jistě netřeba zdůrazňovat. Nicméně dovolím si zacitovat ze závěrečného rozhovoru s některými protestujícími feministkami. Prozrazuji sice jednu z lokálních point, ale ukázka krásně dokumentuje Feynmanův styl uvažování a argumentování.

"Proč to musela být řidička?" ptaly se. "Tím naznačujete, že všechny ženy špatně řídí."
"Ale ta ženská toho policistu shazuje. Proč vám neleží na srdci ten policista?"
"Protože co jiného se dá od policajtů čekat!" řekla jedna z nich. "Jsou to všichni prasata!"
"Ale o toho policistu byste se zajímat měly," řekl jsem. "Zapomněl jsem se v tom příběhu zmínit, že ten policista byla žena!"

Druhá část knihy je pojmenována "Pan Feynman jede do Washingtonu: Vyšetřování katastrofy raketoplánu Challenger". Feynman v ní popisuje, jak se nechal "ukecat", jak toho litoval a potom nelitoval (to celé několikrát po sobě), jak oslňoval praktickým předváděním nepružnosti těsnících kroužků přímo na tiskové konferenci i jak bojoval s úředním šimlem. To vše doplněno fotografiemi Feynmana demonstrujícího (nepružnost), raketoplánu explodujícího i Feynmana třesoucího (rukou prezidenta Reagana) a schématy konstrukce přídavných motorů. Navzdory posledně jmenovanému zůstává text neobyčejně svěží a ubíhající. Mám pocit, že Feynman by dokázal poutavě popisovat i kariéru burlaka na Volze, kdyby k ní byl donucen.

Východoevropan se možná cynicky pousměje nad Feymanovým nepochopením a rozhořčením nad špatnou komunikací mezi manažery NASA a inženýry při konstrukci jednotlivých komponent raketoplánu. Zkrátka představa, že snaha zavděčit se vyššímu vedení vede ke snižování kritérií bezpečnosti a zamlčování problémů, mu připadá naprosto vyšinutá a zrůdná. U nás bychom se spíše divili, kdyby tomu snad bylo naopak.

Vzhledem k tomu, že vyšetřování havárie Challengeru je příběh v zásadě detektivní, nebudu nic více prozrazovat. Dodám jen, že součástí je také Feynmanova osobní zpráva o spolehlivosti raketoplánu, která vyšla jako dodatek F zprávy prezidentské komise vedené W.P. Rogersem, čili i techničtěji založení čtenáři si přijdou na své. Pro pořádek: raketoplán Challenger vybouchnul při startu 28. ledna 1986; všech 7 členů posádky zahynulo.

Kniha má ještě miniaturní, třetí část, která je podle mého názoru bibliofilská specialita, jmenuje se Epilog a první její část je Předmluva. Za ní následuje Feynmanova přednáška "Hodnota vědy", která byla proslovena na podzimním zasedání Národní akademie věd v roce 1955. Některé myšlenky v ní obsažené, či jakýsi její klon po 8 letech evoluce je obsažen v knize "O smyslu bytí".

Vydalo nakladatelství Aurora. v roce 2000, 271 stran.

Psáno pro sekci Věda Neviditelného psa.