50 %

Glotz, Peter - Vyhnání

Vyhnání je kniha o vztahu Čechů a Němců, kniha sepsaná Němcem (autorova slova), profesionálním vrcholovým politikem německé sociální demokracie, který se dlouhá desetiletí specializoval na Čechy z pověření Willyho Brandta. Ke vztahu Čechů a Němců přináší dost málo, vlastně jen letitý názor Němců na Čechy, jen díky autorově politické praxi úderný zároveň však pozorný k možnosti příliš nevhodně si zavdat.

Postmoderní názor, že dějiny jsou historka, kterou každým dalším vypravováním přetváříme je v tomto díle splněn měrou vskutku vrchovatou. Jestliže Glozt již v úvodu píše, že chtěl napsat německý pohled na věc, pak nezbývá než zatleskat. Vskutku se povedlo, jeden metr by v knize nalezl leda tak člověk, který čte o střední Evropě poprvé v životě.

Rakousko-Uhersko je v něm ráj na zemi, předobraz společného soužití v Evropské Unii. Osobně si myslím, že Poláci by byli celkem naštvaní, kdyby potřebovali na jednoho poslance třikrát kolik hlasů než Němci.

Všude, kde se píše o odsunu Němců a srovnává se s dalšími příklady národnostní nesnášenlivosti je vždy opomenuta německá genocida Židů i dalších národů. Dojemné je autorovo zastávání se Židů, proti českým nacionalistům. Chápe je jako Němce, vždyť ještě v roce 1863 navštěvovalo německé školy 97% židovských žáků. Děkujeme za poučení, vzhledem k tomu, že rakouská, něměckojazyčná vláda zakázala Židům jiné školství než německé je opravdu s podivem, že všichni chodili do německých škol. Na tématu Židů si Glotz troufal více, patrně netušil, že vyjde kniha Češi, Němci, Židé a jeho nestoudné lži mu půjde otlouct o hlavu i bez obcházení archívů.

Jen flotila létajících talířů chybí v hodnocení Edvarda Beneše, protože jinak je to tvůrce téměř celé zahraniční politiky SSSR. Představte si, že Maďarko poradil Sovětům dobýt on! Jinak by ho byli minuli a museli by to dobývat Britové.

Atentát na Heydricha byl chybou. To nepochybně, třeba Německo, Polsko a Maďarsko připravil o veškerý Mnichovský zisk. Ostatně s ohledem na neochotu uznat neplatnost Mnichovského diktátu, lze snadno zpochybnit i Glotzovy ódy na Jaksche, představitele německých sociálních demokratů v ČSR. To už to potom není takový ideální demokrat a rovnostář, hodný srovnání s Benešem. Proč se ani SPD nepostavila k Mnichovskému diktátu čelem a nezrušila jej, je sice z geopolitického hlediska jasné (jak to zpívali v+W: "Jednou jsi dole, jednou nahoře"), k věrohodnosti autorovy objektivity to však nepřispívá, považuje-li spravedlnost odsunu za závislou na národnosti odsouvaných.

Autor nikde nezmiňuje, že Rakušany vykopali z Německého spolku Prušáci, naopak velmocenský boj mezi Pruskem a permanentně upadajícím Rakouskem považuje za dílo Čechů bažících po svých malých cílech nebo alespoň Beneše. Dalšímu zesílení pocitu Čechů jako původců všech křivd Němců (tedy vlastně Rakušanů) v Českých zemích přispívá striktní omezenost práce na Čechy bez zasazení do jakýchkoli kontextů evropské historie, či nedej bože, připuštění nějakých ekonomických zdůvodnění.

V objasnění, bod 4, prohlašuje autor vyhnání za genocidu. V bodě 5 uvádí, že holocaust představuje "rozdílný stupeň rozvinutí vražedného násilí". Jakého stupně by dosahovala, jen díky porážce Německa neuskutečněná genocida Čechů, se nezmiňuje.

Bilingvnost, tolik opěvovaná, pokud se jednalo o nutnost hovořit na úřadě německy, je okamžitě nahrazena traumatem, pokud má Němec mluvit česky. O co více hezkého nalézá na Heileinovi a Frankovi, o to méně českého toho najde na Palackém, Masarykovi či mladočeských politicích Grégrech. Vlastně se usilovně pokouší dokázat, že to byli "ve skutečnosti" Němci, kteří si špatně vybrali. Zvláště u odsudků míšenců Grégrů jakoby Glotz zapomněl, že je sám po matce Čech. Inu, on přece zvolil dobře. To jako by bylo jedním z autorových leitmotivů - češství jako nezdařená volba, něco jako chápou radikální feministky sexuální orientaci.

Další otázky vzbuzují autorovy názory vzhledem k jeho politické kariéře - knihu prostě nelze chápat jako soukromé vyjádření, ale též jako oficiální posudek SPD na Čechy. Pro což svědčí i poznámky ohledně protiunijního směřování českých politiků. Poté odjel Zeman na návštěvu Izraele a doporučoval Izraelcům další vyhánění Palestinců, patrně po vzoru Benešových dekretů. Jinde jsou ovšem Češi, Irové a Palestinci v jedné řadě národů oslavujících zločince, že byla opomenuta Hitlerova amnestie pro pachatele nacionálního teroru na území ČSR snad nemusím zdůrazňovat. Zanedlouho vstoupí do EU Turecko, kdo ví, proč se znovu oživuje legenda o zlých Češích, kteří ubližují Němcům?

Vyhnání. České země jako poučný příklad. Toho, co bylo, nebo toho, co bude?

Vydala Paseka v roce 2005.