100 %

Goldman, William - Princezna nevěsta

Jméno William Goldman mi nic neříkalo, než jsem si přečetl přebal, a pak zjistil, že ho vlastně mám už roky moooooc rád. Goldman je autor scénářů skvělých filmů jako "Maverick", "Stepfordské paničky", "Příliš vzdálený most", a hlavně oscarového "Misery musí zemřít". Jeho knižní produkce až tak rozsáhlá není, a u nás je asi nejznámější román ...

Jméno William Goldman mi nic neříkalo, než jsem si přečetl přebal, a pak zjistil, že ho vlastně mám už roky moooooc rád. Goldman je autor scénářů skvělých filmů jako "Maverick", "Stepfordské paničky", "Příliš vzdálený most", a hlavně oscarového "Misery musí zemřít". Jeho knižní produkce až tak rozsáhlá není, a u nás je asi nejznámější román "Maratónský běžec", ke kterému napsal i filmový scénář. Tento film s D. Hoffmanem je jedním z nejlepších filmových thrillerů světa, který jasně dokazuje, že není žádný rozdíl mezi nacistickým zločincem a zubařem (teď už tedy víme, proč k zubařům tak neradi chodíme).
S knihou "Princezna nevěsta" jsem měl trochu větší problémy, protože jsem netušil, kdy si Goldman vymýšlí, a kdy mluví pravdu. Už samotný podnázev, který říká, že toto je zkrácený klasický příběh S. Morgensterna o pravé lásce, způsobil, že jsem začal hledat, kdo že to ten S. Morgenstern je. A jak to vypadá, žádný S. Morgerstern nikdy nebyl. Ale takových mystifikací je v knize přehršel. Samotná kniha je rozdělena na dva samostatné příběhy, oba neuvěřitelně čtivě napsané a zajímavé. První je příběh o tom, jak se tato kniha vlastně psala. Po celou dobu si jako čtenář myslíte, že je to prostě jen takový velmi zdařilý úvod k samotnému románu "Princezna nevěsta". Ale pak se do reálií, kterým nemáte důvod nevěřit, začnou míchat fakta, která popírají sama sebe. Např. Goldman uvádí, že tento "klasický" příběh o lásce mu předčítal během těžké nemoci jeho otec, který nakonec jako neúspěšný holič umřel na svém holičském křesle. A přitom na přebalu píšou, že už patnáctiletému Goldmanovi otec tragicky umřel coby neúspěšný podnikatel v zásilkové službě. Objevují se tam jména, která jsou reálná, ale vy už víte, že Goldmanovi nelze stoprocentně věřit. V ději se objevuje i Stephen King, opravdová postava spojená s opravdovými příběhy, ale že by napsal něco společného s "Princeznou nevěstou" na popud lidí z království Florin, sousedící s královstvím Gulden, ležícím někde na severu Evropy, to fakt ne.
Samotný příběh "Princezna nevěsta" je žánrově nejednoznačně zařaditelný. Je to pohádka, nebo fantasy? Či prostě dobrodružný příběh? K pohádce to má dost daleko, snad jen že jde o princeznu, i když neoficiální, a milého, který žádným princem není. S fantasy to má společného zase to, že je tam magie, kterou reprezentují kouzelníci - lékaři. Prostě je to od všeho něco, ale konečný výsledek je naprosto úchvatný. Je to jakási reálná podoba pohádky, protože jak se říká v knize: "Život není fér. Říkáme dětem, že je, ale děláme tím hroznou věc. Nejenže to je lež, je to krutá lež. Život není spravedlivý, nikdy nebyl a nikdy nebude:" Na této filozofii Goldman napsal celou knihu. Na světě není nic radostného, za všechno se musí platit a sem tam musí někdo bez lítostni zabít. Jak říká Vizzini: "Bůh to dělá v jednom kuse, a když se tím netrápí On, nedopusť, aby to dělalo těžkou hlavu tobě!" Vytvořil se tak příběh lásky, která se ale nikdy romanticky nenaplní. Vždy se v další kapitole objeví něco, čeho se zhrozíte.
Příběh nás zavede do království Florin, kde se k vládě chystá nový vládce - milovník bolesti a smrti princ Humperdinck, který si za ženu vezme nejkrásnější ženu světa - Berušku, chudou dceru chudého statkáře. Jejich vztah je založený čistě na obchodě. On lásku nepotřebuje, ona už lásku odvrhla, protože se už jednou strašně zklamala. Milovala jejich pacholka Westleyho, který ale odjel za moře od Ameriky vydělat na jejich budoucnost, ale pak se dozvěděla, že jeho loď byla potopena Strašlivým Pirátem Robertsem. Tak už lásku nechce. Ale osud si to naplánoval úplně jinak. Ale od toho tu je jedinečná autorova fantazie.
Do děje vstupují další úžasné postavy jako španělský šermíř Inigo, toužící po pomstě za svého otce, turecký silák Fizzik, velký jako hora a s inteligencí dítěte, génius zla sicilián Vizzini aj. Děj není jednolitou řekou vyprávění, stále odskakujete od jednoho životního osudu hrdinů k druhému. Tím je daný i fakt, že vlastně není zde jeden hlavní hrdina, ale každá postava je důležitá sama o sobě. Všechny hrají v knize neoddiskutovatelnou roli. Vynikající je i jejich charakteristika, se kterými si autor opravdu vyhrál. Jak nám to v úvodní části píše sám Goldman, je těžké si vybrat, která je vám nejmilejší, protože každá je úžasná, každá má něco velmi specifického, bez čehož by se kniha neobešla.
Příběh se čte sám, je to přesně ten typ knihy, který vás polapí a nepustí. Příběh, který vás táhne dopředu, dialogy, ze kterých srší emoce a síla, prostě kniha, na kterou jen tak nezapomenete. Ohlasy ve světě jsou více než kladné. A jak to zatím vypadá u nás, vkus českého čtenáře se od zbytku světa moc neliší. Proto maximální hodnocení je na místě.

18.04.2005