95 %

Grant, Rob - Neschopnost

"Román z nepříjemně blízké budoucnosti" z prostředí Spojených států evropských, kde nikomu nemůže být podle ústavy odepřeno jakékoliv zaměstnání, ať je jakkoliv nekompetentní, duševně nebo fyzicky, k jeho provádění. A můžete se spolehnout, že ti nejneschopnější to dotáhnou nejdál.

Spojená Evropa je v Grantově podání prostě takový Kocourkov. Zkuste si například představit, že Vás ve stísněném prostoru jídelního vlakového vozu obsluhuje číšník trpící permanentní erekcí, nebo že si máte během několika minut zakoupit letenku od operátora, který v důsledku své poruchy soustředění neumí zacházet s letištním informačním systémem. Abyste takové situace přestáli bez ztráty svého duševního zdraví, museli byste být přinejmenším budhistický mnich anebo Grantova kombinace Jamese Bonda a Sherlocka Holmese, detektiv jménem Harry Salt (alias Pepper, vulgo Tequila), který kromě podobných zážitků zvládá i poněkud klasičtější hrdinské kousky, třeba naskakování na jedoucí vlak.

Harry vlastně není tak docela detektiv, ale člen organizace tak tajné, že se ani po přečtení celé knihy nedozvíte, jak se nazývá a čím se kromě všeobecného blaha zabývá. Všechny jeho trable se začnou odvíjet od vraždy blízkého kolegy a přítele Klingferma, nastražené jako běžná nehoda. Kdo by se totiž v panujících podmínkách pozastavoval nad tím, že budova se sedmnácti patry má venkovní výtah s tlačítky pro dvaatřicet poschodí, a že se tento výtah po stisknutí nejvyššího tlačítka vydá na svou poslední cestu, až do stratosféry. Harry se začne zabývat vyšetřováním Klingfermovy smrti, což ho postupně zavádí na stopy daleko rozsáhlejšího zločinu. Při veškerém svém snažení pak musí překonat nejen všudypřítomnou neschopnost prakticky každého, s kým se setká, ale i nejprve spolupráci a následně unikání před šíleným římským policistou Zucchem, jež má opravdu vážné potíže se zvládáním svého vzteku. To se projevuje například tím, že neváhá vyprázdnit celý zásobník do chodníku nedaleko nic netušících nevinných civilistů či přímo do objektu svého rozčilení.

Grant Neschopností ve své samostatné tvorbě velmi úspěšně navázal na ztřeštěnou Kolonii, děj je opět decentně opepřen troškou erotiky (v podobě žhavé pokojské se syndromem nepatřičné sexuální odezvy) a čas od času nějakým tím silnějším výrazem. Sarkasmus a sžíravá ironie naproti tomu doslova čiší z každé stránky a přestože je prostředí inspirované nastartovaným sjednocováním legislativ evropských zemí, i český čtenář si připadá, že přinejmenším část knihy by se mohla odehrávat přímo tady u nás, v našem vlastním Kocourkově.

Nad tímto humorným i docela napínavým románem z blízké budoucnosti se podle mého názoru báječně pobavíte.

20.04.2005
alza