100 %

Fulghum, Robert - Třetí přání

Nemyslím si, že knihy jsou zboží jako každé jiné, a že na knihu může být reklama podobného ražení jako třeba na prací prášek. Ale plakáty a poutače, kterými v poslední době na své nové knihy upozorňuje nakladatelství Argo, mi přijdou citlivě zpracované a rozhodně ne nevhodné. Tak jsem se také dozvěděla o nově připravovaném románu Roberta Fulghuma ...

Nemyslím si, že knihy jsou zboží jako každé jiné, a že na knihu může být reklama podobného ražení jako třeba na prací prášek. Ale plakáty a poutače, kterými v poslední době na své nové knihy upozorňuje nakladatelství Argo, mi přijdou citlivě zpracované a rozhodně ne nevhodné. Tak jsem se také dozvěděla o nově připravovaném románu Roberta Fulghuma - Třetí přání. Přečetla jsem všechny útlé knížečky ze série "Všechno, co potřebuju vědět, jsem se naučil v mateřské školce", doslova jsem je zhltla. Fulghumův styl psaní se mi tak zalíbil, že o koupi Třetího přání bylo hned rozhodnuto.

Kniha sice nepatří k nejlevnějším, ale vzhledem k jejímu zpracování rozhodně není předražená. Zaplacené ceny rozhodně nebudete litovat, zvlášť když si připomenete, že někteří knihkupci si klidně řeknou stejnou cenu za cizojazyčný paperback. Třetí přání totiž není jen tak obyčejný román, je krásně ilustrovaný, doplněný veršovánkami a dokonce notovými záznamy. Pro hudební analfabety, jako jsem já - notám nerozumím ani zbla - by mohlo být součástí také CD nebo alespoň odkaz na Internetovou nahrávku, abychom se necítili ochuzení nebo snad dokonce méněcenní. Budu muset požádat některého svého hudebně vzdělaného známého, aby mi těch pár řádků alespoň zabroukal.

Ani co se týče postav, není román tuctový. Hlavní hrdiny tu máme hned tři. Tajemná cestovatelka Alice je žena mnoha jmen, zvláštních zvyků a nezvyklých bílých vlasů. Lékař Max-Pol se útěkem od své profese a také ze své země snaží vyrovnat se životní tragédií. Do třetice Alex je duchem mladý, jinak důstojný starší pán, který se chce vypořádat se svou minulostí, svými krétskými kořeny, aniž přitom zapomíná žít naplno a užívat všech dnů, které má ještě před sebou. Každý z hrdinů se ocitl na vlastní životní křižovatce a osudy všech tří se do sebe vzájemně propletou. Fulghum své postavy mistrně vykresluje, líbí se mi, že během celého příběhu je čtenář postupně odhaluje. Vzhledem k tomu, že poslední kapitolou příběh nekončí, předpokládám, že i poznávání bude pokračovat v další knize. A na to se těším. Poslední kapitoly totiž nabízí jednu zajímavou možnost, kterou tu teď samozřejmě nebudu prozrazovat.

Děj je založen na zajímavé myšlence "svědectví". Z lidských potřeb sociálního kontaktu je jedna vydělena - potřeba mít člověka, který bude němým svědkem našeho jednání a našich zážitků, nebude nás odsuzovat za naše chyby, ale ani chválit za úspěchy. Prostě jen bude u toho a třeba jen zprostředkovaně.

Kromě poznávání hlavních postav nabízí autor čtenáři také možnost ponořit se do objevování cizích krajů, jejich obyvatel a způsobu života. Příběh nás zavádí nejdříve na Krétu, kde se seznámíme s mentalitou tohoto středomořského národa. Další v pořadí nám je předkládáno francouzské Giverny, kde se ještě dnes nachází nádherné zahrady, ve kterých vznikla světoznámá díla impresionisty Clauda Moneta. V poslední části se dostaneme do Anglie, kde se za plavby po Oxfordských kanálech dozvíme nejednu zajímavost.

Celý román je napsán velmi citlivě, jak to Fulghum dovede. Ti, kdo jeho knihy znáte a ještě jste se snad ke Třetímu přání nedostali, neprodleně si jej pořiďte, protože je to zcela jistě kniha, která Vám v knihovně nesmí chybět. Všem ostatním, kteří pana Fulghuma ještě neznají a mají rádi netradiční příběhy, seznámení vřele doporučuji. Třetí přání je kniha, která Vás doslova pohladí po duši.

23.01.2005
alza