75 %

Grant, Rob - Červený trpaslík 4. - Pozpátku

Tak jsme se konečně dočkali. Poslední díl Červeného trpaslíka, tak jak ho známe z televizních obrazovek. Tentokrát z pera druhé poloviny autorského týmu (vzhledem k předcházejícímu dílu), Roba Granta. Příběh je akčnější a možná o něco promyšlenější než tři minulé, bohužel ale musím konstatovat, že je to tak trochu na úkor humoru.

Děj "Pozpátku" je postaven hlavně na třech, mimochodem zcela nesouvisejících, epizodách oblíbeného seriálu. V knižní sérii pak navazuje na román Lepší než život, který ještě Grant a Naylor stvořili spolu. Jak už název naznačuje, velká část dění se odehrává na planetě Zemi, kde čas plyne opačným směrem, a tedy například jednoduché úkony základní hygieny se zde stávají pěkně nechutnou záležitostí. Kryton s Rimmerem a Kocourem sem dopravili Listera, který po nehodě zestárl a tak nějak, řekněme si to na rovinu - umřel. "Zpátečnická Země" je pak pro posádku jedinou nadějí, jak se s nepostradatelným členem znovu setkat. Bude to ovšem nějakou tu dobu trvat. A všechno také nebude vycházet zrovna podle předpokladů. Zkuste si třeba představit, jaké může být prožít znovu pubertu ... pozpátku.

Po úniku ze zpětné reality se v knize také objeví populární hrdina Eso Rimmer. Samozřejmě zachrání situaci, jak je jeho zvykem, a jeho květnatá oslovení ('ty moje omeletko', 'šlahounku' nebo moje oblíbené 'starý ovocný salátku') jsou zpestřením pro posádku i pro čtenáře. Stejně jako občasné názorové výměny mezi Esem a Arnoldem 'Nozdrami' Rimmerovými. V těchto několika kapitolách se v největší míře objevuje stejná ironie a sarkasmus, který příznivci Červeného trpaslíka tak důvěrně znají.

Poslední části knihy jsou inspirovány příhodou s brutálními, vyšinutými a krutými mechanoidy, jejichž jediným cílem je pomstít se lidstvu. Lister má bohužel tu smůlu, že je v hlubokém vesmíru jeho posledním žijícím zástupcem. Naději na záchranu skýtá pouze možnost, že se šílení mechaniční zabijáci nebudou umět po dobrém dohodnout, kdo bude mít tu čest vykonat dlouho promýšlený akt. Pokud jste fandové, jistě nebudete udivení, když se děj přesune na divoký západ, kde se alkoholismem udolaný šerif Karton za pomoci Bretta Broďáka, Riviery Kida a drsňáka Dana McGrewa snaží poslat do věčných lovišť čtyři jezdce z Apokalypsy. Jak dopadne tato část, nepochybně víte, a jak dopadne celá kniha, to Vám nebudu prozrazovat, ať se taky máte na co těšit.

Po Grantově Kolonii mi Pozpátku přišlo jako slabý odvárek, co se potrhlých vtipů týče, ale na druhou stranu nejde rozhodně o příběh vytvořený umělým poslepováním gagů. Doporučovat čtenářské publikum pro tuto knihu je zřejmě úplně zbytečné. Kdo neví, oč jde, měl by si celou tetralogii přečíst od začátku a fanouškové pravděpodobně nebudou s pořizováním váhat.

06.04.2005
alza