90 %

Follett, Ken - Trojitý gambit

Fotbal jako fotbal, ale stejně se raději podíváte na první ligu než na krajský přebor, tak thriller jako thriller, ale stejně si raději přečtete někoho prvoligového než rodokapsového autora. A britský spisovatel Ken Follett pravděpodobně není pouze jen první liga, ale přímo "hráč" z ligy mistrů. Už svým první debutem s románem "Oko jehly" (orig. "Eye of Needle", v první verzi jako "Island of Storm") uchvátil tisíce a tisíce čtenářů po celém světě, a já osobně tento román spolu s "Orel přistál" od J. Higginse považuji za opravdovou špičku na poli špionážních románů z druhém světové války.

Neméně kvalitní a čtivý je i jeho další román "Triple" (Trojitý gambit) z roku 1978. Zde autor opustil dobu druhé světové války a přenesl nás přímo do období studené války, do roku 1968. Konečně od kolonizátorů svobodný třetí svět se rozhodne postarat o svoji vlastní bezpečnost sám, a začne pomalu, ale neomylně hledat cestu k jaderným zbraním. Nikde to nebylo tak markantní jako na poli věčného boje v arabsko-izraelském konfliktu. Arabové jsou podporování Ruskem, Izrael hledá pomoc v západním světě. Oba tábory ví, že kdo bude mít první atomovou zbraň, ten bude diktovat podmínky na celém Blízkém východě. A Izrael začíná ztrácet dech, proto povolává tým svého špičkového agenta Mossadu Nata Dicksteina.

Toto je základní osnova příběhu "Trojitého gambita", špionážního thrilleru ze studené války, kde proti sobě překvapivě nestojí USA a SSSR, ale Mossad a KGB.

Už od prvních stránek mne zaujalo, s jakým stylem a přístupem Follet pracuje. Špionážní romány se dají psát dvěma základními styly. Buď si autor vybere romantickou představu světa špionáže Jamese Bonda, nebo použije reálnější představy ve stylu nepřekonatelného Fredericka Forsytha. Follet se nijak netajil faktem, že Forsyth je pro něj příkladem. A to je na něm sympatické. Proto je příběh i zajímavým průvodcem práce sovětské a izraelské výzvědné služby. Věcný a reálné, a hlavně s velkou dávkou uvěřitelnosti. To jsou prvky, která z této knihy ale i dalších románů K. Folletta dělají bestsellery.

S tímto přístupem je spojená i volba postav. Mnoho autorů thrillerů nepovažuje hlubší charakteristiku postavy a vytvoření její reálností vytvořením skutečného života, za důležité. U některých to vytváří příliš černobílé postavy, ale někteří (jako např. Michael Crichton) opravdu kladou důraz na děj, a přesto knihy jsou skvělé. Follett jednotlivé hlavní postavy představil v "plné parádě" a tím hlavně čtenáři pomohl v pochopení celého příběhu. Všechny tři hlavní postavy předložil autor v co nejpřirozenější národnostní charakteristice. Což má v konečném znění hlavní přínos v tom, že děj se obejde bez nějakých akčních superhrdinů. Díky tomu se musím pak i přiznat, že nemůžu říct, která strana zde vystupuje vlastně za kladnou, a která za zápornou. Obě chtějí atomovou bombu, kterou by v klidu použili. Další věc, které si určitě všimne čtenář moderních románů tohoto žánru, je absence už dnes běžných technologických vymožeností. Děj se odehrává téměř před čtyřiceti lety. Příběh by musel vypadat úplně jinak, kdyby se v něm počítalo s mobily, internetem, špičkovou satelitní špionáží atd.

Knihu v překladu Ireny Ročkové vydal Knižní klub už v roce 1994 a snad kromě přisouzení Folletovy amerického občanství bych knize neměl nemohl nic vyčíst.

15.01.2007