70 %

Gamow, George; Stannard, Russell - Pan Tompkins stále v říši divů

Překvapivě je to již 67 let, co George Gamow poprvé vyslal nevýrazného bankovního úředníka Cyrila George Henryho Tompkinse, podobně jako předtím C. Lewis Alenku, do říše divů. Gamowova říše divů je sice prosta králíků a karet, ale za to v ní byly zveličeny základní fyzikální konstanty, ostatně tvořící iniciále křestních jmen pana Tompkinse. A protože říše fyzikálních divů se stále mění, dobrodružství pana Tompkinse stále přibývá. Poslední autorské přírůstky přidal v roce 1965 sám Gamow a nově je doplnil a přepracoval Russell Stannard.

Neúnavný popularizátor vědy, uprchlík ze země kde včera znamenalo zítra, napsal mnoho populárně-vědeckých knih (jedna o geologii vyšla česky v roce 1946), historky bankovního úředníčka ve světě relativity a kvantové džungli se však staly nejznámějšími a nejpopulárnějšími. Do češtiny byly poprvé přeloženy v roce 1986 - to bylo ono Gamowem doplněné vydání z roku 1965. Nyní je do češtiny přeložen i Stannardům remake z roku 1999.

Nejprve krátce pro ty, kteří neznají nepřepracovanou verzi. Gamow vytvořil hyperrealistický svět, ve kterém se vám hodinky zpozdí, i když jedete na kole z pošty na nádraží a domy po okrajích ulice se začínají smršťovat v důsledku relativistické kontrakce délek. Po objasnění teorie relativity se pan Tompkins vydá do baru s kvantovým kulečníkem - koule jsou z klů kvantového slona - nepřekvapí proto, že další expedice bude do kvantové džungle. Exotiky není nikdy dost a tak se pan Tompkins stane na chvíli i elektronem. Jindy se zase sejde s řezbářem, který elektrony vyrábí, z kvantového dubu.

Věrným průvodcem je mu profesor a především jeho dcera Maud, která je průvodkyní natolik věrnou, že se dokonce stane páně Tompkinsovu manželkou. Ono je to vlastně tak, pan Tompkins se doma nudí i začne docházet na kurz populárních přednášek o fyzice. Přednáší profesor, jehož přezdívkou na skutečné universitě by patrně bylo uspavač hadů. Vlastně, Tompkins usíná i při jiných příležitostech - jungovsky orientovaný psycholog by řekl, že se brání vědomé integraci probírané látky. Text je surrealistickou kombinací přednášek, dílem prospaných, zběsilých snů i reálného života pana Tompkinse - jeho cesty na dovolenou, osobního seznámení s profesorem, Maud i jejich následného společného života.

Naprosto nedostižné je Gamowovo ztvárnění zásadní termodynamické figurky - Maxwellova démona. Snícím je tentokrát Maud, uspavačem tradičně její otec - profesor:
Sluha byl vysoký a hubený, měl olivově zbarvenou pleť, dlouhý nos a nazelenalé oči, které se podivně, intenzivně leskly. Sledovala ho, jak utírá nádobí, které bylo čerstvě umyté. Pak ji upoutaly dva symetricky položené hrbolky napůl ukryté v černých vlasech nad jeho čelem. Ten muž vypadal překvapivě podobný Mefistotelovi. "Kdy vás vlastně manžel najal?" zeptala se, jen aby něco řekla. "Vůbec mě nenajal," řekl neznámý a úhledně složil utěrku. "Vlastně jsem přišel sám od sebe. Strašně mě baví uklízet a dělat pořádek. Já nepořádek prostě nesnáším."
A co teprve, když ukáže co umí: Maxwellův Démon pak vyzbrojen nástrojem podobným tenisové raketě skočil do whiskového moře. Maud ho sledovala jak plave a rozdává rány molekulám kolem. Zpočátku vůbec nechápala, jestli má jeho chování nějakou logiku, ale pak jí jeho záměr začal být jasný: Démon odděloval rychlé pomalé molekuly a posílal je na opačné strany. Polovina povrchu kapaliny teď byla pokryta pomalými molekulami, kdežto molekuly ve druhé půlce se pohybovaly, čím dál divočeji.
A výsledek? "Dobrotivý bože!" vykřikl profesor a užasle hleděl na sklenici whisky. "Ono se to vaří!"

Tento základní rámec Stannard pochopitelně nikterak nenarušil, nicméně dle vlastních slov "popadl býka za rohy" a důkladně knihu upravil a doplnil, neboť fyzika se od roku 1965 přeci jen pozměnila. Doplněna je kapitola o kosmologii, černých dírách a tepelné smrti vesmíru - poučovatelem je tentokrát Maud; Tompkins má na výklad čas asi tak 3 minuty. Zcela nově se také zúčastní výletu k urychlovači v CERNu a ve snové rovině se stane milým Watsonem pátrajícím po částici ?- i elektronem, který je při její výrobě zaživa urychlen. Navíc se znova zjeví řezbář, který už nevyřezává nukleony, ale kvarky. Samozřejmým doplňkem je patřičná přednáška o kvantové chromodynamice a spontánních narušeních symetrie.

Kromě doplnění nových kapitol, bylo nutné některé kapitoly z faktografických důvodů nutno přepracovat. Třeba "Kosmická opera", líčící souboj teorie velkého třesku s teorií stacionárního vesmíru, se už neodehrává v Covent Garden, ale na univerzitě, jakožto obnovené představení ku příležitosti padesátiletého výročí navržení druhé jmenované. Vystupuje v ní i sám Gamow - vynálezce termínu "velký třesk" (já vím, druhý adept je Fred Hoyle). Rovněž jako elektron toho zažije pan Tompkins mnohem více, stane se vodivostním elektronem a znalcům prozradím, že bude ušetřen kruté zkušenosti anihilace. Faktická pročištění údajně postihla všechny kapitoly.

Kromě toho se Stannard rozhodl vylepšit i sociální rámec (tvrdí, že ve shodě s Gamowovými dědici). Maud už proto nečte Vogue, netouží po kožichu, ale naopak je umělkyní zběhlou ze studií fyziky. Trošku skřípající mi přišel politicky korektní newspeak ve kvantové džungli. Místo kvantového tygra výpravu přepadne kvantový komár a difraktované gazely uloví kvantoví lvi, protože džungle už je savanou a kvantové pygmeje křepčící v rytmu zvonce kvantového šamana už by doba asi neunesla. Tento šrámek však naleznou jen znalci a u těch se takříkajíc očekává, že budou srovnávat. Prvočtenář, ušetřený alternativních čtení, se bude pouze výborně bavit a snad i poučovat, pamětník si nadto i zavzpomíná. Ačkoliv připouštím, že zejména ten druhý případ bude podstatnějším zdrojem čtenářů.

Vydala Aurora v roce 2001. Tato recenze je recyklantem z Neviditelného psa, kde vyšla v roce 2002 v sekci Věda-Universum.