70 %

Guggenbühl-Craig, Adolf - Nebezpečí moci v pomáhajících profesích

Většina povolání určitým způsobem slouží blahu a prospěchu lidí. Činnost lékařů, duchovních, učitelů, psychoterapeutů a sociálních pracovníků však zahrnuje speciální přímé výkony pomoci, určené především lidem nešťastným, nemocným nebo těm, kteří ztratili orientaci. V následujících kapitolách se chci zabývat otázkou, jak a proč tito pomáhající mnohdy způsobují velké škody, podmíněné právě jejich vůlí pomáhat.

V duchu úvodního odstavce se nese celá, relativně tenká knížka nedávno zesnulého Adolfa Guggenbühl-Craiga. Autor si dal za cíl probrat, pro nezasvěcené možná až příliš děsivě, temné stránky terapeutické a sociální práce s ambicí vztahující se na všechny pomáhající, vychovávající a ovládající profese. Autor se vyhýbá dokazování ze statistik a odkazům na literaturu a vybaven pouze základy psychoterapeutické terminologie jungiánského střihu si spíše klade morální otázky, jež rozebírá. Občas je přesah až k transpersonálnu dosti velký: Bytostné Já tedy obsahuje jedinečnou lidskou osobnost ve spojení s nepostižitelnou božskou podstatou.

Je třeba poznamenat, že pro člověka neuvyklého švýcarské "demokracii" je to čtení notně děsivé - trestné tábory do nichž mohou být mladiství umístěni proto, že se nechovají tak, jak chce majitel patřičného dekretu, odebrání svéprávnosti za utrácení či sociální pracovníci upřímně rozezlení, že se jim nepodařilo nějaké to dítě zachránit pro dětský domov, dávají tušit, že doba byla na takovou knihu zralá! Ne nadarmo autor začínal s dilematy sociální práce od inkvizice a psal, že: sotvakdy byli lidé krutější, než když směli prosazovat "dobro" krutými prostředky.

Pravou podstatou Guggenbühl-Craigovy knihy je varování před stínem (jungiánským). Každý, kdo na jeho přítomnost zapomene, jím bude ovládnut. Z lékaře se stane šarlatán, z duchovního falešný prorok a z psychoterapeuta nacházejícího mezi oběma póly obojí. (Analytik) Fantazíruje existující vývojové možnosti svého pacienta. Analytikova psychická energie se soustředí na ničivé momenty v pacientovi a tím je stimuluje. Jde tady v určitém smyslu o aktivní imaginaci, která krouží kolem ničivých možností pacienta, a to působí na pacienta jako kletba. V ukázce opět vidíme důraz na hlubinnou psychoterapii, přesah individuální osobnosti a celostní kontakt.

Analytik je varován před mnoha aspekty selhání, jichž se může dopustit, i když pacienta rovnou nenásilní ve smyslu bachaře. Kupříkladu analytik "žijící jen analýzou" nutí pacienta nežít, ale vyrábět podněty (pro analytika). Autor připomíná, že každý vztah znamená Erós i nenávist. Píše sice, že ohledně sexuálních fantazií jsou jungovští analytici možná dobrodružnější než psychoterapeuti jiných škol, neboť jungovský psycholog chápe sexualitu v konečném důsledku jako symbol něčeho nesexuálního, totiž jako symbol sjednocení protikladů. Freudiány zase chválí, že jsou alespoň ochotní hovořit o homosexuálním přenosu, zatímco jungián rovnou uteče k duchovnímu mužskému prvku.

Oboustrannost vlivů je zcela principiálně deklarována formou štěpení archetypu, což v zásadě znamená, že lékař a pacient jsou dva póly téhož archetypu stejně jako učitel a žák. V tomto případě je následkem štěpení, že děti zůstávají dětmi, vědoucí dospělý se v nich nekonsteluje, učitel je pořád chytřejší a děti pořád hloupější Kapitola Stín, zpustnutí a zlo v mnohém shrnuje teze Frommovy Anatomie lidské destruktivity.

Mladí lidé si musí zahrávat s ďáblem, Nesmějí se s ním však v žádném případě ztotožnit. ... Literatura je plná temných postav, se kterými se čtenář může ztotožnit a které mu umožňují dotknout se jeho vlastních temných stránek. Dá se říci, že autor vůbec vystupuje proti zastírání negativních jevů. Uvádí, že je provází snaha dělat z terapie přírodní vědu, to jest věřit v objektivní pozorování terapeutem, který je nezúčastněným pozorovatelem.

V poslední části se autor zabývá ochranou terapeutů. Jak se chránit? Ochránit analytika dalšími analýzami je prášilovská technika (vytahovaní z močálu za cop) - beztoho se všichni vhodní analytici navzájem znají nebo spolu rovnou spolupracují. V praxi se osvědčilo přátelství (a pochopil-li jsem jeden odstaveček správně, také erotická setkání, což bych přeložil jako bokovky). Ovšem pozor: Analytici tvrdí, že pěstují intenzivní přátelství, ale ve skutečnosti kolem sebe pouze shromažďují žáky a nechávají se o nich obdivovat.

Vcelku lze říci, že kniha starého praktika shrnuje závěry desetiletí praxe a upozorňuje na překážky, na nichž se zlomilo mnoho charakterů i kariér. Ale varuje též před nemístným velikášstvím: Spojování duševního zdraví s individuací vede k "prorocké inflaci". Pro běžný život je dobré nezapomenout, že analýza díla nebo zážitku je odvrácením prožitku. Zapadnou by neměl také bonmot: "Ušlechtilý introvert znamená bezohledný egoista".

Vydal Portál v roce 2007. Na stránce nakladatele jsou k dispozici jako již tradičně ukázky.