90 %

Foenkinos, David - Erotický potenciál mé ženy

Na světě není člověk, který by neměl nějakou slabost, nějakou "úchylku", někdy více markantnější, někdy méně. Hrdina francouzského románu "Erotický potenciál mé ženy" (orig. Le Potentiel érotique de ma femme, 2003), mladý muž jménem Hektor, má svoji úchylku ve formě sběratelství. Sbírá celý svůj život a sbírá téměř vše, co mu přijde pod ruku - párátka na jednohubky, volební odznaky, obrazy lodí zakotvených v přístavu, zaječí packy, zvuky z pěti hodin ráno, chorvatská přísloví, koule schodišťových zábradlí, první stránky románů, sýrové etikety, hračky z Kinder vajíček atd. Jeho sběratelská mánie ho dožene až na okraj zoufalství, které završí pokusem o sebevraždu. Zatím to zní jako námět na existencionální román, plný těžkých depresí. Ale Hektor autora Foenkinose není tragická postava z Dostojevského. Je to vlastně komický človíček, který jen nedokáže žít po svém. Spíše nedokáže žít po svém před zraky okolí. Jeho prozatímní život není poznamenaný žádným úspěchem, nedokončil práva, každou neděli chodí na oběd ke svým rodičům, dělá pomocnou administrativní práci v advokátní firmě svého bratra Ernesta, který je naopak symbolem úspěchu a štěstí. Je to taková šedivá myš, která ani neví, co jsou to ženy. Po jeho blamáži s pokusem o sebevraždu (kterým pobavil stovky cestujících pařížského metra) se ale najednou objeví anděl, žena, se kterou se seznámí nad knihou (jak nádherně poetické). Jmenuje se Brigita, a její erotický potenciál se nejvíce uvolňuje při mytí oken (tak trochu méně poetické). Ale na Hektora a všechny lidi v okolí, bez rozdílu pohlaví, působí jako droga.

Zpočátku jsem v příběhu viděl jistou paralelu s kultovní postavou Forrestem Gumpem, ale je to naprosto jinak. Hektor je normální, ale jen zcela nepraktický, zcela nekontrolovatelně emotivní. Ale kdo takový vlastně není? Nakonec ze všech postav v knize se vyklubou nějak "postižené" charaktery. Hektorovi rodiče - matka nedokáže překonat fakt, že polívky ze sáčku jsou stejně dobré jako její domácí, jeho otec je závislý na kníru, který vlastnil jeho otec, za války hrdinně padlý (zavalením sto padesáti kilovou ženou během sexuálních radovánek), Brigitin bratr Gerard, cyklista, který má více svalů než mozkové hmoty, a mnoho dalších lidí z okolí Hektora.

Na tomto jemně vtipném příběhu jsou krásné právě ty nepříjemné drobnosti z našich životů, které ani nepovažujeme za důležité, ale jen když se nedějí nám. Vypravěč (autor) nám je přitom podává s takovým klidem a bez zbytečného patosu a emocí, jen aby snad více zdůraznil jistou absurditu či vtipnost situace. S tím klidem nám pak servíruje neuvěřitelné myšlenkové pochody hrdinů, atakuje nezvyklými situacemi, a jak říkám, vše v takovém... prostě francouzském vtipu.

Toto velké příjemné překvapení na našem knižním trhu vydalo v překladu Danuše Navrátilové nakladatelství Argo.

04.06.2009