100 %

Groom, Winston - Forrest Gump

"Jedno vám povim bejt idiot není žadnej med." Věta, kterou začíná román o dnes už kultovní postavě Forrestu Gumpovi, vysvětluje mnohé. Jde o neuvěřitelné příhody mentálně postiženého hocha z amerického jihu, který dostal své jméno po slavném generálovi Forrestovi, mimo jiné i zakladateli Ku Klux Klanu. Vypráví je v ich formě v jazyku, který bychom nazvaly lidová mluva. Tím se ještě více zdůraznil fakt, že náš hrdina má mít IQ malé kluka. Vždy mne velmi zajímalo, jak s tímto "překladatelským oříškem" pracoval Šimon Pellar, který román převedl do češtiny.

Osudy Forresta Gumpa zná většinou každý člověk u nás. Ale nejde o původní knižní, ale filmové, založené na verzi, kterou v roce 1994 natočil Robert Zemeckis, a ve které za ztvárnění postavy Gumpa dostal Tom Hanks cenu americké akademie Oscara. Jako většina lidí jsem taky nejprve viděl Forresta v kině, a když se pak na trhu objevila kniha, moc jsem ji nevěnoval pozornost, protože jsem to považoval za pouhý přepis filmového scénáře, a tomuto druhu knih jsem nikdy neholdoval. Ale po důkladnějším prostudování všech informací v knize jsem ke svému překvapení zjistil, že už vznikla mnoho let před filmem. Neodolal jsme a zkusil jsem si ji aspoň půjčit v knihovně. Ještě větším překvapením pak pro mne byl fakt, že knižní příběh je naprosto jiný. Kromě některých příhod z filmu obsahuje množství dalších, které se už asi Zemeckisovi nehodily do krámu. A naopak je ve filmu mnoho scén, které v knižní předloze nejsou. Takže si třeba nepřečtete o tom, jak Forrest běhá měsíce od jednoho oceánu k druhému, jak řídí rybářskou loď na alabamském pobřeží, jak Jenny umírá na AIDS, a z něj se stává vzorný otec Forresta jr aj. Ale můžete se zase dozvědět, jak Forrest letěl s opicí do vesmíru, jak žil mezi kanibaly na Nové Guinei, jak kandidoval na senátora USA, jak se pod přezdívkou Hňup stal přeborníkem wrastlingu a mnoho dalších příhod.

Původní knižní verze je hlavně ale o mnoho kritičtější, než ta filmová. Groom použil osvědčený styl, kdy pohledem duševně retardovaného člověka tvrdě napadá naši společnost. Je to styl, který už použil Hašek ve svém Švejkovi. Hlavně trochu jiná je samotná postava Forresta Gumpa. V obozu verzích je to slaboduchý hrdina, ale zatímco v té filmové jde vlastně o až poetickou postavičku, nad kterou pookřeje každé srdce, originální knižní Forrest až takové roztomilé neviňátko není. Jde sice slepě za každým, který ho o to požádá, ale má přece jen svůj rozum a tvrdohlavost, a tak se dostane i do kriminálu, ve wrastlingu s radostí zmlátí svého soupeře a o panictví taky nepřijde až v dospělosti a ještě se strachem v očích. Mnohdy mi tímto lakonickým popisem společenských reálií i stylemtento román připomíná knihu K. Vonneguta "Snídaně šampiónů".

Znám mnoho lidí, kteří knihu nikdy nedočetli. Buď jim stačil film, nebo jim vadil způsob, jakým je kniha napsaná. Opravdu použitému stylu bez velké gramatiky a interpunkce se čtenář musí nějakou dobu přizpůsobovat. Ale toto úsilí je pak odměněno návaly smíchu, při kterých, jak říkám, musím vystoupit z tramvaje. Proto dejte si tu práci, a zkuste knihu "Forrest Gump" a určitě si ji zamilujete stejně jako mnoho jiných čtenářů, a ještě se s chutí vrhnete i do dalších příhod tohoto nezdolného hrdiny, které u nás vyšly pod názvem "Gump & spol".

21.10.2005