80 %

Gladwell, Malcolm - Mžik

Mžik je druhá kniha osvědčeného Malcolma Gladwella, autora úspěšného Bodu zlomu. Ve zkratce se dá říci, že je to kniha o prvých dvou sekundách pohledu, během kterých ten, který ví, rozezná to, co ti, kteří nevědí, budou studovat přes rok a stejně se spletou. Větou méně spletitou, Mžik je o bleskovém expertním rozhodování, o složitosti vzniku znaleckého vhledu a, pozor, také o jeho nepříjemných následcích v předsudcích.

Již po pár stránkách překvapí dějovost a čtivost Gladwellova textu. Je vidět cvik získaný v novinách a časopisech. Nahlédnete-li do ukázky popisující štábní cvičení před útokem na Irák, pochopíte. To je pravý thriller poznání! Tedy kromě krásného příkladu vstupu do téže řeky; podobného přelhávání štábního cvičení se dopustili před útokem na Pearl Harbor Japonci.

Autorovými slovy je úkolem Mžiku přesvědčit vás o jednom prostém faktu: Rozhodnutí učiněná velmi rychle mohou být naprosto stejně dobrá jako rozhodnutí učiněná opatrně a rozvážně. ... Schopnost vědět v prvních dvou sekundách není žádný dar, kterým by bylo obdařeno jen pár šťastlivců. Je to schopnost, kterou v sobě můžeme vypěstovat všichni. Rychlá rozhodnutí jsou dokumentována na záznamech mimiky v rozhovorech manželů, riziku žaloby na lékaře (velice málo souvisí s počtem lékařových chyb), či na hodnoceních účastníků rychloseznamovacích večírků. Připravte se na to, že svá rozhodnutí často jen vydáváme za vědomá, ale obyčejně k nim dospíváme předsudkem nebo nápovědou okolností.

To již se kniha začíná stáčet i neblahým následkům bleskových úsudků, na příkladu Warrena Hardinga, 29. prezidenta USA, který výborně působil na lidi, hlavně na ženy, ale jako politik patřil přinejlepším do dolní části spektra. Poněkud aktuálnější jsou implicitní (zažité) asociace. Šokem byly i pro samotného autora: Znamená to, že jsem rasista, černoch, který nenávidí sám sebe? Nevypadá to, ale upozorňuje na fakt, že o svých pozitivních asociacích k dominantní skupině se nerozhodujeme, ale vyžaduje je od nás společnost.

Kupříkladu prodavačům se ale rozhodně nevyplatí. Marketingová témata čtenáře provedou colovými válkami osmdesátých let. Jak jsem upomínal u Bodu zlomu, marketingový styl i náplň Gladwellových knih je nezanedbatelný. Je problém testovat revoluční výrobky. Lidé řeknou, že se jim to nelíbí, čímž myslí, že je to nové a nejsou na to zvyklí. Od Cheskina a propagace margarínu se Gladwell dostane opět až k výrazům obličejů. Ve více knihách se lze dočíst, že emoční výraz odečteme snadno i z tváře příslušníka jiné rasy nebo kultury. Gladwell však uvádí hotové divy, které dokázal Silvan Tomkins. Jeho žák Ekman tvrdil, že Clinton dělal obličeje typu: Jsem rošťák, chyťte mě při činu a mějte mě za to rádi. A opravdu, prvá část se mu povedla.

Zde je dobré poznamenat i pro ty, kteří si knihu nekoupí, že náš aktuální škleb ovlivňuje naše emoční naladění a dokonce i fyzický stav. To je možné vysvětlení "zkratkovitého chování" - policie zastřelí uprchlíka nebo neozbrojeného přistěhovalce. Autor toto chování označuje za chvilkový autismus - ve stresu (když náš tep vzroste přes asi 170) není čas na smysly, je třeba připustit stereotyp.

Stereotyp však úřaduje i v situacích, kdy je času dost. Sotva se zavedly předehrávky za plentou, objevily se v USA profesionální hudebnice: Někteří lidé vypadají na pohled lépe, než ve skutečnosti znějí, protože působí sebejistě a mají dobrý postoj. Zatímco celá kniha je oslavou bleskových, dvousekundových soudů, poslední dvě kapitoly ukazují, kam může první pohled (s-)vést. Rozhodně k předsudkům a stereotypům. Proto je také máme.

Mžik představuje ucelené a uzavřené pojednání o tématu expertních soudů podpořené zjištěními z roztodivných oborů lidské činnosti. Gladwell sám pak prvotřídního spisovatele naučné literatury. Zvláště upozorňuji na autorův blog a bohaté stránky ke knihám s uveřejněnými poznámkami, což hloubající čtenáři jistě přivítají.

Vydal Dokořán v roce 2007.