90 %

Greene, Brian - Struktura vesmíru

Ačkoliv první popularizaci strunové teorie provedl v češtině Stephen Hawking, prvním opravdovým strunatcem, který se vrhl do víru popularizace byl bezesporu Brian Greene. Po grandiózním entrée s Elegantním vesmírem se vrací podruhé s jeho strukturou a bere ji od podlahy, konkrétně od kýblu s vodou.

Není to však kbelík ledajaký. Je to kbelík Newtonův, který roztočený zkrouceným provazem roztáčí vodu v něm (chceme-li i s hadrem) a čtenářstvu dává možnost zhlédnout na křivé hladině taje relativity a absolutna. Neboť je nasnadě, že po Galileim a Newtonovi se záhy zjeví i Einstein a vcelku netradičně mezi nimi i Mach (Ernst; ten, co nepatřil k Šebestové). Jak již vědro napovědělo, Greenova kniha skýtá mnohá překvapení, a to nejen ve výběru výkladových rekvizit a příkladů, ale i v hloubce a rozsahu probíraných témat. Dvě třetiny knihy autor stráví v předstrunném období - to bych od něj nečekal - a stojí to za to. Krom tradiční relativity má čas i na statistickou fyziku a opravdu důkladné proprání kvantové teorie.

Greene se, slovy překladatelovými, snaží provokovat a daří se mu to. Obzvláště rozsáhlé zadloubnutí do bolavé nohy kvantových měření a propletenosti kvantových stavů patrně potýrá i nejednoho obeznámeného čtenáře. Přinejmenším pevnou vírou v nelokálnost kvantové teorie plynoucí Bellových nerovností a Aspectova experimentu. (Tedy "vírou" ve smyslu argumentace podepřené výkladem experimentů a rovnicemi, nikoli vírou v dogma typu: "Bo řepa".) Kvantové pasáže jsou jedním z vrcholů knihy a tím, co se jinde moc nevidí.

Českého čtenáře v komplikovaných úsecích ochrání neohrožený major Zeman spolu s Václavem. Překladatel Oldřich Klimánek si totiž dal záležet a důsledně přebásnil reálie. Zpočátku jsem byl k různým Poulíčkům skeptický, ale major Zeman a ekologičtí aktivisté, krátící si spletité cesty při ekoprotestech u Temelína červími dírami mne dostali. Nadto Klimánek uvedl do popularizace fyziky Frýdek-Místek, což je bezesporu nesmírně záslužný čin. Obeznámeného čtenáře překvapí, že knihu nepřeložil, jako předchozí Greenův počin, Luboš Motl, ten se protentokrát ukojil poradenstvím při tvorbě originálu a pro domácí scénu doslovem.

Vytknout by se překladateli dala snad jen pekingská kačena a netopýr, co žere hraboše. Greenovi pak snaha vytřískat z paralely mezi nelokální černou magií a kvantovou teorií. Zachování kauzality by si zasloužilo zmínku i v hlavním textu nejen v poznámce. Poznámky jsou totiž drsný kraj, kde řádí rovnice a odkazy do vědeckých publikací. Tím ovšem není řečeno, že hlavním textu se odehrává intelektuální procházka po pláži, naopak mokrý hadr z roztočeného kýblu se bude nejednou hodit, třeba až pozorovaná přítomnost ve Feynmanově formulaci začne představovat směsici všemožných cest slučitelných s tím, co právě vidíme.

Rozbory přízemních relativistických a kvantových důsledků jsou pro představivost mnohem horší než události vesmírné, které může čtenář ignorovat podobně jako situaci v Čadu. I zde, na kosmologické cestě rozpínání, fázových přechodů vakua a stopování velkého třesku zůstává hlavní předností propojenost všech zmíněných pojmů, experimentů a teorií z nich plynoucích. Obyčejně víme, že se hledají Higgsovy částice, ale víme, že Higgsovo pole vytváří setrvačnou hmotnost částic?

S přibývajícími stránkami přibývají jména i znepokojivé poznatky o prostoru, času a vesmíru vůbec. Nakonec dojde na Casimirův jev a to je neklamná známky blížících se strun. Greene bez velké nostalgie a patosu shrnuje příchod strunové teorie, její problémy, přechod k superstrunám i M-teorii . Jelikož teorie superstrun je konzistentní pouze v 9+1-rozměrném prostoru, je nasnadě, že čtenář užije svinování přebytečných rozměrů, a to nejen do trubic a koulí, ale i Calabiho-Yauových variet, které ze všeho nejvíce připomínají takové ty věci na řetězu, kterými do sebe mlátili lidé v rozvitém středověku. Po druhé superstrunové teorii (není řečeno ve kterém měsíci proběhla) přibude rozměrů, ale brány - vícerozměrné struny umožní nesvinovat. Nadto budou lepit, což bude dalším stupněm adorace gravitace, protože rozměrové peklo už snad ani neumožňuje se divit. Kdo by se divil, toho uzemní vesmír jako hologram, kde se doví, že rozměrů je vlastně o jeden méně, než si myslí.

Přesto i zde, v části Realita a fantazie, narazíme na probíhající experimenty. A ne ledajaké - družice zkonstruované za cenu sta disertací a 40 let výzkumu, detektory s pozorovací základnou o velikosti Karlovarského kraje, i to jsou relikvie na cestě za gravitony a Higgsy. Greene nezůstává jen u profánního měření polarizace reliktního záření (měly by v ní být stopy gravitačních vln), odvážně se vrhá i do cestování časem. Avšak: Zvěsti o odchodu časoprostoru se nerodí z teoretizování šašků v cirkusu. Takže i Greene nakonec přizná, že se stále nedaří formulovat strunovou teorii nezávislou na pozadí, tedy na prostoročase, o němž se tuší, že je na velmi malých rozměrech sám předivem strun či něčím podobně výstředním.

Zkrátka, nejen sovy, ale ani prostoročas není tím, čím se zdá být. To chtěl Greene laskavému čtenáři říci. Navíc mu přibalil překvapivě kompaktní a smysluplně provázený přehled současné fyziky, který zabaví necvičeného ochutnavače tohoto druhu literatury, ale zaujme i zkušeného matadora. Posledně jmenovaným hrozí, že se vyřadí na nějakou dobu z činnosti studiem témat, která jim selský rozum neumožní automaticky přijmout.

Vydala Paseka v roce 2006.