99 %

Grant, Rob - Kolonie

Pokud jste si oblíbili britskou sérii autorů Roba Granta a Douga Naylora "Červený trpaslík", určitě si nenechte ujít novou knihu prvního z autorů - Kolonie (orig. Colony). Sama jsem velkým fandou Trpaslíka a ze začátku jsem k nové knize přistupovala poněkud skepticky, protože jsem zastávala názor, že autoři už prostě mají se svým přídělem komiky ...

Pokud jste si oblíbili britskou sérii autorů Roba Granta a Douga Naylora "Červený trpaslík", určitě si nenechte ujít novou knihu prvního z autorů - Kolonie (orig. Colony). Sama jsem velkým fandou Trpaslíka a ze začátku jsem k nové knize přistupovala poněkud skepticky, protože jsem zastávala názor, že autoři už prostě mají se svým přídělem komiky "vybráno" a po tak skvělém a dlouhodobě zpracovávaném díle už prostě nemohou přijít s ničím novým na podobné úrovni. Ovšem to jsem se mýlila.

Rob Grant se ale úplně neoprostil od původního námětu, ústřední postavou je opět naprosto nezpůsobilý, ovšem čtenárům sympatický vesmírný poutník a kosmická loď Výkvět vůle a její posádka je podobně jako Červený trpaslík posledním lidským útočištěm v hlubokém vesmíru. Dále se už míra shody snižuje: Výkvět vůle byl ze Země vypuštěn, aby během několika generací našel a započal osídlování na nové, pro lidstvo vhodné planetě, a zabránil tím jeho vyhynutí. Posádku lodi původně tvoří jakýsi výkvět osobností, které jsou spolu s přesným plánem sexuálních spojení a svými genetickými předpoklady předurčeny k založení nové dokonalé společnosti. Něco se však v průběhu století zvrtlo a posádku nyní tvoří zlomek původního počtu a jejich průměrné IQ se pohybuje na podobné úrovni jako u standardního typu zhasnuté žárovky. Mise poutníků se začíná hroutit, stejně jako jejich vesmírný koráb. A to je chvíle pro nástup hlavního hrdiny. Účetní Eddie se dostal na loď jen na základě své fyzické podoby s vybraným členem posádky a jeho mozek byl zavařen jako meruňkový kompot krátce po startu. Jeho znalosti navigace a dalších činností potřebných k úspěšnému řízení kosmické lodě jsou nulové, ovšem etikety na 'kompotech' jsou popletené, a tak ho ta hrstka myslících vesmírných cestovatelů, která je ještě schopna provádět základní úkony týkající se jejich poslání, přivede opět k životu, aby zrovna on byl jejich spasitelem.

Jestli si teď myslíte, že jde o jednu z nejpraštěnějších knih, jakou jste kdy četli, jsou vaše domněnky pravděpodobně zcela správné. Trochu autora podezírám, že v Kolonii použil situace a postavy, které byly jako příliš silná káva vyloučeny i z Trpaslíka. Uhrovitý adolescent jako kapitán lodi, sebemrskačská náboženská fanatička jako důstojnice pro vědu a zkažený šmírák jako lodní kaplan, to jsou jen některé typy opravdu svérázných postaviček.

Místy kniha používá trochu drsnějšího jazyka, Eddie má totiž problém se zvládáním svých sexuálních představ, pokud však patříte mezi tolerantnější čtenáře, snadno se přes to přenesete. Pro netrpělivé ješte musím zmínit, že začátek je poněkud rozvláčnější. Hned jak ale přes přijímací kontrolu nastoupíte do Výtahu, který spojuje Zemi s Výkvětem vůle, příběh konečně dostane spád, takže se nenechte odradit.

Kolonii doporučuji všem, kteří se chtějí dobře pobavit, odpočinout si u něčeho lehčího, nebo jen potřebují vhodnou literaturu do městské hromadné dopravy. Závěrem ještě dobrá zpráva pro potenciální příznivce: informace z nakladatelství Argo uvádějí, že na příští rok se chystá nová sci-fi tohoto autora Incompetence, česky Neschopnost. Snad se také dočkáme již dlouho slibované Grantovy verze čtvrtého dílu Červeného trpasíka - Backwards neboli Pozpátku.

09.11.2004
alza