80 %

Gladwell, Malcolm - Bod zlomu

Bod zlomu je až překvapivě zábavná a pestrá kniha o malých příčinách s velkými následky. O tom, jak se rodí módní vlny, jak přicházejí a odcházejí vlny zločinnosti a jak udržet pozornost malých dětí. Zvláště posledně uvedené dává tušit, že velká část knihy se točí kolem reklamy a obchodu vůbec. Autor se snažil ukázat, že myšlenky, informace, způsoby chování a konečně i výrobky (prostřednictvím naší touhy po nich), se šíří stejně jako viry, mají svou nakažlivost, ohniska ze kterých se šíří i body zlomu, ve kterých se začínají šířit epidemicky.

Malcolm Gladwell, dle mého, spojil nespojité nádoby samovzdělávacích a manažerských příruček a populárně-naučných, (v zásadě) přírodovědných knih. Ačkoliv i do populární literatury se již dostalo téma sítí ve společnosti a v psychologii tvoří celý jeden obor, Gladwell, bezpochyby zocelen prací v novinách, sestavil přehled dostatečně stručný, ale přesto ne plytký.

Samozřejmě dojde na Milgramovy sítě malého světa a Granoveterovy shluky slabých vazeb, kromě nich však také na Wundermana, muže, který v 70. letech vymyslel dárkový kupónek, čímž předvedl nutnost interaktivity v reklamě. Zároveň se svou malou firmou porazil dobový reklamní gigant. Kromě velkých příběhů z dějin obchodu lze mezi řádky vyčíst zajímavé informace o fungování reklamy. Jsou-li ve 2,5 minutovém reklamním bloku čtyři reklamy nad 15 s, je jejich účinek prakticky nulový. Pro lidi z marketingu asi nic nového, ale ostatní to nejspíše zaujme.

Velkým a překvapivým blokem jsou americké televizní programy pro děti, především Sezamová ulice, původně vytvořená jako program mající za cíl podporu gramotnosti u dětí. Jestliže se vám podaří udržet pozornost dětí, podaří se vám je vzdělávat. Tvůrci se rozhodli nevěřit "těm-kteří-vědí-co-je-pro-děti-nejlepší", ale sami experimentovali. Zjistili, že s hračkou se dívá jen 47% dětí, zatímco bez ní 87%. Neotřelým výsledkem pak bylo, že obě skupiny si z děje pamatují totéž. Děti se dívají, když dění na obrazovce chápou, a nedívají se, když je mate. Spolu se seriálem Blue´s Clue dává kapitola vcelku netradiční vhled do chování předškolních dětí, velice odlišný od obvyklých rozumů odborníků na vzdělání.

V další kapitole se autor (patrně vlivem zanedbané výchovy) přesune ke kriminalitě. V náhledu je krásný příklad utrženého ucha (od džbánu) - případ Bernieho Goetze na pozadí amerického usilovného zavírání očí nad kriminalitou a pouličním násilím v 80. letech. Zločinnost je nevyhnutelným důsledkem nepořádku, tvrdili ve své teorii rozbitých oken J.Q. Willson a G. Kelling. Aplikací jimi navržených postupů se proslavil třeba newyorkský starosta Giuliani. O chování uvězněných se čtenář něco doví ze Zimbardova vězeňského experimentu, což je nepříjemné čtení, které má patrně mnohem obecnější platnost. Nekalé praktiky člověka pak uzavírá téma podvádění. Činíme tak velice selektivně a Gladwell vysvětlí, proč lidé obvykle činí základní atribuční chybu - zpravidla od přírody nejsme fundamentalisty, kteří hledají, kdo nesmí pít alkohol, ale naopak těmi, kdo chtějí vědět, jak striktní je vyžadování té které regule. Ostatně o tom se píše i v nové učebnici Evoluční psychologie člověka.

Podvádění či spíše ignorování zásad v závislosti na prostředí ukazuje experiment provedený na mladých teolozích. Zatímco z těch, kteří měli dost času na přinesení referátu o milosrdném Samaritánovi, pomohlo zbitému muži 67%, ze spěchajících to bylo jen 10%. Jiným příkladem věroučné inspirace je Wesleyho metodismus - důkaz, že usilovná a rozsáhlá činnost může také podpořit šířené myšlenky a že tedy jistým způsobem platí i osvědčené metody a ne jen zázračné vlny nejasného původu typu obliby "venkovských" bot Hush Puppies.

Další téma je magické sociální číslo 150 - průměrný počet "dobrých" známých. Firma Gore (výrobce Gore-texu) své továrny po překročení této magické hranice rozdělí. Daří se jí tak držet étos (a úspěšnost) mladé, dravé, začínající firmy. Zde nezaškodí připomenout, že cosi podobného, avšak o přizpůsobivosti a úspěšnosti biologické, tvrdil Flegr v Zamrzlé evoluci.

Kniha se zabývá i opačnou cestou, jak se úspěšná a trendy firma zahrabe - na příkladu výrobce potřeb pro skejťáky Airwalk, kteří neudrželi pod kontrolou chuť na dolar a zrušili drahé malosérie pro specializované skejťácké obchody, čímž přestali být zajímaví pro průkopníky, po jejichž vkusu šilhá dav. Ostatně o chutích bude i pokračování: Devatenáctileté bílé kuřačky měly v USA sex v 55% případů, zatímco nekuřačky v 15%. Nepřekvapí, že od roku 1988 do 2000 stoupl počet kouřících teenagerů o 73%. Kouření nikdy nebylo cool. Kuřáci jsou cool. Svérázné zmínky o kokainu ponechám laskavému čtenáři.

Vytknout bych knize mohl jen Tierru del Fuego, Ohňovou Zemi můžeme klidně uvádět v češtině, zvláště když se hovoří o kmeni Ona, jehož posledního zástupce studoval Václav Šolc. A v kaguárovi jsem hledal pumu také dosti zdlouhavě.

Celkově se dá říci, že tato kniha o epidemiích ve smyslu medicínském i marketingovém směšuje memy a geny, či spíše faktory nehmotné - "duchovní" podstaty, typu drbů, s realitami typu vírů a bacilů, což je krásný příklad sounáležitosti přírody a společnosti - druhdy slavný spor příroda kontra výchova. Jelikož je jedno, jestli umřeme na AIDS nebo nás rozstřílí gangsta na rohu, protože "to" tvrdí chlapi dělají.

Vydal Dokořán v roce 2006, nyní vychází třetí dotisk.