70 %

Fry, Stephen - Lhář

Stephen Fry je v českých zemích znám spíše jako herec, než jako spisovatel. Mohli jsme ho vidět třeba v seriálu Černá zmije, ale především v titulní roli životopisného filmu Oscar Wilde, za kterou získal nominaci na Zlatý globus. Výbornou roli měl také ve filmu Gosford park. V Česku mu vyšel román Hroch, Lhář je tedy jeho druhou česky vydanou knihou.

Hlavní postavou knihy je student Adrian Healey. Chronický lhář, který se nezastaví před ničím. Ve svých lžích žije, život v realitě mu nevyhovuje. Občas se s ní musí setkat, když se třeba připravuje u svého profesora nebo když je se svou dívkou. Profesor ho jednou přistihne, že opsal svou práci a Adrian se rozhodne, že všem ukáže. Náhodou objeví v univerzitní knihovně "ztracené" dílo Charlese Dickense Peter Flowerbuck, které se vymyká dosud známým Dickensovým dílům. Jistěže se jedná o podvod, ale splní tím profesorovo přání, aby byl originální. Dokonce tuto knihu se svými přáteli zdramatizují. Adrian je však brzy zapleten do mezinárodního spiknutí a je svědkem vraždy maďarského houslisty v Salzburgu. Jeho život, jak to tak vypadá, se začíná vracet do reality...

Lži, výmysly a fabulace hlavního hrdiny jsou pilířem celé knihy. Celou knihu je třeba ptát se, zda-li jde o lež, nebo ne. A to včetně Adrianovy homosexuality (a nejen jeho). Ale jestli je vylhaná a nebo skutečná, to nikdo neví. Můžete se ptát: proč by měl lhát o své sexualitě? Ale nezapomínejte, že prolhanost je stylem jeho života. Děj knihy se neustále posouvá do minulosti i do budoucnosti. A tak se na začátku každé kapitoly čtenář musí zorientovat, v jakém roce se vlastně nachází a co se ještě nestalo. Některé události jsou Adrianovým vyprávěním a tak opět není jasné, jestli se to skutečně stalo a nebo je to zase nějaká jeho další bouda. Jen trochu nepozornější čtenář pak musí listovat o několik stránek zpět, aby vlastně zjistil, na čem je. Není však zaručeno, že na to přijde. Adrian Healey je velmi excentrická osoba a tak mnohé čtenáře může popisování některých jeho příhod odradit od čtení. Do děje se průběžně vkrádá další dějová linie, jejíž význam je po celou dobu tajen a odkryje se nám až na samém závěru knihy, kdy se spojí se vším ostatním. Když už si ale myslíme, že jsme vše pochopili, autor nás překvapí znovu. A v poslední kapitole možná zjistíme, že všechno má jiný smysl, než jsme chápali dosud. Mě samotného tato hra se čtenářem docela bavila. Problém je v tom, že to, že si autor se čtenářem hraje, se pozná až na konci knihy. Slabší jedinci tak mohou knihu v polovině odložit jako blbost, což by byla škoda. Naštěstí, Stephen Fry píše velmi srozumitelným a čtivým stylem, takže nedělá problém se krkolomnými zákrutami příběhu probojovat.

Lhář je, přes spletitost děje, docela odpočinkové čtení. Málo si z této knihy vezmete, ale bude vás docela dobře bavit.

25.07.2005