60 %

Fülle, Sanča - Strážce noci

"To, že se nestřílí, smrt jenom znamená pro anděla." Ale ono se, Karle, střílí, takže mrtvý není anděl ani ďábel, jeden tyje z trpících, druhý z utrpení. Evropou a potažmo světem dneška se prohnala série válek a s nimi spojeného úpadku. Společenská úroveň odpovídá tak zhruba ranému středověku, technologická je vyšší díky zachovaným artefaktům. Jedinou systémovou silou je církev, je vládou, zdravotní službou, sociální sítí i policií.

Rytíři na silných motorkách křižují rozbahněné cesty Východního pohraničí od Zakopaného po Rožnov. Dcery Světlonošovy zatím ve městech pečují o nemocné a chudé. Plodnost zbylé populace je nevalná. Dítě je dobrým zbožím, ale ničím víc. Slušně zavedení touží po děťátku, které mít nemohou, zatímco slumy jsou plné plodných dívenek, které tatínkovi vyrobí ekvivalent mnoha lahví samohonky. A co si doma uděláte, o to se s nikým dělit nemusíte.

Takto se čtenář seznámí s Lízou. Kdo ví, jestli Fülle jenom viděla Takové normální zabijáky a film o country zpěvačce, jak ji otec strašil sovami, nebo vidí do problematiky zneužívání dětí detailněji. Každopádně je přesvědčivá, až moc. Líza s mladším bratrem Elvim dokážou z domu utéct, ale rodiče nejsou jedinou hrozbou světa. Naštěstí je tu Adrián, boží jezdec na čopru.

Vysvobození, potrat, zabezpečení, zkultivování a sestra Světlonošova prochází ulicemi a hubí zlo obchodu s bílým masem. Ovšem, i po katastrofě světové hrabou každé hrabě k sobě, a tak sestra Světlonošova Líza pátrá po bratru z Řádu. Pro další vývoj příběhu je podstatné, že je to Adrián Varga. Tobogán událostí na sebe nenechá dlouho čekat. Zrada, zběhnutí, idyla, zběhnutí, poslání, vyšší zájmy a interference posledních dvou jmenovaných. Depka, nekonečná intelektuální deprese, orgie bezvýchodnosti. Nadto další zneužívané dítě a hlavní hrdinka, která se obětuje systému, aby udělala, co je správné.

Ne, úplně všichni nejsou nejhorší, někteří jsou jenom průměrně špatní, tak aby mohli udržet svou pozici. Stačí to, aby se příběh rozvíjel do netušených výšin a směrů. Moc optimismu v této legendě o perle nečekejte, naděje září, ale hodně daleko. Jak říká mírně upravené přísloví: Po přečtení jako po výprasku. Rozhodně nedejte na akční úryvky na obálce, pekla je mnohem více v rovině psychologické.

Nicméně, zajímavých postřehů a konceptů je přehršel. Autorka si povšimla, že až se Arabové rozhodnou, tak Evropa pojede do pekel jako po másle, ale také si všimla, že až se jim podaří Evropany zdegenerovat na zvěř, tak že zase pojedou oni a ještě rychleji. Ponor do časů anarchie je něčím mezi Chvalozpěvem na Leibowitze a atmosférou měst v raných povídkách o Zaklínači. Popis pouti ve městě s jejími stánky a upadlým duchovnem jako bych už někde četl - v Sokolu-Tůmovi o Frýdku konce 19. století, čímž nechci říct, že by autorka opisovala, ale že popisovaná realita nám nemusí být "příliš" vzdálená. Místopisná poznámka mi připomíná, že jsem vůbec nezaregistroval, že by se děj odehrával na Slovensku.

Kdo mě však opravdu překvapil byli Tibeťani, ne že by lezli ve žlutých mundúrech z děr v zemi, ale šíří se i tak poslední velké město Tibetu je Kyjev. Tibeťani jsou zlí kolonizátoři, kteří dobývají svět laciných zbožím, kryptokratickým vlivem a liberálním kapitalismem, tedy penězi.

Bohužel, už jsem si vyžral patetické kecy o návratu sedmdesátých v recenzi na Brutální byznys, ale ve Strážci noci to vidím jakbysmet: Přichází vystřízlivění z revolučních let. Pomyje řídnou a čuníci v korytech se koušou více nežli dříve a učí podčuníky zapomenout, jak se do koryt dostali, aby to některý z nich neudělal stejně. Velkolepý návrat nutnosti dožít v aktuální nebo horší společenské vrstvě. Zpustly revoluční cesty a ustaly zásadní změny. Vření se skončilo, zapomeňte. Zbývá nám jen doufat, že se nestaneme přízračnými duševními troskami jako osmašedesátníci a přetrpíme dobu dramat doufajíce, že všechno bude barevnější, než kdysi bývalo, a že se vrátí časy lepší a snad na trvalo (džínovina může klidně zůstat). Heslo dneška je: Hřebík, který vyčnívá, musí být zatlučen.

Pokud jsem dobře pochopil poučení o autorce v závěru knihy anebo někde jinde, trefil jsem se hřebíčkem do správné hlavičky, když jsem předchozí odstavec uzavřel čínským příslovím. Kniha má asi opravdu být varováním před čínským myšlením a vedením společnosti. Jenom Číňani se zde jmenují Tibeťani, ale to je tak jediná úlitba neměnným zásadám fungování rozlehlých společností. Ti, kteří chtějí zůstat nevinnými zůstanou slabými.

Netriviálně Sanča Fülle rozpracovala teologické zhodnocení katastrofálního úpadku. Křesťanskou postavou ekvivalentní Kristu se stal Světlonoš, jakožto bůh bezpodmínečně dobrý. (Lucifere!) Již žádné utrpení, po smrti jen odměna a v kostelech září červené světlo Kristovo a bíle Světlonošovo. Vrátíme-li se zpátky k proradnosti nových Tibeťanů, ti plánují pro změnu sloučení křesťanství s buddhismem, s Kristem - avátarem Budhy, což už hlásal leckdo.

Vydal Triton v roce 2007. Skupině Visací zámek děkuji, že jsem měl komu ukrást kus textu. Vyšlo v Interkomu.