80 %

Haddon, Mark - Podivný případ se psem

Kniha "Podivný případ se psem" (orig. The Curious Incident of the Dog in the Night-time) , kterou pro české čtenáře připravilo nakl. Argo, se honosí významnou anglickou literární Whitbreadovou cenou za rok 2003. Mark Haddon (*1962), patřící k nastupujícím anglickým autorům, má už na svém kontě 15 titulů, především pro děti a mládež. Tato kniha je ...

Kniha "Podivný případ se psem" (orig. The Curious Incident of the Dog in the Night-time) , kterou pro české čtenáře připravilo nakl. Argo, se honosí významnou anglickou literární Whitbreadovou cenou za rok 2003. Mark Haddon (*1962), patřící k nastupujícím anglickým autorům, má už na svém kontě 15 titulů, především pro děti a mládež. Tato kniha je jeho první, a velmi úspěšný pokus o literární dílo určené spíše dospělým čtenářům. I když je to diskutabilní, protože jde o příběh teprve patnáctiletého Christophera, trpícího psychickou poruchou osobnosti -autismem (jedná se o odtržení od reality, vytvoření si svého snového světa.) Na stránkách http://www.iliteratura.cz to komentují tím, že "dětské" příběhy jsou nyní ve světě velmi žádané.
Příběh je psaný formou deníku samotného hrdiny Christophera. Od prvních přečtených stránek ve mně příběh navozoval stejnou atmosféru jako při četbě knihy "Forrest Gump" od Winstoma Grooma. Ale zatímco u Forresta šlo opravdu o humoristickou knihu, možná až parodii na americký životní styl, "Podivný případ se psem" je společenský příběh ze současné Anglie. Kniha - deník je vlastně psaný stylem, kdy jedna kapitola se týká děje, další je zase popisem oblíbených témat a zvyků Christophera, který poukazuje na vnitřní i vnější život člověka postiženého autismem.
Zpočátku to vypadá jako neradostný příběh chlapce, kterému zemřela matka a musí žít pouze s otcem. Dozvídáme se o jeho životě ve speciální škole, ale hlavně o záhadné "vraždě" sousedovic psa Wellingtona, do které se nešťastně zamíchá. Vlastně celý příběh je hrdinova kniha o vyšetřování psovy smrti ve stylu jeho oblíbeného hrdiny Sherlocka Holmese. Ale s postupem času začíná děj nabývat většího napětí, když Christopher se náhodou dozvídá jisté skutečnosti z manželství svých rodičů a smrti své matky.
Příběh je skvěle vystavěnou sondou do života duševně postiženého člověka. Ale poukazuje i na problémy z druhé strany, tedy lidí, kteří se o takového člověka musí starat, nebo kteří s takovým člověkem přijdou v každodenním životě do styku.
Kniha si tuto významnou britskou cenu určitě zaslouží.

13.10.2004