50 %

Finkelstein, Norman G. - Průmysl holocaustu

Nevelká kniha Normana G. Finkelsteina byla prezentována a je vnímána jako velmi kontroverzní počin. Autor, Žid, v ní údajně ukazuje, jak je utrpení Židů v nacistické Evropě uzurpováno skupinou (špatných a prospěchářských) židovských spolků.

Nebudeme se dlouze napínat, Finkelstein nic moc neukazuje. Ukazuje, jak se na holocaustu přiživil jeden Švýcar, co napsal knížku o tom, že je Žid, který prošel Osvětimí a vůbec hodně trpěl. Kupodivu jiných Švýcarů, kteří si na holocaustu notně namazali kapsy, ve vehementně zastává, vzdor tomu, že je sám marxista.

Finkelsteinova práce (celá, nejen tato kniha) je poplatná americkému salónnímu levičáctví a postmodernímu myšlení. Hned v úvodu děkuje za pomoc Noamu Chomskému a jednou ze základních premis je, že historie není, je jenom její obraz. Autor je skalní relativista, nepřítel Izraele a zahraniční politiky USA. Židy obviňuje z toho, že nemlčí o holocaustu, že američtí školáci nevědí, kdy byl útok na Pearl Harbor, že nepomáhali americkým černochům v politickém boji proti bělochům, že neuzavřeli mír s Araby a že se prosazovali, když na to měli sílu. Snad by bylo nejlépe říci, že jsou tu ještě možnosti, třeba neobvinil Židy z toho, že záměrně nesestrojili největší tahací harmoniku na světě. Ale obviňovat židovské spolky z toho, že se starají o Židy je opravdu podivné. [Možná by mohl konvertovat na češství a naše vláda by jej pak svou ostentativní péčí o všechny s výjimkou Čechů jistě uspokojila.]

S mocným zdůrazněním výše zmíněného autor shrnuje, jak se holocaust stal prvkem skupinové identifikace (především ateistických) Židů v USA. Ale přitom se pořád diví, že se věci dělají jak jdou a tehdy když jdou. Proč sám přichází se svou kritikou v době plné uší ochotných poslouchat o špatnosti připomínání holocaustu a hledání nové panevropské historie nezmiňuje. Stejně tak nebojuje ani za muzeum otrokářství ani nevolá po reflexi genocidy Indiánů, ačkoli totéž vyžadoval od židovských spolků. Dobře se mu vypráví, proč se Židi neozývali hned po válce, když žije v New Yorku a právě ti, na kterých nenechá suchý chlup, mu vybojovali zrušení židovské kvóty na vysokých školách.

Je jistě zajímavé přečíst si, kolik bere ten který židovský činovník, kolik mají držitelů Nobelovy ceny a kolik si řekne obhájce obětí holocaustu za přečtení knihy, ale víme-li, že v USA lze vysoudit milióny dolarů za to, že je horká voda horká, tak mě nějaké další čachry nikterak neudiví. Byl-li jedním z právníků tažení proti švýcarským bankéřům Ed Fagan, zajisté se nejednalo o přátelskou dohodu. Kdo si ovšem pamatuje z novin, jak rychle pan Fagan mazal po té, co přijel zavřít Temelín, musí mu být naopak jasné, jak museli mít švýcarští bankéři naděláno v kalhotách, že tak rychle přistoupili na dohodu (a jak se jim tato dohoda bezesporu vyplatila).

Při čtení Finkelsteinovy knihy mi vrtalo hlavou, je-li to závist nebo zájem árijského kapitálu, doslov Pavla Barši vše vysvětlí - je to závist levicového, kosmopolitního židovství, které bylo v USA převálcováno pravicovým, proizraelským židovstvím. Bohužel i doslov se po několika stranách stává úhybnou rétorikou na téma: "Izrael pošpinil své duchovní poslání" (a američtí Židé se tak nestali posledními světovými nositeli nimbu největších chudáčků). Nějak jsem si neuvědomil, že by kniha byla zaměřena především na univerzálnost utrpení ostatních jakožto lidí bez ohledu na rasu a vyznání, narazil jsem jen na výpady proti pár spolkům a Izraeli. Stejně jako si nemyslím, že vrah odsouzený za vraždu komunistickým režimem je hrdina, nemyslím si, že ani holocaust jde smáznout důkazem, že mezi židovskými spolkovými představiteli a právníky jsou lumpové a kšeftaři, který jde o vlastní prospěch.

Nebýt Baršova závěru, byl by záměr knihy českému (a evropskému) čtenáři zcela utajen, neboť sebeidentifikace amerických Židů a její proměny v posledních šedesáti letech jsou v Evropě stejně tak známé, jako dějiny ČSSR v USA. Mezi levicové sionisty patřila i stalinistická komunistická strana MAPAM a samotný Finkelsteinův termín "falešné vědomí" je zkonstruován v rámci ortodoxního marxismu. Ačkoliv jsou tahanice o židovskou identitu zajímavé, v Evropě bude kniha bezpochyby čtena z úplně jiných důvodů a Finkelstein se tak hrdě vřadí do zástupu prospěchářů, kteří pro svoje blaho udělají cokoliv, třeba i ukáží na prospěcháře, kteří pro svoje blaho udělají cokoliv, třeba i něco dobrého.

Dle autora kult holocaustu dal Američanům možnost vykroutit se z odpovědnosti za své zločiny. Je možná pravda, že pocit americké vyvolenosti posílil, ale nevím, že by před druhou světovou válkou nějak výrazně trpěli vinou za genocidu Indiánů, ba právě naopak. Finkelsteinovi nesedí nejen východiska v porovnání s literaturou (třeba výpady na adresu Lipstadtové), ani závěry v porovnání s realitou. Finkelsteinovi se podařilo mistrně odsunout problém viny nacistů a jejich pomahačů a nahradit ho problémem hříšných rabínů. Stejně tak učinil z odškodnění švýcarskými bankami a německým průmyslem vybírání výpalného a opět zatloukl jejich zisky z činnosti nacistů. V Eizenstatově knize Nedokonalá spravedlnost boj o odškodnění zdaleka tak jednoduše nevypadá.

Vydalo Dokořán v roce 2006.