70 %

Grant, Rob - Špeky

Po fenomenálním úspěchu knih příběhů z kultovního seriálu Červený trpaslík, se Grant opět vrací a tentokrát s dalším netrpaslíkovským románem. Nebojte se, i přesto jde opět o skvělou a originální zábavu, založenou na velice specifickém humoru tohoto britského velikána.

Děj se narozdíl od Červeného trpaslíka neodehrává kdesi v dalekém vesmíru několik milionů let v budoucnosti, ale přímo v naší přítomnosti a Grant ukazuje, že i současné problémy se dají pojmout s velikým nadhledem a s humorem. Jak už napovídá samotný název, tentokrát si Grant bere na paškál všechny naše objemnější spoluobčany, kteří marně zápasí s každým kilem navíc a jejichž předem k nezdaru odsouzená snaha připomíná boj s větrnými mlýny. V knize se prolínají tři roviny a jejími představiteli je svérázná partička lidí, z nichž každý má svým způsobem k této problematice co říci.

Prvním z nich je obézní a poněkud neurotický kuchař, se kterým to jde v poslední době od desíti k pěti. Jeho televizní kuchařská show sice stále táhne lidi a jeho nedávno vydaná kniha (s velice podrobným návodem jak uvařit vejce) se prodává dobře, ale k čemu to všechno je, když už v žádném obchodě s oblečením nemůže sehnat nic kromě příšerně vypadajících tepláků. To hubený a perfektně vypadající ambiciózní mladík zabývající se reklamními kampaněmi má úplně opačné problémy. Jeho největší touhou je konečně prorazit a ukázat svým kolegům, že on je ve své branži číslo jedna. A díky novému vládnímu programu, se kterým se na něj obrátil samotný premiér, má konečně šanci na kterou čekal a dokonce se na scéně objevuje jedna trochu upovídaná, ale velice přitažlivá kolegyně. Poslední hrdinkou příběhu je moje asi nejoblíbenější postava z celé knihy, tedy anorektická dívka, která trpí bludnou představou o své tloušťce a která je stůj co stůj odhodlána bojovat až do vítězného konce. Musí zvítězit, protože jedině tak má šanci zapůsobit na svůj velký idol, jímž je naprosto perfektní náctiletý floutek z populární chlapecké kapely.

Tato trojice žije ve světě, kde tloušťka nejen že začíná být velkým problémem, ale tento problém se začíná též nekompromisně řešit a to dokonce na vládní úrovni. Být tlustý zkrátka není cool a pokud máte tu smůlu a patříte mezi cvalíky, nečeká vás nic dobrého. Vlajkovou lodí celé kampaně proti obezitě se stane projekt odtučňovacích táborů, poněkud drsného ražení, které mají společnosti pomoci se s tímto nepříjemným a otravným problémem vypořádat jednou provždy. Jak velice dobře hádáte, něco na tomto projektu není v pořádku a nemůže to tak dopadnou jinak, než jako naprostá fraška.

Grant pokračuje ve stejném stylu jako u svých minulých knih a příležitostí zasmát se bude opět více než dost.

18.02.2009
TomiFK