80 %

Forsyth, Frederick - Mstitel

Na konci 90. let minulého století se objevily dvě "tragické zprávy" ze světa literatury. Mistr hororů Stephen King oznámil, že končí se psaním a odchází ze světa knih do důchodu. Druhá zpráva byla identická, ale z úst mistra špionáže Fredericka Forsytha. Pro celý čtenářský svět to byla nečekaná rána. Nikdo tomu nechtěl věřit. A taky nebylo proč. ...

Na konci 90. let minulého století se objevily dvě "tragické zprávy" ze světa literatury. Mistr hororů Stephen King oznámil, že končí se psaním a odchází ze světa knih do důchodu. Druhá zpráva byla identická, ale z úst mistra špionáže Fredericka Forsytha. Pro celý čtenářský svět to byla nečekaná rána. Nikdo tomu nechtěl věřit. A taky nebylo proč. Oba slavní autoři bez psaní nevydrželi moc dlouho. Horor King píše dále, a Forsyth se stal průkopníkem ve vydávání svých povídek jako e-books, elektronických knih. Ty nakonec vyšly i u nás knižně pod názvem "Kvintet". Dalším příkladem jeho "nesplnění" slibu je nová kniha "Mstitel" (Avanger, 2003). Jde o koláž několika lidských osudů spojených s válkami 20. století. Od druhé světové války přes válku ve Vietnamu a Jugoslávskou krizi, až k současnému islámskému terorismu. Těžko říci, který konflikt je hlavním tématem knihy. Forsyth je odborník na válečné konflikty a o každém z nich dokáže v knize předložit zajímavá fakta. Ale přes všechny vedlejší linie a dějové úniky kniha směřuje především k tématu arabského terorismu, přímo k Al-kajdě a Usámu bin Ládinovi. Příběh vlastně končí den před osudovým 11. zářím 2001.
Jak jsem napsal výše, jde o koláž několika osudů lidí, kteří jsou ve světě války a špionáže profesionálové. Celý příběh se rozbíhá po zavraždění mladého amerického idealisty v bosenském konfliktu. Prokletím jeho vraha, brutálního velitele "řeznických" polovojenských srbských jednotek Zorana Žiliče, je fakt, že tento mladík byl jediným vnukem amerického miliardáře, který se chce pomstít, ať to stojí, co to stojí. Peníze nehrají absolutně žádnou roli, a tak si najme jen ty nejlepší z nejlepších. Čtenář se jejich prostřednictvím dovídá osudy lidí v různých krizových situacích. Dovídáme se o různých možnostech výzvědné činnosti ve světě, o neuvěřitelné odvaze lidí, kteří se rozhodnou bojovat proti zvěrstvům několika jedinců. Zrůd, které jsou v dnešním světě nedotknutelné, a nejen pro své finanční prostředky, ale i pro informace, které by mohly mnoho dalších zničit.
Mstitel je krycí jméno člověka, který má za úkol Žiliče najít, zpacifikovat a dopravit tajně do USA k řádnému soudu. Je to člověk, který si prožil taky jednu z nejhorších nočním můr všech rodičů - smrt vlastního dítěte. Nemá proto žádné slitování, ani nad svým životem.
Frederick Forsyth svoji slávu zakládá na znalosti prostředí , na faktech, které podsouvá čtenáři prostřednictvím svých knih. Nejinak je tomu i v případě této knihy. Jde o mistrovské spojení faktů s fikcí. Čím mne kniha zaujala ještě navíc, je i jakési mravní dilema, které se lidstvo snaží řešit už od nepaměti. Lze akceptovat menší zlo pro větší dobro? A v jeho příběhu je to beztrestnost vražd desítek lidí rukou Žiliče v Bosně výměnou za záchranu možných deseti tisíců lidí, které vyvražďují islámští fanatici. Autor kritizuje stálou neschopnost vzájemné komunikace výzvědných služeb a současnou americkou politiku, která se nesnaží o vyřešení problému, ale o zachování zákonnosti za každou cenu. I za cenu velkých obětí, kterým by se dalo vyhnout přímým dodržováním klasické teze - zločin a trest. Celý příběh nemá podle mne jedinou nelogickou trhlinu. Možná bych až řekl, že s tolika nápady by Forsyth z toho mohl napsat dvě, či tři další knihy. Ale jednu výtku přece jen mám, trochu nevyjasněný je fakt, a bohužel dost prioritní, jak se mladý novinář z Bělehradu dověděl adresu přísně utajovaného pobytu Zorana Žiliče, o němž nic nevěděla ani jedna americká výzvědná služba.
Knihu "Mstitel" nelze než všem čtenářům doporučit. Mistr thrillerů si stále zachovává velmi vysokou laťku literární kvality. Čímž se liší od např. Toma Clancyho, který už jaksi nestačí s dechem.

13.10.2004