90 %

Formánek, Josef - Létající jaguár

Cestovatel, podnikatel a spisovatel Josef Formánek (*1969) debutoval na poli literatury v roce 2003 svojí knihou "Prsatý muž a zloděj příběhů". Kniha sklidila takový čtenářský ohlas, že se letos už chystá osmé vydání. A to je neuvěřitelná záležitost. Tuto knihu psal, podle svých slov, sedm let. Jeho další kniha zase vznikla v rekordně krátkém čase, za necelých 12 hodin. A do 24 hodin byla vytištěná a už na pultech knihkupectví po celé ČR.

Jedná se krátkou sbírku příběhů, většinou propojených, které opět jako v "Prsatém muži" vycházejí z autorových zážitků z jeho cest po celém světě. Jednotlivé epizody jsou stejně propojované jako např. film "Knoflíkáři". Činy jednotlivých ostav přímo - nepřímo ovlivňují postavy druhé, a tak se kolotoč děje odvíjí dále a dále. Kniha začíná a končí ve výloze knihkupectví Luxor na Václaváku, kde měl podle sázky autor v rekordním čase příběhy sepsat. Provede nás od Prahy přes Amazonii až do říše mystických bohů a postav, které se do děje připletou. Všechno je psané spíše v odlehčeném duchu, jednoduchým a výpravným stylem. Pro některé to bude možná připomínat kdysi čtené autory jako Batličku, Flose či Běhounka. Ale všechno s nádechem nadpřirozena a v modernějším světě.

Útlá sedmdesáti stránková knížečka je doplněna doslovy, komentáři a černobílými kresbami Dalibora Nesnídala. Je to čtení na pár minut, ale určitě to nelze podávat jako nějaký nepodařený pokus o rekord, ale jak napsal Arnošt Lustig: "...Přestože vznikala jen pár hodin, nebude se muset za ni stydět ani za padesát let." A v začínajícím čase vánočním je tento titul i výborným nápadem pro dárek, a to i pro slabší čtenáře.

31.10.2007